Magazín · Novinky · ve středu 21. 8. 2024 17:38
Sid Meier's Civilization VII přepracovává systém dob a upravuje fungování měst
Firaxis přináší radikální změny do své ikonické strategické série Civilization. S blížícím se vydáním, které je plánováno na 11. února 2025, stejně jako české RPG Kingdom Come: Deliverance 2, se vývojáři snaží co nejvíc zlepšit herní zážitek a zároveň jej přiblížit více hráčům. A jaké změny nás čekají v novém díle? Pojďme se na ty nejdůležitější podívat.
Jednou z nejvýraznějších změn je výrazné zjednodušení epoch, které jste museli v předchozích dílech projít. Namísto klasického postupu od pravěku po moderní dobu se v Civilization 7 setkáte jen se třemi obdobími: Antika, Období objevů a Moderní doba. Tento nový formát je prý navržen tak, aby byl zážitek plynulejší a méně zahlcující, což má podle Firaxisu zvýšit šanci, že hráči hru dokončí.
Další zásadní inovací je možnost vést různé civilizace během jednoho průchodu hrou. Nový koncept „historie ve vrstvách“ znamená, že můžete začít jako Římané, přejít k Normanům, a nakonec skončit jako Britové. K tomu se také váže novinka týkající se vládců. Nově se totiž jednotliví vůdci neváží na konkrétní civilizace. Můžete tedy začít například jako egyptská faraonka Hatšepsut a vést svou civilizaci v období Antiky. Když se přehoupnete do Období objevů, můžete se rozhodnout změnit svou civilizaci na Mongoly, pokud jste se zaměřili na budování silné jízdy, nebo na jakýkoli jiný národ, který odpovídá vašemu hernímu stylu a dosavadním vyzkoumaným technologiím.
Celkově tento přístup k vedení různých civilizací nabízí nejen větší flexibilitu, ale také možnost zažít bohatší a rozmanitější herní zážitek, který se odlišuje od předchozích dílů série.
Zdroj: 2K GamesDo neprozkoumaného světa se v Sid Meier's Civilization 7 vypravíme v únoru
Změn se dočkala také správa měst. Místo tradičního zakládání měst nyní hráči zakládají města přes osady (towns), které nemají výrobní frontu a jejich produktivita se mění přímo na zlato. Tyto osady můžete později pomocí zlata transformovat na plnohodnotná města nebo je specializovat na těžbu, zemědělství, obchod či vojenské pevnosti.
S tím také přichází novinka o odstranění dělníků, kteří dříve stavěli různá vylepšení na jednotlivých polích. Místo toho se vylepšení staví automaticky při připojení nového pole k městu. Rozšiřování měst nově neprobíhá automaticky, ale můžete si sami vybrat, které pole ke své metropoli připojíte. Jednotlivá políčka města jsou nyní klasifikována jako venkovské nebo městské. Venkovská pole obsahují vylepšení jako farmy či doly a stávají se městskými čtvrtěmi, pokud na nich hráč postaví budovy. Předem definované typy čtvrtí již neexistují, což znamená, že hráči mohou kombinovat jakékoliv dvě budovy v jedné městské čtvrti. Změn se dočkaly také hradby, které je nově možné stavět v každé městské čtvrti, a k dobytí města je potřeba proniknout do všech opevněných částí.
Vývojáři také přidávají novou jednotku velitelů, kteří mohou vést armády a poskytovat jim bonusy. Jsou jedinými jednotkami, které získávají zkušenosti a mohou být povyšovány, přičemž každé povýšení posiluje jejich schopnosti, jako jsou pasivní bonusy pro blízké jednotky. Velitelé navíc umožňují hráčům poskládat ostatní jednotky „dovnitř“ sebe, což umožňuje efektivní přesun celých skupin na bojiště, kde je můžete opět „rozbalit“ a poslat do akce. Kromě toho mohou vydávat rozkazy všem jednotkám v jejich dosahu, například soustředit palbu na jednoho konkrétního nepřítele, což poskytuje útočný bonus při použití tohoto speciálního příkazu.
Změn se dočkali průzkumníci, kteří nově mohou stavět pozorovací věže a mohou plout po řekách, které vedou skrze mapu. Jednotky také po příkazu k opevnění opravdu staví malé pevnůstky.
V neposlední řadě se změn dočkala diplomacie. Jednou z hlavních inovací je zavedení univerzálního zdroje nazvaného vliv, který hráči mohou využívat k různým diplomatickým aktivitám. Klíčovou funkcí vlivu je interakce s novými entitami ve hře, tzv. nezávislými mocnostmi. Tyto mocnosti nahrazují tradiční barbary, kteří byli často jednoduchým cílem na začátku hry. Nezávislé mocnosti se však chovají jinak, mohou být buď nepřátelské, nebo přátelské, a jejich přístup k vám závisí na vaší interakci s nimi. Pokud jsou přátelské, můžete pomocí vlivu získat jejich podporu nebo je přetáhnout na svou stranu, což vám může přinést významné výhody v pozdějších fázích hry. Pokud jim umožníte se vyvinout, mohou se z nich stát městské státy, které jsou vám známé z minulých dílů.
Poslední větší změnou je přidání krizí, které se objeví na přelomu jednotlivých epoch, konkrétně na konci dvou prvních. Když tedy krizová událost přijde, hráči jsou nuceni vybrat si z několika krizových politik, které negativně ovlivní jejich civilizaci. Tato rozhodnutí jsou navržena tak, aby byla obtížná a náročná. Může se jednat o zásadní snížení produkce, zhoršení vztahů s ostatními civilizacemi, ztrátu zdrojů nebo jiné nepříjemné efekty.
Mimochodem, vypravěček bude tentokrát Gwendoline Christie, britská herečka známá zejména jako šermířka Brienne z Tarthu v seriálu Hra o trůny.
Sid Meier's Civilization VII vyjde na PC, Mac, Linux, PlayStation 4/5, Xbox Series X/S a Nintendo Switch. Také se můžete těšit na cross-play multiplayer mezi platformami.