Zdroj: Square Enix
Magazín · Novinky · v pátek 7. 11. 2025 08:55
Square Enix opět propouští, odpoutává se od exkluzivity PlayStationu a do roku 2027 chce ušetřit díky AI
Společnost Square Enix pokračuje v restrukturaci svých západních poboček. Japonská společnost v týmech v Evropě a Severní Americe propouští zaměstnance s cílem zajistit „štíhlejší a flexibilnější“ fungování firmy.
V současné době nevíme, kolik zaměstnanců škrty pocítí. Podle informací serveru VGC má jen v londýnské kanceláři přijít o práci téměř 140 lidí. Změny se mají dotknout širokého spektra oddělení – od IT a marketingu přes QA (kontrolu kvality) až po obchodní plánování. Prezident společnosti Takashi Kiryu zaměstnancům vysvětlil, že cílem je „zlepšit efektivitu a globální vydavatelské schopnosti“.
Square Enix odhaduje, že díky těmto úsporným opatřením ročně ušetří přes 3 miliardy jenů (zhruba 19,6 milionu dolarů). Připomeňme, že už v roce 2024 se Square Enix zbavila západních studií jako Crystal Dynamics (Tomb Raider), Eidos-Montreal (Deus Ex) a Square Enix Montreal (mobilní hry Hitman, Lara Croft), které odkoupila Embracer Group.
UŽ ŽÁDNÁ EXKLUZIVITA PRO PLAYSTATION?
Zdá se, že japonský gigant zásadně mění svou vydavatelskou politiku. Z nového obrázku vyplývá, že společnost bude všechny budoucí hry vydávat současně na všech hlavních platformách, tedy na PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S a také na Nintendo Switch 2.
Tento krok představuje velký odklon od dosavadní strategie, kdy mnoho her, včetně Final Fantasy XVI či Final Fantasy VII Rebirth, vycházelo exkluzivně nebo s dlouholetým předstihem pouze pro konzole PlayStation. Square Enix tím dává jasně najevo, že už nechce být vnímán jako „dvorní studio Sony“.
Square Enix chce takto rozšířit dosah svých značek, maximalizovat zisky a oslovit hráče bez ohledu na platformu, kterou používají. S ohledem na to by měla třetí část remaku Final Fantasy VII dorazit rovnou na všechny platformy. To ale zatím není oficiálně potvrzeno.
Square Enix made a table to show their new multi-platform strategy!
— Genki✨ (@Genki_JPN) November 6, 2025
Going forward it seems their goal is to release all games simultaneously on multiple platforms! Mainly focused on PS5, Switch 2, Xbox Series and PC! pic.twitter.com/1Hz7rXQMc3
AI VÝRAZNĚ POMŮŽE PŘI TESTOVÁNÍ HER
Současně ve Square Enix sází na moderní technologie. V rámci nového výzkumného projektu ve spolupráci s laboratoří Matsuo-Iwasawa z Tokijské univerzity chce vydavatel zefektivnit vývoj her prostřednictvím generativní AI. Společný tým více než deseti výzkumníků pracuje na projektu s názvem „Joint Development of Game QA Automation Technology Using Generative AI“, jehož cílem je automatizovat většinu procesů spojených s testováním a laděním chyb. Má jít až o 70 % procesů v QA.
Square Enix si od této strategie slibuje nejen snížení nákladů, ale i náskok před konkurencí. Automatizace QA má podle společnosti umožnit rychlejší vydávání her a efektivnější využití lidských zdrojů.
Tady se hodí zmínit, že zatímco někteří vývojáři AI vítají, jiní varují před právními a etickými riziky. Například studio Unknown Worlds Entertainment (tvůrci Subnautica 2) oznámilo, že se generativní AI při vývoji zcela vyhne. Velké využití AI si nedokáže představit ani generální ředitel Take-Two Interactive. Dle něj by například Grand Theft Auto postrádalo novinky a Rockstar by přišel o svou kreativní duši. Naopak společnosti jako Electronic Arts se snaží AI prosadit napříč interními týmy jako „tvůrčího partnera“.

