Magazín · Preview · v úterý 14. 3. 2023 15:05
Rozstřílejte cokoliv v THE FINALS od tvůrců Battlefieldu
Dostat alespoň trochu originální kompetitivní titul, to je to, za co bychom byli rádi v roce 2023, ostatně jako v každém roce. Takže když jsme poprvé viděli představení hry The Finals, byli jsme příjemně překvapení. Stejně jako jsme byli překvapení, když tvůrci ohlásili uzavřenou testovací betu této hry. Která začala 7. března a měla by trvat až do 21. března. A co nás vlastně tak zaujalo na The Finals?
Koncept, ve kterém se čtyři týmy po třech hráčích volně pohybují po městě a snaží se ukrást trezory s penězi, a to vše v plně zničitelném prostředí. Jo, destrukci tu máme moc rádi!
Když se řekne mohutná destrukce, mnohým se asi vybaví série Battlefield. A právě bývalí členové, kteří napomáhali tvorbě Battlefieldu, se rozhodli udělat vlastní hru s ještě lepší destrukcí, a tou je právě The Finals. Úkol se jim povedl.
A tentokrát nebude ničení prostředí jenom estetický prvek, kdy je radost pohledět, jak se na nepřátelé sesype dům, ve kterém se pozapomněli. V The Finals bude ničení i prvek taktický. Mnohdy se budete muset na nějaké místo buďto dostat, nebo jej uhlídat. A pak je to hned o něčem jiném, když jste zabarikádovaní, hlídáte svůj cíl výplaty, ale stále musíte počítat s tím, že i stěny jsou váš nepřítel a tam kde vchod není, si ho nepřátele mohou udělat.
Pojďme se tedy podívat detailně, jestli The Finals přineslo to, na co nás vývojáři lákali ve velice povedených trailerech.
Náplň hraní je velice jednoduchá. V otevřených městech se vám zobrazují body, na kterých se objevují trezory, které musíte vzít a donést do banku, jenž po nějaké době bránění připočte obsah trezoru k bodům vašemu týmu. Ovšem další nepřátelské skupiny hráčů, vám tenhle plán budou chtít překazit a ukořistit body pro sebe. Buďto tím, že vám lup vezmou a donesou do banku oni, nebo tím, že zaberou bank a udrží si jej, dokud neskončí odpočet, který se po zabrání neresetuje. Takže si asi dokážete představit, jaké chaotické situace mohou nastat, když se všechny týmy zaměří na jeden bod. Kvůli tomu, aby se více taktizovalo a nevznikaly mačkanice, jsou proto ve stejné chvíli cílové body k započtení peněz aktivní dva. Ale to vám nedává jistotu, na který se jaký tým zaměří. A už se mi párkrát stalo, že si někteří koumáci vyčkali, u kterého ze dvou bodu se potkají ti nejsilnější, a šli si odnést lup k volnému bodu na druhé straně mapy.
Tohle rozhodování přínaší další zajímavou taktiku, ve které se můžete rozhodnout jak agresivní budete.
To, o co ve hře jde, je lehké pochopit. Ale to, jak toho dosáhnete s větším úspěchem než soupeři, už bude po chvilce chtít trochu umu.
Oproti jiným kompetitivním hrám je The Finals velice vertikální co se pohybu týče. Můžete se dostat v podstatě všude. Ať už přítahem nebo lanem, a pokud nebudete hrát zrovna za nejobratnější třídu, tak pomalu po schodech či výtahem.
Ano obratnost je to, co určuje vaše schopnosti. Role zlodějíčků v The Finals jsou velice zajímavě vymyšlené.
Můžete si vybrat mrštného lehkého běžce. Kterého je těžké trefit a někdy i vůbec zahlédnout, ale když se vám to podaří, tak jej rozsypete velice rychle. Absence krve je nahrazená skvělou animací, při které se poražený hráč, rozprskne ve zlaťáčky. Dalším typem třídy je stavbou těla průměrná postava, která je takový zlatý střed, pohybuje se docela dobře a něco málo i ustojí. No a do třetice je tu samozřejmě pořádný vypasenec zvaný Heavy. Ten se sice hýbe pomalu, ale vydrží opravdu hodně poškození. Výdrž a mobilita nejsou jediné věci, co tyto tři třídy dělí. Každý ze jmenovaných díky své stavbě těla dokáže ovládat i jiné schopnosti. Běžec může být neviditelný nebo se ladně přitahovat hákem díky své váze. Ovládá lehčí zbraně převážně na blízkou a střední vzdálenost. I když zatím se mi zdá, že účinnost většiny zbraní je spolehlivá tak na dva metry.
Průměrňák zastává vzhledem k tomu, že není nejrychlejší ani nejsilnější, roli v podstatě podpory. Je mistr přes nástrahy a obranné věže a dokáže díky vystřelovacímu lanu zajistit svižný přesun třeba právě pro vypaseného hromotluka. Který je pomalý, ale pokud se dostane do středu bitvy, tak si rozmyslíte, zda proti němu chcete stát tváří v tvář. Má jedny z nejúčinnějších střelných zbraní jako třeba kulomet, plamenomet nebo raketomet. A pokud zrovna nemá náladu na střílení, může vzít do ruky kladivo. Jeho zajímavá schopnost je agresivní běh (jediný běh, který u něj kdy uvidíte), při kterém bezhlavě zamíří kupředu a ničí vše, co mu stojí v cestě. Přesně jako Juggernaut.
Před každým zápasem si zvolíte vybavení, se kterým odehrajete kolo. A pokud hrajete s kamarády, vzniká tak velice rozsáhlé množství kombinací, jimiž se můžete doplňovat. Rád bych vám nějaké poradil, ale hraju nejčastěji za neviditelného běžce, který chce vidět hořet a explodovat vše, na co sáhne, takže mě ostatní v týmu nezajímají. Potkávám je jen mrtvé, když je oživuju.
Oživování je další z věcí, na které si v týmu musíte dát pozor. Pokud umřete všichni v týmu během krátké doby, tak čekáte na oživení klidně přes půl minuty. Což je vzhledem k tomu, jak krátká kola jsou, velice nepříjemné.
Takže někdy se vyplatí počkat, až nepřátelé odejdou, a vrátit svého kamaráda zpátky k životu. Mrtvoly vidíte ve formě sošek. Mnoho objektů můžete zvednou a házet s nimi. Třeba s lahvemi, které při explozi udělí poškození nebo zamezí průchodu, a házet můžete i se soškami padlých nepřátel, takže není nutné je vždy oživovat tam, kde padli.
Celý koncept je velice svižný a pochopitelný. Zatím ve hře mají nejspíše výhodu takoví ti najeťáci, kteří si během pěti výstřelů dvakrát kleknou, vyhodí všechny granáty, udělají tři kotrmelce, salto vzad a třísknou hlavou o klávesnici. No víte asi přesně, jaké hráče myslím. Ale hra je čerstvá a pomalu vznikají taktiky, při kterých vyhrává týmová hra a strategie. Což máme rádi. V uzavřeném testování už nyní najdeme plno kosmetických předmětů, které se dají získat natrvalo, a některé jsou opravdu pěkné.
Ve hře je viditelné, co bude fungovat jako herní měna za reálné peníze. Ale zatím není možnost si tuto měnu pořídit, takže aktuálně vše jde získat hraním. Předpokládáme, že placený Battle Pass v budoucnu bude čistě kosmetický. Co se týká zvýhodnění ve hraní, tak to v The Finals najdete taky, ale naštěstí pouze prostřednictvím zkušeností, které získáte hraním, kdy se vám postupem času otevírají nové zbraně a vybavení. Velice zajímavě je už nyní vyřešený hodnocený systém, jenž je vždy formou turnajového žebříčku. Takže každý hodnocený zápas je vlastně takový malý turnaj, díky kterému se dostáváte do vyšších divizí. Jedná se o první dostupnější testování, takže titul nějaké malé neduhy má.
Často zvláštně lupe zvuk a optimalizaci popisovalo mnoho hráčů na internetu jako otřesnou. Ale nikdo z těch, které znám osobně. Ti si naopak chválili, že vzhledem k rozsáhlému modelu destrukce běží hra uspokojivě. The Finals jsem před několika měsíci zkoušel s grafickou kartou Nvidia GTX 1070 a zahrál jsem si na nižší detaily naprosto v pohodě. A při této poslední uzavřené betě, ze které je aktuální video, jsem hrál na grafické kartě RTX 3060 a s DirectX 12 jsem si jen zřídkakdy všiml velkého poklesu frekvence snímků za sekundu. A pokud ano, bylo to hlavně kvůli mnoha efektům na určitých místech na mapě, protože pokles jsme měli najednou všichni v týmu.
Celkově hodnotím prozatímní betu The Finals jako velice úspěšnou. Servery během mého hraní nespadly kupodivu ani jednou a já si hraní opravdu užil. Dokonce i sledující na Twitchi nepoužívali hlášky jako “whewhe Overwatch z lidlu” nebo “to se snaží jako porazit CSko?”
A to je asi hlavní důkaz toho, že The Finals jdou svou vlastní, originální cestou.