Na dnešním trhu multiplayerových kompetitivních stříleček existují dlouholeté stálice. Máme tady Counter-Strike, Fortnite, Overwatch, Valorant nebo právě Rainbow Six Siege, jež koncem letošního roku oslaví své sedmé narozeniny. Rok co rok se tento titul těší stále větší a větší popularitě a neutuchající bezplatné podpoře ze strany vývojářů. Jedním z hlavních důvodů je především to, že se přímá konkurence hledá poněkud těžko. Fortnite je rychlý a arkádový, Counter-Strike zase vyžaduje dobré reflexy. Rainbow Six Siege ale sází na znalosti map, unikátní možnosti operátorů i taktické přemyšlení. Jde o pomalejší, byť stále intenzivní hru, která v tomto poměrně přehlceném žánru zastává poněkud unikátní pozici.

Tu samou pozici chce Ubisoft obsadit znovu. Ale tentokrát na Androidu a iOS v podobě Rainbow Six Mobile. Mobilní verze právě multiplayerového Siege, která se snaží přinést co nejpřesnější podobu této velké hry na přenosná zařízení. A prozatím to vypadá, že má Ubisoft našlápnuto správným směrem.

Ve svém jádru se mobilní verze od té na velkých platformách zase tak moc neliší. Dočkat bychom se měli všech nejzákladnějších prvků – mj. tedy operátorů a zničitelného prostředí – ale zároveň i menších úprav, aby celá hra sedla mobilnímu rozhraní. Stejně tak hned při vydání nebude dostupný všechen obsah, který už z původní verze známe. Nejen z toho důvodu jsou od sebe oba projekty oddělené hlavně po stránce serverů a žádnou formu společného hraní bychom tedy neměli čekat, a to ani v nějakém speciálním módu.

Na Rainbow Six Mobile přitom pracuje zcela nový tým umístěný primárně v kancelářích Ubisoft Montreal, kde sídlí původní vývojáři hry. Oba týmy mezi sebou ale údajně blízce spolupracují, takže by mělo jít o vážně autentickou předělávku. Spousta aspektů má být převzata, ale zároveň přetvořena pro mobilní verzi. Včetně právě ovládání nebo některého chování operátorů.

Jako příklad byla uvedena například možnost „Tactical Focus“, kdy se při zamíření zbraní obraz přiblíží, vy budete chodit pomaleji a svět kolem vás ztichne, abyste se mohli soustředit na výstřel. Z traileru a gameplay ukázek nicméně není úplně jednoznačné, nakolik přesně se bude ve všech ohledech Rainbow Six Mobile držet původní verze. Například zda headshot stále bude znamenat jistou smrt, nebo zda bude hra naopak trochu shovívavější jen v některých menších ohledech. Vypadá to ale, že se vážně bude držet konzolové a počítačové verze co nejvíce.

To se ale bohužel netýká například přímého obsahu. Při vydání se totiž nedočkáme všeho, co Siege aktuálně nabízí po sedmi letech své existence. Zároveň ale dodatečný obsah nebude přicházet ve stejném pořadí. Součástí první verze Rainbow Six Mobile totiž budou například mapy Banka a Border. Z řad operátorů to zase bude alespoň částečný zástup původní skvadry, jako jsou Rook, Mute, Ash, Sledge nebo Smoke. Ale chybět by také neměli někteří operátoři, kteří vyšli až později, jako jsou třeba Hibana či Caveira.

Přečtěte si také: Rainbow Six Siege se konečně dočká plnohodnotného cross-playe mezi PC a konzolemi

Velmi specificky přitom také byl zmíněn mód Bomba, kde klasicky jeden tým brání a druhý útočí. Zmínka například o režimu Rukojmí ale nebyla, takže je otázkou, zda se ho dočkáme. Stejně tak jako týmového Deathmatche, který byl do Siege nedávno přidaný. Nutno však podotknout, že se v kompetitivních i o něco méně vážných nehodnocených zápasech hraje právě pouze režim Bomba. Vypadá to tedy, že ostatní módy nejsou pro Ubisoft zásadní. Navíc se tím vcelku zpříjemní vstup do hry úplným nováčkům, kteří se nemusí starat o měnící se úkoly. A vzhledem k menšímu obsahu oproti hlavní verzi Siege o to více. Koneckonců nesmíme zapomenout, že s nedávno započatou novou sezónou hra už disponuje úctyhodným počtem 63 operátorů a 20 map s další na cestě.

To je ale k samotnému představení hry víceméně všechno.

O ČEM JE RAINBOW SIX SIEGE?

Pokud vás ale Rainbow Six Mobile zaujalo, nebo naopak nevíte proč přesně by vás mělo zaujmout, a zároveň nejste s Rainbow Six Siege moc dobře obeznámeni, tak jsme si řekli, že by nebylo od věci druhou půlku videa věnovat blíže tomu, v čem je vlastně tahle hra tak jiná a proč si na trhu poměrně pevně našla své místo.

Jak už bylo zmiňováno, jde o kompetitivní multiplayerovou střílečku. Konkrétně jsou zápasy rozdělené na útočníky a obránce, přičemž se každý tým skládá z pěti lidí disponující pouze jedním životem. Podobně jako v Counter-Striku: pokud zemřete, jste pro celé kolo permanentně vyřazeni. Jak asi chápete, každý tým má navíc svůj úkol. Buďto můžete cizí tým vystřílet, nebo úkol splnit, což zpravidla vyžaduje ubránění bomby nebo rukojmího, případně naopak zastavení bomby a záchranu rukojmího.

Největší změna ovšem přichází v samotných operátorech. Poměrně snadno by se dalo říct, že je Siege jakousi „hero shooter“ podobně jako Overwatch, kdy má každá postava svoje jedinečné schopnosti, kterými se od sebe nejvíce liší. Siege ale jede trochu přízemnější cestou a jednotlivé schopnosti operátorů – respektive gadgety, potažmo zařízení – se snaží držet buďto nějakých reálií, nebo alespoň působit realisticky. Nečekejte tedy magii nebo naprosté sci-fi, i když ve více než jednom případě budete muset odložit nedůvěru. Jednotlivé schopnosti jsou nicméně spíše na způsob jedinečných granátů, štítů, zbraní a dalších věcí. Na straně obránců můžete mít třeba detektor srdečního pulzu, doktora s mírnými léčícími schopnostmi nebo z novějších operátorů třeba Aruni, která dokáže futra dveří, okna a díry ve zdech ochránit laserovou sítí, která zastaví projektil. Útočníci zase mají přístup třeba ke kazetové náloži, která na druhou stranu stěny vystřílí sérii granátů; exotermickou nálož k odbouchnutí vyztužených zdí nebo šokovému dronu, kterým lze snadno infiltrovat nepřátelské místo a způsobit škody jejich zařízením.

Celý tým obránců se přitom může kdykoliv dostat ke svým kamerám rozsetým po mapě a sledovat polohu nepřátelských jednotek, pokud kamery nezničí. Naopak útočníci mají po ruce pozemní drony, kterými se mohou dostat pod dveře a jednak najít pozici operátorů, jednak sbírat další informaci. Například za koho hrají nebo kde přesně se v místnosti kdo nachází. Ke kamerám nebo dronům přitom máte jen mírně omezenější přístup i po smrti, takže i ze záhrobí můžete svému týmu vcelku aktivně vypomáhat.

V jádru ale Siege staví také na samotné střelbě. Jednotlivá zařízení, nebo schopnosti, chcete-li, vám mohou hodně vypomoci a spousta z nich poměrně zásadním způsobem může změnit vaše hraní i šance na vítězství. Ale dobře mířená střela do hlavy je prostě dobře mířenou střelou do hlavy; té se nic moc nevyrovná. Dohromady ale oba aspekty tvoří hru, která se sice může pyšnit vyšší obtížností, ale kterou si zároveň bez větších problémů může užít více lidí. Pokud zkrátka neumíte mířit úplně nejlépe, najít si můžete hned spoustu operátorů, jejichž zařízení vašemu týmu pomohou i bez větších znalostí nebo schopností. Za obránce je to třeba Rook, který může položit balík s pancéřovými pláty, jež týmu dovolí vydržet trochu více poškození. Z útočníků je to zase Montagne s neprůstřelným štítem, který může být vepředu.

Zapomenout ale samozřejmě nesmíme ještě na jednu věc, pro kterou je Rainbow Six Siege známé asi nejvíce, a tím je zničitelnost prostředí. Spousta zdí, které zpravidla poznáte dřevěným provedením, lze zničit. Ať už jen lehce prostřílet, nebo kompletně zdemolovat a vytvořit tak další průchod do nějaké místnosti. Pro strop, respektive podlahu podobná pravidla také platí a lze tak lokaci buďto bránit nebo na ni útočit i odjinud a klidně i z jiného patra, pokud si všechno správně připravíte. Tohle je obzvlášť aspekt, jehož převedení na mobilní platformu by mohlo způsobovat potíže. Ať už z hlediska hratelnosti – a například rychlosti míření a možnosti na tyto věci zareagovat – nebo z hlediska optimalizace a výkonu. Jde ale o poměrně klíčovou vlastnost této hry a věříme, že kdyby na mobilu nefungovala, nejspíš by samotná mobilní verze ani nevznikala.

Právě znalost map a podobné taktické myšlení patří mezi nejpřednější prvky Rainbow Six Siege a něco, co ostatní multiplayerové střílečky v zásadě nedělají. Díky tomu se od své konkurence dokáže značně odlišit a zároveň se díky tomu bude moci odlišit právě i Rainbow Six Mobile. Rozhodně jsme tedy zvědaví, jak se tenhle projekt povede. Ubisoftu koneckonců musíme dát za pravdu, že podobná hra na mobilu zkrátka v takové podobě není a mohlo by jít o poměrně fajn hru na delší a klidnější cesty. Teď už je jenom otázkou, kdy se vlastně dočkáme vydání a zda se to čekání nakonec vyplatí.