CD Projekt RED zahájil prezentaci State of Unreal, na které Epic Games ukazuje hry poháněné enginem Unreal 5. Došlo tak na očekávaného Zaklínače 4 a záběry přímo z enginu. A tak poprvé vidíme, jak bude nové RPG vypadat. Ačkoliv je třeba mít na paměti, že jde o záběry z technologického dema, resp. výřezu ze hry zaměřeného na prezentaci nových technologií, ne z finálního titulu.

Zaklínač 4 v každém případě běží na Unreal Enginu 5.6. Během State of Unreal jsme mohli vidět technologické demo, na kterém CD Projekt RED s Epic Games pracoval tři roky. Společně chtějí obě firmy posunout technologie dopředu.

Nový trailer

VÝVOJÁŘI CÍLÍ NA 60 SNÍMKŮ ZA SEKUNDU

Ukázka nás zavede do Koviru, dosud neprozkoumaného regionu na dalekém severu Kontinentu, který se neobjevil ani v předchozích hrách, ani v seriálu Netflixu. I když je třeba připomenout, že právě do Koviru se chce po událostech Zaklínače 3 přestěhovat čarodějka Triss Ranuncul spolu s Geraltem, pokud máte vkus a dáte jí při hraní přednost před Yennefer. Kromě Ciri – teď už si snad nikdo nemůže stěžovat na to, že vypadá špatně – se nicméně vrací i klisna Kelpie. Ta se objevila už v knižní předloze od Andrzeje Sapkowského, i když docela pochybujeme, že jde stále o stejného oře.

Vždyť i Geralt dává každému koni jméno Klepna a Ciri nejspíš tento zvyk převzala. Kelpie zde přitom není jen na okrasu. Slouží jako technologická ukázka nových animací, fyziky svalů a realistického pohybu. Výrazný posun je vidět i v prostředí. Lesy v Koviru jsou tvořeny pomocí tzv. nanite foliage, tedy pokročilé voxelové vegetace, která reaguje na světlo i pohyb a přitom nezatěžuje výkon. Celý les přitom CD Projekt RED složil jen z 28 základních prvků, což pomáhá šetřit místo i paměť.

Ve hře každopádně potkáme mantikoru, obří monstrum, které mělo být původně v Zaklínači 3, ale nakonec bylo vyškrtnuto. Ovšem mantikoru snadno pozná každý, kdo hrál karetní Gwent: The Witcher Card Game. V něm je totiž této příšeře věnovaná karta a vypadá to, že v CD Projektu RED se rozhodli design z Gwentu po všech směrech zachovat. „O tom, jak mantikory vypadají, víme málo. Přestože je vidělo hodně lidí, jen málokdo to setkání přežil,“ stojí v českém překladu artbooku Gwent: Výtvarné umění zaklínačské karetní hry od překladatele Zaklínače 3 Filipa Ženíška.

Pokud jde o lidské osazenstvo technologické ukázky a městečka Valdrest, na které se demo zaměřuje, NPC ve světě reagují na okolí – když Ciri do jednoho z nich narazí, upustí jablka a poblíž stojící dítě je sebere. A když je z místní hospody vyhozen před dveře jakýsi hráč, který zkoušel švindlovat v gwintu, hezky se vyválí v bahně. Prezentaci pak uzavírá letmý pohled na Lan Exeter. Ukázku hlavního města Koviru navíc doprovází variace hudebního motivu z cinematic traileru, který vyšel na konci minulého roku během The Game Awards. Je tedy možné, že jde o ústřední motiv celé hry.

Záznam celé prezentace

Asi největším překvapením je ale skutečnost, že technologické demo běželo na základním PlayStationu 5 při 60 snímcích za sekundu. 60 fps bylo zmíněno hned několikrát, což značí, že polské studio cílí na tuhle frekvenci snímků za sekundu na PS5 i Xboxu Series X.

Podle režiséra Sebastiana Kalemby jeho tým chce vytvořit nejambicióznější a nejvíce pohlcující otevřený svět Zaklínače, a to právě díky spolupráci s Epic Games a využití možností enginu Unreal 5. Stále ovšem nevíme, kdy si Zaklínače 4 budeme moci zahrát, takže na bližší detaily o termínu vydání a koneckonců i o platformách a dalších náležitostech si budeme muset ještě počkat.