Po letech brodění bahnem, sněhem a divokými řekami přichází čas na další velkou výzvu. Tahače ve SnowRunneru sice stále neomrzely a hra dostává nový obsah v podobě map a vozidel i téměř pět let po vydání, ale hráči chtějí víc než jen převážet náklad z jednoho bodu do druhého. Tvůrci si to uvědomují – Expeditions sice nabídlo vědecké výpravy do neprobádaných koutů světa, ale místo vzrušení po čase přineslo spíše monotónnost. Teď přichází druhá odbočka – RoadCraft – a slibuje přesně to, na co fanoušci už dlouho čekají: stavbu silnic. Bude to ale dost na to, aby hra uspěla?

V RoadCraftu se ocitnete v roli vedoucího firmy specializované na obnovu oblastí zasažených přírodními katastrofami. Ovládání těžké techniky, recyklace materiálů i plánování logistických tras budou klíčovými prvky hratelnosti. Přesto hra zachovává podstatu terénní simulace – těžké stroje se boří do bahna, kola mizí ve zrádném písku a brodí se hlubokou vodou. A kdo ví, třeba na jedné z osmi map bude i sníh. Každopádně, tenhle osvědčený koncept vývojáři rozšiřují o nové možnosti, které jsme si mohli vyzkoušet v preview verzi ve třech odlišných regionech.

První úkol v záplavami poničeném lese spočíval v kácení stromů, štěpkování pařezů, přepravě klád a stavbě dřevěného mostu. Cílem bylo obnovit rádiovou komunikaci a elektrické vedení zničené hurikánem. Přitom jsme se museli vypořádat s bahnem a rozmáčeným terénem. Mechanika kácení připomíná Farming Simulator – přiblížíte se ke stromu, aktivujete harvestor a sledujete, jak strom přesně uřízne. Po zpracování kmenu na zemi zůstávají větve s jehličím, což dodává na autentičnosti. Když byla první část hotová, mohli jsme speciálním rýpadlem natáhnout elektrické kabely. Celkově šlo o jednodušší úkol, který ukázal nové možnosti.

Druhý úkol měl střední obtížnost a odehrával se v písčitém terénu, který komplikoval opravu zařízení a uvedení solární elektrárny opět do chodu po prudké písečné bouři. Než jsme mohli naplánovat trasu, museli jsme postavit novou silnici. Nejprve jsme dozerem odstranili kameny, poté navezli písek a uhladili ho. Nedivte se, že vidíte, jak písek do korby padá z nebe. V blízkosti pískovny si takhle doplníte materiál. Tady nás poněkud zklamalo, že písek nejde normálně naložit.

Následovalo položení horkého asfaltu finišerem a závěrečné hutnění válcem. I když úkol působil jednoduše, bylo potřeba pečlivosti – příliš mnoho písku způsobovalo nerovnosti a špatně nanesený asfalt mohl znamenat nutnost celou práci zopakovat. Naštěstí hra nabízí manuál a v případě chyby je možné silnici zničit a začít znovu. Ti méně trpěliví pak mohou část práce přenechat umělé inteligenci.

Po dokončení stavby silnice nás čekal další úkol – vyčistit továrnu od nepořádku. Rozházené trubky, převrácené kontejnery, pohozená vozidla… Všechno muselo pryč, aby se zásobovací kamiony konečně dostaly dovnitř. K dispozici jsme měli buldozer a dva jeřáby, se kterými šla práce po krátkém cviku rychle od ruky. Jedinou komplikací byla písečná bouře, která výrazně zhoršila viditelnost a donutila nás pracovat opatrněji. Tady bychom vytkli, že vyslaný konvoj až příliš sleduje vytyčenou cestu. Na to je nutné při plánování myslet a vyhnout se každé možné překážce.

Třetí oblast už byla výrazně náročnější. Silná seismická aktivita těžce poškodila geotermální elektrárnu i její okolí. V bahně a nepořádku bylo nutné najít a opravit rozbité potrubí, ale než se k němu vůbec dalo dostat, bylo třeba prozkoumat terén a zvolit správnou cestu. To zahrnovalo zasypávání hlubokých kaluží pískem, stavbu mostu i samotné hledání potrubí.

Tahle mapa nejlépe ukázala skutečný potenciál RoadCraftu. Ke klasickému doručování nákladů a prosté údržbě cest bude možné sbírat šrot a recyklovat ho na potřebné suroviny. Stejným způsobem lze využít i dřevo, což přidává do hry další vrstvu strategie a efektivního hospodaření se zdroji.

Jak přesně to všechno bude fungovat, si ale budeme muset ověřit až s plnou verzí hry. V preview byly pouze tři hlavní úkoly, i když mapy dle nás nabízejí mnohem více příležitostí, jak přijít k penězům potřebným pro koupi lepších strojů.

Preview v nás zanechalo velmi dobrý dojem a ukázalo směr, kterým se v Saber Interactive chtějí vydat. Je jasné, že RoadCraft nemá za cíl nahradit SnowRunner, a určitě se najdou tací, kteří budou namítat, že hra mohla vyjít jen jako rozšíření a ne jako samostatný titul. Pod kapotou se ale skrývá vylepšená fyzika, realističtější zvuky a spousta dalších drobností, které mohou výsledný zážitek výrazně obohatit. Nemluvě o příjemnějším uživatelském rozhraní a minimu chyb. Při našem testování jsme si všimli jen občasného doskakování textur. Jak moc se to povede, zjistíme 20. května/máje, kdy RoadCraft vychází s českými titulky na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Vy si budete moci hru vyzkoušet v rámci demoverze dostupné od 24. února/februára během festivalu na Steamu.