Magazín · Téma · ve středu 20. 5. 2020 14:23
Vzestupy a pády The Last of Us Part II - Jak vznikala jedna z nejočekávanějších her letošního roku?
V roce 2013 vyšla na dosluhující generaci konzole PlayStation exkluzivita s příznačným názvem The Last of Us. Hra, kterou si záhy po vydání zamilovaly tisíce hráčů po celém světě. Proč ale? V čase, kdy už jsme byli přesyceni hladových zombií bez mozku a smyslu totiž studio Naughty Dog v čele s Neilem Druckmannem přišlo s něčím novým. Nabídlo nám intimní příběh skutečných lidí, kteří se snažili za každou cenu přežít ve světě zničeném houbovitou nákazou.
- Sledujte celý díl Indian Showtime.
Děj táhl především drsný mrzout Joel, ke kterému se později přidala drzá teenagerka Ellie. Tito dva, a my s nimi, se společně vydali na nesourodou pouť napříč zamořenou Amerikou. Jejich cesta ovšem skrývala nejedno nebezpečí. Nejen nakažení, ale i přežívající zbytky lidského pokolení naší dvojici mnohokrát uchystaly horké chvilky. Protože o lidskosti bylo The Last of Us především. Možná i proto se právě tento titul dostal tak blízko ke hráčským srdcím, jako se to povedlo jen málokomu.
Po marných letech čekání na kýžený návrat ale konečně budeme moci zalistovat ve druhé kapitole hořkosladkého vyprávění. To nás posune o pět let dopředu a tentokrát dostaneme do rukou samotnou Ellie, která se usadila v kolonii Jackson. Part II nám také přinese mnohem rozmanitější hratelnost, více nepřátel, lepší grafiku a samozřejmě i zbrusu nový příběh plný dosud neviděných postav. Hra ale nezapomíná na své dědictví, a tak se opět setkáme s o poznání starším Joelem. A možná i konečně dostaneme odpovědi na některé palčivé otázky.
Práce na druhém The Last of Us začaly krátce po vydání remasteru jedničky. Produkce se však naplno rozjela až po vydání Uncharted 4. Otěže celého projektu, stejně jako scénář, opět uchopil Neil Druckmann, ke kterému se tentokrát přidala scénáristka Halley Gross známá svou prací na seriálu Westworld.
Hra se nám v plné parádě ukázala už v roce 2016, kdy jsme se také díky Druckmannovi dozvěděli, že tentokrát bude hlavní roli hrát především pomsta. V průběhu následujících let poté tvůrci postupně odhalili několik nových postav, něco málo z příběhu a zdejšího světa, ale i samotný gameplay, který byl oproti jedničce notně vylepšen.
Nadšení hráčů se dalo krájet a v roce 2019, kdy bylo datum vydání stanoveno na 21. únor 2020, jsme se hry, která pomaličku klepala na dveře, nemohli dočkat. Záhy ovšem přišla studená sprcha v podobě odsunu, který vytoužený titul posunul až na květen. Tým Naughty Dog chtěl totiž tento čas navíc využít k tomu, aby hru dotáhl ke skutečné dokonalosti.
Jenže… Lidé míní a koronavirus mění. A tak byla hra odložena na neurčito. Což nás ale v současnosti nemusí až tolik trápit, protože se jí dočkáme už v polovině června.
Nadšení z brzkého vydání hry nám ale zkazilo hned několik kauz, které se nyní na Naughty Dog valí jako nekončící lavina pohrom. Pojďme se tedy na celou situaci detailněji podívat.
Koncem dubna internetem otřásla vlna leaků, které bohužel ukazovaly klíčové scény příběhu hry. Snaha Sony o zamezení šíření těchto neoficiálních záběrů ze hry a spoilerů z nich plynoucích ale byla marná. Způsobené škody prostě byly příliš velké. A nešly vzít zpět, ať bychom si to přáli sebevíc. Jak ale ke všemu došlo?
Vzhledem k tomu, že záběry pochází z vývojářské verze hry, se mnozí domnívali, že měl vše na svědomí nespokojený zaměstnanec, kterému nevyhovovaly finanční poměry v Naughty Dog. Jak se ale ukázalo, pravda byla jinde. Skupině hackerů se totiž díky slabině v zabezpečení starších her od ND, jako jsou například Uncharted 3 nebo první TLoU, podařilo dostat na servery studia a získat tak přístup k částem hry, které později veřejně sdílela další osoba. O koho se jedná, ale zatím nevíme. Chyba, která únik umožnila, už však byla odstraněna a celá situace by se tak neměla opakovat.
Ke hráčům se ale bohužel touto nešťastnou cestou dostala hromada spoilerů, kterým se i při té nejlepší vůli nemohli vyhnout, jelikož se spousta příběhových cut-scén a popisů jednotlivých částí hry internetem šířila takřka raketovou rychlostí. Proto není překvapením, že se spoilery začaly brzy objevovat i tam, kde byste je nehledali - nejrůznější fóra, diskuze, trailery na nové hry, streamy a mnoho dalšího. Z internetu se během pár dní stalo minové pole a jediný chybný krok pro vás znamenal zkažený herní zážitek.
Kdo ale tuto past nastražil? Překvapivě to byli právě ti hráči, kteří neodolali a spoilery si přečetli. Jejich reakce ale vůbec neodpovídaly nadšení, které provázelo oznámení hry. Hype překvapivě nahradilo znechucení, které se mnozí nebáli vyjádřit nahlas. Samozřejmě vám tu teď ale nebudeme spoilery vyzrazovat a ani vás nabádat k tomu, abyste si je přečetli, pokud se na hru opravdu těšíte.
Je ale zarážející, kolik lidí se shoduje na tom, že The Last of Us Part II nerespektuje odkaz prvního dílu. Což ovšem může být dáno tím, že jde druhý díl ve vyprávění očividně ještě dál než jednička. Bude brutálnější a mnohem syrovější. A podle všeho také daleko progresivnější. A ne všem se to musí líbit (Tyrone, Angry Joe atd.).
Kritika se tak bohužel nevyhnula ani hlavní hrdince Ellie, která se podle mnohých změnila k nepoznání, čímž se dle jejich názoru vzdálila svému mladšímu já. Ani nově příchozí postavy, jako jsou Dina nebo záhadná Abby, se však také nevyhnuly jisté kontroverzi. Abby byla například předmětem častých diskuzí po tom, co se poprvé objevila v jednom z trailerů. Její ostřeji řezané rysy a silné paže tehdy vyvolaly pozdvižení, které v souvislosti se hrou často skloňovalo nelehkou otázku sexuální orientace jednotlivých postav.
Na adresu samotné Ellie, která je lesba, proto padalo mnoho negativních komentářů, které si stěžovaly právě na její orientaci. Kdo ale hrál DLC k první hře s podtitulem Left Behind ví, že už tam byly prvotní náznaky. To tak jen dokazuje, že spousta takzvaných odborníků jedničku ve skutečnosti vůbec nehrála a nechápe jednotlivé souvislosti.
Někteří z pobouřených hráčů, kteří četli spoilery a viděli videa, nyní kritizují i scénář, který je podle nich poplatný LGBT komunitě, a proto zapomíná na gró celého titulu.
Vinu dávají především vlivu Anity Sarkeesian na Neila Druckmanna, který se ztotožňuje s její filozofií. Tato bojovnice za ženská práva se totiž snaží dlouhodobě bojovat proti stereotypizaci něžného pohlaví napříč různými médii, kam samozřejmě spadají i videohry. Musíme ale zdůraznit, že Anita s The Last of Us Part II nemá vůbec nic společného. Tento fakt ale bohužel některým nestačil, a tak v mylné představě, že právě tato žena zničila vytoužený sequel, zamořili její profil nenávistnými komentáři. To, že střípky příběhu nepotěší každého, je snad jasné. Ale rozhodně se to dá řešit jinak. Stejně jako není fér titul odsuzovat na základě vzhledu postav a jejich sexuální orientace.
Každá mince má ovšem dvě strany, a tak i studio Naughty Dog během vývoje titulu udělalo pár přešlapů. Cena za dokonalost je totiž v případě The Last of Us Part II doslova obří. A společným jmenovatelem všech problémů je jako u většiny velkých studií opět crunch. Dávkovaný v nepředstavitelné míře.
I díky tomu si tak studio vybudovalo velice negativní reputaci, která vedla nejen k odchodu zaměstnanců, ale i k tomu, že studio začalo přijímat nezkušené lidi. Práce na hře se tedy znatelně protáhly. A kdo ví. Jak tvrdí jeden z bývalých zaměstnanců ND - kdyby na něm pracoval zkušenější tým, mohli jsme tu TLoU Part II mít už minulý rok.
Po tom, co se objevily spoilery, začalo vznikat mnoho videí, kde o se nich otevřeně mluvilo. Vznikl tak další cenný zdroj pro ty, kteří hledali detailní informace o příběhu The Last of Us Part II. To se ale logicky nelíbilo Sony, která se, jak jsme si už říkali, snažila spoilerů neúspěšně zbavit.
Zde ale mohla jednat. A to velmi razantním a poněkud nešťastným způsobem. Nespočet herních a reakčních kanálů tedy musel kvůli Sony stáhnout svá videa. Stačilo jen popisovat spoilery, které ale, a to musíme zdůraznit, byly v té době už veřejně dostupné. Jednotliví tvůrci tak jen využili dostupné informace a zdroje. Tento zásah se ale dotkl i těch, kteří spoilery sice četli, ale rozhodli se vytvořit non-spoiler videa.
V tomto směru je ovšem třeba pokusit se strategii Sony porozumět. Ano, spoilery už jsou venku a ano, při troše hledání si je můžete kdykoliv přečíst nebo pustit. Sony chce ale toto riziko minimalizovat, což je pochopitelné. Prostě a jednoduše si chrání svoji investici, kterou právě spoilery ohrozily nejvíce. Mnoho hráčů totiž nechce za Part II "zbytečně" utrácet právě kvůli nim. Spoilery jim, dle vlastních slov, ušetřily peníze. Hra však kvůli tomu naštěstí nebude ekonomicky ohrožena. The Last of Us Part II má totiž stále dost hráčů na to, aby si na sebe titul bohatě vydělal.
Pokud vám tedy můžeme něco poradit: POČKEJTE SI a nečtěte spoilery. Uškodili byste tím jen sami sobě. Proto se na ně nedívejte. Nenechte se zmýlit něčím, co bez kontextu nemusí dávat smysl. Nechtějte se tak zařadit po bok těch, kteří se na základě neúplných informací rozhodli hru nekoupit. Víme, že odolat a vyhnout se tomuto lákadlu vůbec není lehké, ale zkuste to. Vydržte. Přece jenom nás od vydání dělí už jen pár týdnů. A tak snad to čekání společně dotáhneme až do konce.
The Last of Us Part 2 vychází 19. 6. 2020 na PlayStation 4 s českými titulky.