Nevíme jak vy, ale my jsme celkem nadšeni ze všech těch super her, které v posledních letech vycházely. No jo, ale zamysleli jste se někdy nad všemi těmi potenciálně skvělými hrami, co naopak nespatřily světlo světa? Herní byznys není úplně milosrdný a těch titulů, co byly zabity, není málo. Dnes se tak podíváme na TOP 10 nejlepších her, které nikdy nevyšly.

Sponzorem epizody je herní klávesnice CORSAIR K65 Plus Wireless.

PIRATES OF THE CARIBBEAN: ARMADA OF THE DAMNED

Piráti z Karibiku jsou série, která ze svého vrcholu za ty roky spadla téměř střemhlav. Z herního hlediska ale nikdy nedostala zvlášť velkou šanci se vyšvihnout. Přesně to ale bylo slibováno od akční RPG adventury Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned. Soběstačného příběhu zasazeného někde před událostmi filmové ságy, ve kterém bychom v roli Jamese Sterlinga pluli po Karibiku s cílem si udělat jméno. Taková trochu typická pirátská zápletka, co si budeme.

Hratelnost už ale byla zajímavější. Otevřený svět, soubojový systém založený na načasování, možnosti voleb, které určovaly chování NPC postav vůči nám i rozvoj nějakých událostí, upravitelná loď a celé takové to pirátění. Na E3 2009 si hra odnesla vesměs pozitivní reakce. Problém však byl, že studio Propaganda Games v té době pracovalo ještě na Tron: Evolution. Společnost Disney, která je vlastnila, se v rámci restrukturalizace rozhodla vyhodit přes 100 lidí ve studiu, což znamenalo, že se mohli zaměřit pouze na Trona. A ten bohužel nedosáhl takových výsledků, jak se očekávalo, což následně vedlo k uzavření vývojářského celku úplně.

DEEP DOWN

Deep Down od Capcomu má částečně pozitivnější průběh. Hra byla představena v roce 2013 a už na první pohled se hodně podobala původnímu Dragon’s Dogma z roku 2012. Mělo se jednat o science fantasy s prvky kooperace a hra měla být zasazena do New Yorku v daleké budoucnosti, v němž jsme se měli ocitnout naopak v minulosti pomocí magického artefaktu. Je to lehce postavené na hlavu, ale zbytek vypadal vážně skvěle. Byl to zkrátka kooperativní dungeon crawler, který vypadal působivě. A pro nás všechny by to bylo obzvlášť zajímavé.

Coby členové skupiny Ravens jsme totiž měli mít možnost získávat historické vzpomínky z různých artefaktů, a jedním takovým byl i vykopaný předmět ze záhadné civilizace z 15. století na území dnešní České republiky. No, nakonec z toho prostě nic nebylo, byť to není definitivní. Hra dodnes nebyla oficiálně zrušena a v průběhu let, naposledy na konci roku 2021, se stále mluví o možnosti, že to tým nevzdal a vývoj se může dříve nebo později zase rozběhnout. Tak uvidíme.

STARCRAFT: GHOST

Blizzard není vůbec nováčkem v rušení projektů. Jen letos mělo dojít ke zrušení jejich nedávno oznámeného survivalu. Zrovnatak se kdysi dávno zrušil Titan, ze kterého vznikl Overwatch a mnozí si jistě vzpomenou i na stealth střílečku StarCraft: Ghost, která byla před deseti lety také zrušena. Hrát jsme měli za Novu, tajnou agentku, která se snažila rozuzlit konspiraci o tajném vojenském projektu vedeného jejími nadřízenými.

Celá hra byla primárně stealth titulem, v němž jsme se měli spoléhat na naše vybavení. Včetně maskovacího zařízení, tepelných brýlí nebo EMP. Je ale škoda, že ke zrušení došlo. Pro Blizzard by šlo o docela příjemný odklon, fanoušci StarCraftu by měli zase něco navíc a milovníci stealthu další hru, kterých není nikdy dost. Ale holt… Vesmír určil jinak.

TOM CLANCY'S RAINBOW 6: PATRIOTS

Psal se rok 2011 a Ubisoft ještě nebyl všem k smíchu. Přesně ten rok také francouzský gigant oznámil nový díl jejich taktické série Rainbow Six s podtitulem Patriots. Bylo to několik let po velmi úspěšném Vegas 2, takže nadšení bylo obrovské. A z předrenderované ukázky to vypadalo zajímavě. Koneckonců nebyl velký důvod nevěřit, že by se z toho nevyklubalo něco skvělého. A trochu vážnější přístup, co trailer ukazoval, včetně rukojmích na mostě a teroristické skupiny uprostřed New Yorku, sérii slušel.

Jenže to tak nějak vyprchalo do prázdna. Jen rok po oznámení přišly informace, že kreativní ředitel hry, narativní ředitel, hlavní designér a ředitel animací byli z vývojářského týmu odstraněni. Ubisoft ale stále říkal, že hra zůstává ve vývoji. Až do roku 2014, kdy došlo k oficiálnímu zrušení. Na jednu stranu z popela vstal Rainbow Six: Siege, dodnes skvělá, živá, aktualizovaná a velmi populární kompetitivní střílečka. Na druhou stranu jsme přišli o singleplayerový Rainbow Six. A to prostě zamrzí.

LEGACY OF KAIN: DEAD SUN

Zastesknout si rozhodně můžou i fanoušci série Legacy of Kain. Posledního dílu jsme se dočkali už v roce 2003 a Legacy of Kain: Dead Sun někde kolem roku 2012 lákalo fanoušky na nový díl. Otevřený svět, agresivní a násilné souboje, bossové, hádanky, dungeon crawling, přebíhání mezi dvěma pláněmi existence jako ve starších dílech a celková hratelnost inspirovaná nejen dodnes legendárním Soul Reaverem, ale i Zeldou.

Hra byla rozhodně temnější než její předchůdce, ale to vůbec nevadilo. Jenže nakonec prd z toho. Jediného, čeho jsme se jakž takž dočkali, byla multiplayerová část hry, která byla po zrušení Dead Sun předělána do free-to-play multiplayerovky Nosgoth. Která byla po roce v betě také zrušena. Fakt smůla. Na druhou stranu, vývojáři Nosgothu se pak alespoň mohli plně věnovat jejich čerstvé novince. Rocket League.

BALDUR’S GATE 3: THE BLACK HOUND

Víte také, co je potenciálně jedna z nejlepších her, které nikdy nevyšly? Baldur’s Gate 3. Ale… jiný, než ten, který znáte. Tady musíme zajít vážně do historie. Konkrétně 22 let zpátky. Black Isle Studios se po práci na prvních dvou legendárních dílech samozřejmě pustilo do třetího. Ve finále toho o hře nevíme zase bůh ví kolik. Příběh se měl odehrávat na území Dalelands a přestože šlo o pokračování Baldur’s Gate, žádné postavy se vrátit neměly. Teda měly, ale ze série Icewind Dale.

Celkově se zdálo, že šel vývoj hry víceméně v pohodě. Ale poté, co vydavatelská společnost Interplay Entertainment ztratila licenci na PC hry Dungeons & Dragons, tak muselo dojít ke zrušení. Soudě dle kvalit prvních dvou dílů nemáme pochybnosti, že by i trojka byla skvělá. A i když to trvalo, dočkali jsme se jiné trojky. Která nebyla jen skvělá, ale přímo fantastická. Takže nakonec všechno dopadlo dobře.

STAR WARS BATTLEFRONT III

Stejně jako fanoušci Legacy of Kain, i příznivci předaleké galaxie nemusí mít vždy nejlepší vzpomínky. Zrušených Star Wars her je více než dost. Slyšeli jste někdy o tragédii Star Wars Battlefront 3? De facto dokončené pokračování populárních původních Battlefrontů, které nakonec v roce 2008 prostě vyšumělo. Mohly za to interní problémy a rozkol mezi studiem Free Radical a LucasArts.

Upřímně je to docela komplikovaná aféra, ale výsledkem zkrátka bylo zrušení Star Wars střílečky, která mohla podobně jako první dva díly nabídnout nespočet hodin téměř nekonečné zábavy. A ačkoliv se společnost EA po letech k Battlefrontům vrátila a restartovala je, to, co mělo vzniknout z tehdejšího Battlefront 3, by pravděpodobně bylo lepší než cokoliv, co splácali v EA. Navzdory tomu ani jejich pokus nebyl s výjimkou nějakých problémů vůbec k zahození.

WARCRAFT ADVENTURES: LORD OF THE CLANS

Ještě než se ze světa Warcraftu stalo světoznámé MMORPG, než se na světlo světa dostal legendární Warcraft 3, tak Blizzard hledal, jakým směrem se bude série ubírat. Druhý díl sklidil vlnu chvály, to ano, ale něco tomu chybělo. Něco, co bylo na přelomu tisíciletí tak moc populární. Ano. Point-and-click adventury. Warcraft Adventures: Lord of the Clans se při svém představení dočkalo vlny pozitivních reakcí a po jeho zrušení i vlny nesouhlasu od fanoušků.

Po řadě debat a diskuzí ohledně kvality, směru série a několika odkladech se nakonec rozhodlo jasně. Adventura ze světa Warcraftu, kde se vžijete do mladého orka Thralla, se ruší. Určité reinkarnace příběhu jsme se přece jen nakonec dočkali v podobě knihy Vládce Klanu a i následném Warcraft 3, ale hru nám to nevrátí… nebo ano? V roce 2010 unikla na internet její již téměř dokončená hratelná verze. A nutno podotknout, že se vlastně nejednalo na tu dobu o špatný počin. Jedná se tak vlastně o jedinou hru z tohoto seznamu, kterou si nakonec můžete bez problémů zahrát. 

PREY 2

Jaké by to asi bylo být lovcem odměn v jakémsi cyberpunkovém sci-fi světě? Přesně takovou otázku si položili vývojáři z Human Head Studios, když začali pracovat na Prey 2. Dodnes snad asi nejznámější nikdy nevydaná hra. Pokračování polo-kultovní klasiky Prey bylo napůl oznámeno už v roce 2006, vývoj však začal až v roce 2009 a tehdy se ještě značka přesunula pod ZeniMax, potažmo Bethesdu, která hru plně oznámila až v roce 2011. Už to je samo o sobě značný bordel. Jenže ani ne rok po oznámení se vývoj zrušil. V následujících letech se mluvilo o tom, že hra zkrátka nedosahovala značných kvalit. Věřit by se tomu do určité míry dalo, takže je otázkou, zda si hra zaslouží tak vysokou pozici v našem žebříčku. Na druhou stranu. No tak! Lovec odměn! Ve vesmíru! A vypadalo to fakt skvěle! Ach jo…

RETURN TO RAVENHOLM

Dnešní žebříček však ukončíme jistým návratem. Nejen k nostalgii a dětství spousty z nás, ale hlavně návratem do Ravenholmu. Return to Ravenholm, taktéž známý jako Half-Life 2: Epizoda 4 nebo prostě jen Ravenholm sliboval přesně to. V roli Adriana Shepharda jsme se měli setkat s otcem Grigorim a postupně procházet nebezpečnými lokacemi, včetně třeba opuštěné nemocnice. Jenže teď to nejlepší. Vývoj nemělo na starost studio Valve, nýbrž Arkane Studios, kteří předtím přinesli Dark Messiah of Might and Magic a po zrušení Return to Ravenholm první Dishonored.

A zbytek je pro ně historie. Nás jen mrzí, že se část té historie neodehrála jinak, protože epizoda čtyři měla třeba přinést hrátky s elektřinou a její propojování, stejně tak nové zbraně a větší důraz na interakci s prostředím. Něco, s čím Arkane Studios mělo velké zkušenosti. Ale holt to dopadlo, jak to dopadlo. Half-Life je i navzdory VR dílu Alyx v takovém polovičním limbu a Arkane Studios nedávno vydalo Redfall. To… vlastně není zase kdo ví jak pozitivní.