Pokračování sci-fi sandboxu Space Engineers od českého týmu Keen Software House právě vstoupilo do první veřejné alfa verze. My jsme měli možnost si ji zahrát již dříve, navíc jsme se zúčastnili oficiální launch party přímo v pražské Oranžerii, kde Keen sídlí, takže pro vás máme spoustu zajímavých informací.

Předně, první Space Engineers se nikam nechystá, protože pravděpodobně bude trvat nějaké tři roky, než se dočkáme plné verze dvojky. I proto nás společnost Keen Software House ujistila, že původní hra má naplánované velké aktualizace až do roku 2027 a stále na ní pracuje několik desítek lidí. 

Ale pojďme se konečně podívat na dvojku. První veřejná alfa verze ukazuje především vizuální rozdíly oproti jedničce, ale také několik technologických a herních, zejména v režimu stavby. Celá hra běží na nové verzi vlastního enginu VRAGE 3, který tým napsal téměř úplně od nuly a z původního enginu VRAGE 2, na kterém běží první hra, zachoval jen několik dobře fungujících částí. Díky tomu se můžeme těšit na implementaci nových technologií, realistické světlo s odrazy díky ray tracingu, přičemž se jedná o zatím mimořádně dobře optimalizovaná řešení. 

Maximální rychlost lodí byla zvýšena na 1080 kilometrů za hodinu, tedy 300 metrů za sekundu, zatímco v první hře byla omezena na sto metrů za sekundu. Fyzikální model to tentokrát už prostě zvládá. Nejvíce se však ve druhé hře těšíme na nový sjednocený systém 25centimetrové stavební mřížky. Takže místo velkých a malých lodí budeme mít konečně jen lodě, které mohou spojovat bloky různých velikostí. Je tedy možné použít velké bloky k vytvoření velké lodi, ale doladit a navrhnout interiér pomocí menších a dokonce i maličkých 25centimetrových bloků. Které jsem okamžitě použil k vytvoření záchodu, umyvadla a sprchy, protože hele, konečně to funguje! Vytvořil jsem také vlastní verzi funkčního schodiště na kruhové věži, což by v první hře prostě nebylo možné. 

Samozřejmě se v tuto chvíli jedná pouze o základní bloky a později budou do hry určitě přidány i normální estetické prvky a různé typy nábytku, stejně jako ve Space Engineers 1. Nicméně skutečnost, že funkční bloky drží svůj tvar i v rámci mřížky a nemají zbytečně velký bounding box, znamená, že kolem nich můžete také krásně stavět a navrhovat. 

A když už jsme u těch funkčních bloků, musíme se zmínit o dalším důležitém aspektu druhého dílu Space Engineers, a tím je naprosto úžasná destrukce. Deformace a díry v běžných blocích, to už jsme měli v jednotce. Funkční bloky, jako jsou reaktory, gyroskopy, dveře, ovládací panely, kokpity a mnoho dalších, však při poškození vypouštěli maximálně jiskry nebo plyn. Navíc nebyly ani pořádně animované. Space Engineers 2 přidává animované 3D modely těchto funkčních bloků, stejně jako jejich zničení a rozpad. To navíc zohledňuje, kam přesně blok trefíte. Nádhera. 

K dispozici je také vylepšený režim stavby, ve kterém můžete libovolnou část libovolné stavby přeměnit na blueprint, takže navrhování a stavba velkých lodí i s jemnými úpravami je extrémně rychlá.

Tohle zatím nabízí první verze otevřené alfa verze. Ti, kdo aktivně sledují novinky od studia, však vědí, že se již plánují další verze. Další velká aktualizace přidá do hry planety. Ty budou nyní využívat nové 16bitové výškové mapy, takže budou mít mnohem vyšší rozlišení než v prvním díle Space Engineers. Byly do nich přidány další doplňkové systémy, takže na planetách uvidíme nejen krásné kopce, ale také útesy, převisy a přirozeně vzniklé jeskyně. Na zahajovací párty nám také ukázali simulaci půdní eroze, díky které budou povrchy planet vypadat ještě realističtěji. K tomu by měly posloužit i nové volumetrické mraky a nové vykreslení atmosfér planet. Aby se ušetřil výpočetní výkon a planety nevypadaly špatně z větší vzdálenosti ve vesmíru, byl přidán takzvaný overlay, který bude zobrazovat planetu, dokud se hráč nepřiblíží na zatím neurčenou vzdálenost. Kromě toho budou různé povrchy planet působit odlišně i na model destrukce. Do sypkého písku se tak havarovaná loď spíše zabodne a neponičí se tak moc, jako když narazí na pevné kamenné podloží.

A nakonec je tu volumetrická voda. Ta se objeví ve třetí velké alfa aktualizaci, ve které uvidíme vodní planetu, a poté se voda objeví i na ostatních planetách. Vytvořit funkční volumetrickou vodu na planetách se simulací skutečné gravitace není nic jednoduchého. Na zahajovací párty jsme však mohli vidět funkční simulaci tlaku, vztlaku a skutečné síly, kterou působí tekoucí voda na neupevněné objekty. Tlak vody však zatím údajně nepůsobí přímo na struktury hluboko pod hladinou.

Nový engine zajišťuje, že různé mechanické části, jako jsou písty nebo rotory, by již neměly způsobovat žádné problémy, jako tomu bylo u prvního dílu. Takže už žádný Clang ničící lodě jen proto, že jste nedávali pozor na množství použitých pístů nebo rotorů. Vzhledem k relativně ranému stádiu vývoje se však na zahajovací párty objevily tiché poznámky, že se možná dočkáme vodního Clanga, protože fyziku vody je ještě třeba pořádně vyladit, a proto bude voda přidána až ve třetí alfa verzi.

Jedna z dalších menších aktualizací by měla do hry přidat podporu služby Steam Workshop, aby hráči mohli sdílet své plány a návrhy lodí nebo stanic. Kromě toho se mezi modovacími nástroji tentokrát objeví i normální editor, který první díl zkrátka neměl a jak moddeři, tak samotní vývojáři museli věci upravovat pomocí kódu. Editor by se měl objevit ještě letos.

Marek Rosa, vedoucí týmu, nám řekl, že hlavním mottem vývoje pokračování Space Engineers je udělat hru desetkrát lepší v každém ohledu. Po vizuální, technické i herní stránce. Proto se mimo jiné konečně dočkáme lidských NPC postav, základního příběhu a cílů, které lze plnit v singleplayeru. Změn se dočká i survival část hry, ale nemělo by jít o věci jako hlad nebo žízeň. Také se nedočkáme žádných zvířat, ale uvidíme novou, možná nebezpečnou flóru. Tentokrát je pro to připraveno příběhové vysvětlení. Space Engineers 2 se totiž odehrává v systému Almagest, 10 000 světelných let od sluneční soustavy. Zdejší inženýři se tedy skutečně nacházejí na hranici známého vesmíru a jsou prvními kolonizátory této soustavy. Osobně se těším na okamžik, kdy se do této hry budu moci konečně naplno ponořit, a s nadšením očekávám každou aktualizaci. 

Stejně jako v případě první hry se i tentokrát Keeni rozhodli vydat skorou alfa verzi. Na jedné straně se na internetu objevují komentáře, že tím Keen Software House v podstatě vytváří alfa testery, kterým nemusí nic platit. Na druhou stranu za posledních deset let ukázali, že komunitě naslouchají a nebojí se hru upravovat a přizpůsobovat na základě podnětů či připomínek. A právě early alpha je způsob, jak to udělat, aby finální verze Space Engineers 2 byla co nejlepší a nejvyladěnější.

Pokud se chcete dozvědět víc, klidně se ptejte v komentářích, pokusím se na vše odpovědět. A snad se uvidíme v Almagestu možná dříve, než bychom čekali. Protože multiplayer by měl být přidán hned po vodě.