Ačkoliv nemalá část tvůrců herního Metra ze studia 4A Games dnes sídlí na Maltě, nezapomínejme na to, že jde původem o ukrajinské studio, které má stále sídlo v Kyjevě. Jedná se tedy o jednu z mnoha společností, které byly drastickým způsobem zasaženy válkou na Ukrajině. Zatímco ale jiné firmy, mezi něž patří třeba tvůrci střílečky S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ze studia GSC Game World, byly i po startu války na veřejnosti velmi aktivní, o 4A Games jsme toho moc neslyšeli.

Nyní však vývojáři vydali obsáhlé prohlášení, v němž popisují svou situaci, tedy jak je zasáhla a jak je stále ovlivňuje probíhající válka. Vedení 4A Games hovoří o tom, že mnozí ze zaměstnanců a členů jejich rodin přišli o své domovy, jiní byli zraněni nebo dokonce zabiti, stejně tak pochopitelně došlo i na případy, kdy se vývojáři přihlásili do armády či jinak přiložili ruku k dílu při obraně Ukrajiny před ruským terorem.

Studio se snaží nabízet pomoc a podporu všemi dostupnými prostředky, a tak například poskytuje finanční a logistickou asistenci týmu, který sídlí na Ukrajině. Stejně tak podporuje zaměstnance, kteří brání svoji zemi, pomáhají s dodávkami zásob a potravin nebo kteří se jednoduše snaží jakýmkoliv způsobem dál pracovat na projektech studia a udržovat v chodu samotnou Ukrajinu a její ekonomiku.

Ačkoliv jsou nyní životy mnoha tvůrců velmi těžké nebo přímo v ohrožení, v novém prohlášení se zavazují, že hodlají dál usilovně a tvrdě pracovat, a tak se pro tuto chvíli nemění plány, s nimiž jsme byli seznámeni v roce 2020. To v první řadě znamená, že 4A Games nadále připravuje novou hru ze série Metro. A ačkoliv je na sdílení konkrétních detailů stále brzy, podle vývojářů se další Metro změnilo k lepšímu. Stávající situace je totiž donutila přehodnotit, o čem má vlastně herní příběh být.

Tvůrci přijali skutečnost, že ústřední témata série, mezi něž patří konflikt, moc, politika, tyranie nebo represe, jsou nyní každodenní součástí jejich životů, a tak je hodlají využít a dostat také do hry. Studio přitom upozorňuje na to, že ačkoliv se nás vždy snažilo zabavit a vtáhnout do postapokalyptického světa, série Metro odjakživa přináší silná politická a protiválečná sdělení.

Ve zprávě se o tom sice nedočtete, ale pokud byste snad o těchto slovech pochybovali, podívejte se třeba na knihu Metro 2035 od původního autora Metra, kterým je spisovatel Dmitry Glukhovsky. Třetí díl jeho knižní trilogie zasazené do tunelů moskevského metra je totiž víc než co jiného jakousi analogií života v současném Rusku. Také v ostatních titulech, pod nimiž je Glukhovsky podepsán a o něž se i hry od 4A Games často opíraly, není o politická témata nouze. Ne nadarmo ruští dobytkové na spisovatele, který se těší nemalé oblibě i u nás, krátce po začátku války na Ukrajině vydali zatykač.

Vývojáři ale také zdůrazňují, že zaměstnanci, kteří pracují na Ukrajině a v kyjevském studiu, se podílejí na vzniku nového Metra v těch nejvýjimečnějších a nejhrůznějších podmínkách. Představa toho, co je pro ně normální, se výrazně změnila, přičemž život během válečného stavu nezbytně ovlivňuje produkt, který 4A Games připravuje. Pochopitelně je tohle všechno také jeden z důvodů, proč ještě nové Metro nemůže být naplno odhaleno.

Místo toho nám ale studio odhalilo něco jiného, a to velmi příjemné překvapení ve formě plnohodnotné podpory moddingu Metra Exodus na PC. Pokud jste tedy vždy snili o možnosti přispět do světa Metra nějakým tím modem, stačí si nyní nainstalovat původní Metro Exodus z roku 2019 či novější Metro Exodus Enhanced Edition a také nově vydanou sadu Exodus SDK.

Sada Exodus SDK obsahuje plnohodnotný editor v té podobě, jakou měl v době vydání Metra Exodus, přičemž nabízí třeba možnost vytvářet samostatný obsah, který lze spustit s využitím základního spustitelného souboru. K dispozici je také editor vizuálních skriptů, integrace se serverem Mod.io pro snadné sdílení všech výtvorů, dokumentace a hrstka tutoriálových úrovní. S využitím všech nástrojů můžete dokonce rozpitvat po všech směrech dokončenou a hotovou sandboxovou úroveň hry, kterou tvůrci dali k dispozici.

Nejde tedy o pouhou základní podporu moddingu, ale o všechno, co při vývoji Metra Exodus používali designéři, umělci nebo animátoři z 4A Games. Jen je třeba jako obvykle mít na paměti, že nemůžete mody používat ke komerčním účelům a nesmíte za přístup k nim chtít peníze ani cokoliv vytvořeného s pomocí nově dostupných nástrojů jakýmkoliv způsobem prodávat. Vývojáři upozorňují, že má jít o něco určeného pro komunitu, ne o důvod pustit se do právních záležitostí licencování herních enginů.

Studio nám také připomnělo, že technicky vzato je engine Metra Exodus technologie, která začala vznikat už v roce 2005. A v dalších letech, která nám přinesla herní Metro 2033, Metro: Last Light, Metro Redux a samozřejmě Metro Exodus, se pochopitelně dočkala mnoha úprav a vylepšení. Stále prý není perfektní, nicméně ve 4A Games na enginu denně pracují. Doufejme tedy, že se situace autorů co nejdříve zlepší a že výsledky vší té práce uvidíme nejen díky novému Metru, ale také díky pořádným fanouškovským modifikacím.