Alan Wake patří v redakci mezi velmi oblíbené akční adventury. První díl nabízel strhující příběh, který se postupně víc a víc zaměřoval na Alanův mentální stav, o němž víme pramálo. Hra totiž skončila velkým cliffhangerem, při kterém Alan skončí na dně jezera Cauldron poblíž městečka Bright Falls.

Studio Remedy nás netradičně naložilo do autobusu a poslalo do blízkého kina v Kolíně nad Rýnem, aby nám v klidu ukázalo, jak tento příběh bude pokračovat. A že bylo na co koukat.

Prakticky 45minutová ukázka nešetřila ani naše nervy, ani nadšení. Viděli jsme celou jednu misi a je to vůbec poprvé po letech, co konečně chápeme, jakým směrem se hra vydává.

Alan je ztracen na Temném místě a ve spárech Temnoty známé z prvního dílu. Aby vše, co se mu v ní děje, dávalo smysl, začne si dávat dohromady příběh. Příběh, který můžete přepisovat. A to ideálně způsobem, který naboří Temnotu natolik, že je hlavní hrdina schopen opět komunikovat s reálným světem. Na druhé straně je agentka FBI Saga Anderson, kterou jsme viděli už dříve. Hratelná ukázka v kině však byla v kompletní režii Alana.

Jak Alan prochází New Yorkem, který Temnota utváří na základě jeho vědomí a minulosti, může používat svítilnu, pomocí které „krade“ světlo, a tak si umí hravě rozsvítit nové oblasti, které předtím nebyly dostupné. Zároveň Alan sbírá „ozvěny“ stínů na speciálních místech. Ty mu propůjčují inspiraci - stránky příběhu, kterými nově můžete ovlivnit každou scénu. Jakmile se tak dozvíte nové vodítko naznačující, co se mohlo ve scéně stát, můžete je aplikovat na scénu jinou a tím kompletně změnit příběh.

REMIXOVÁNÍ SCÉN

Těžce se to popisuje, ale vypadá to naprosto skvěle. V jednu chvíli stojíte u vykolejeného metra, záhy přepnete inspirací myšlenku a to samé metro stojí opraveno a připraveno k odjezdu. Nebo je přeplněno mrtvolami.

Jelikož se celé prezentace zúčastnil i kreativní ředitel Remedy Sam Lake a my se mohli následně ptát na otázky, dozvěděli jsme se, že volnost v přepínání scén je záměrná, ale nemáme si to vykládat jako příběhové bloky, kterými lze kompletně změnit osud Alana.

Spíše jde o hádanky a puzzly, které příspívají k barvitější a zábavnější hratelnosti. Jak totiž sami vývojáři podotnukli, skutečnost, že Alan je spisovatel, se na hratelnosti prvního dílu nikterak nepodepsala. To se ovšem mělo pro druhý díl změnit. A můžeme říct, že to se jim - alespoň dle ukázky - daří velmi dobře.

V ukázce tak bylo jednoznačně vidět, že se spíše jedná o logickou hádanku zasazenou do příběhových sekvencí, ve které záleží na tom, jaké inspirace použijete. A také záleží v jakém pořadí. Scény se mimochodem přepínají okamžitě. Bez načítání. A je při nich vidět, jak Alan Wake píše na psací stroj přes celou obrazovku a tím mění celou scénu. Opravdu zajímavý detail.

NÁVRAT MAXE PAYNA? NE TAK DOCELA...

Fascinující a zábavný byl návrat tváře Sama Lakea do herního prostoru. Kdysi dávno propůjčil svou tvář Maxu Paynovi. A nyní je agentem FBI jménem Alex Casey, kterého si Alan vymyslel, aby mu jeho nový příběh v temnotě dával větší smysl. Původně byl přitom Casey protagonistou knih, díky nimž se Wake proslavil jako spisovatel.

Zajímavé je však úzké propojení agenta Caseyho s realitou a taky s faktem, že mu vlastně „ze záhrobí“ pomáhá nalézt správnou cestu ke „světlu“.

NORTHLIGHT ZÁŘÍ

Jestli něco mohu vypíchnout, tak je to technologie. Celá ukázka běžela na nejnovější verzi enginu Northlight, který poháněl třeba Control z roku 2019. A jestli se něco neskutečně posunulo kupředu, tak je to právě hra světel a stínů. Připravte se na filmové osvětelení plné volumetrické mlhy.

A na mou otázku, zda bude hra zase obsahovat soundtrack od skupiny Poets of the Fall (která je v redakci Indiana docela oblíbená), mi Sam Lake vyhýbavě odpověděl: „No, v ukázce jste viděli takovou skupinu, která se jim podobá, takže...“.

Chápeme, takže tam budou! Nebo alespoň jejich herní alter ega vystupující pod názvem Old Gods of Asgard. Přiznám se, že jsem na prezentaci nešel s takovým nadšením. Ale vycházel jsem s údivem na tváři. Bude to dobrá hra. Jsem si tím jistý. Natáčet jsme bohužel nic z toho nemohli, ale na informace embargo už není. Nechci si vymýšlet, ale něco mi říká, že podobnou ukázku brzy vypustí samo Remedy.