Jako děti jsme si hráli na pískovišti s bagry a tatrovkami. Hloubili jsme díry, stavěli silnice a převáželi písek. A právě tuhle nostalgii se nám snaží servírovat RoadCraft, novinka od tvůrců úspěšné off-road simulace SnowRunner. Zároveň s touhle dětskou pohodou plní vývojáři přání své početné komunity. Umožní totiž konečně stavět silnice a mosty. Je to ale to, co jsme si všichni tak moc přáli? Úplně ne. Autoři totiž nejsou dostatečně odvážní a místo dopředu zařadili zpátečku, což jim budou vyčítat zejména hráči jejich předešlého hitu.

Před čtyřmi roky jsme se poprvé mohli zabořit do bahna a sněhu koly těžkých strojů ve SnowRunneru. Nástupce MudRunneru uspěl na všech frontách. Důkazem je jeho neustálé obohacování placeným obsahem, který rozšiřuje zážitek postavený na tom přepravit náklad z jednoho bodu do druhého. Tahle cesta vede většinou nepřístupným terénem. Nejeden hráč si při několikáté cestě stejným úsekem řekl, proč nemůže postavit novou silnici, která by usnadnila brodění.

Po čtyřech letech je to konečně tady! Jen to není ve SnowRunneru, ale v úplně novém titulu. V RoadCraftu se stanete vedoucím společnosti, která se zaměřuje na obnovu průmyslových areálů zničených katastrofami. Dostanete se do rozličných prostředí, kde řádila příroda. Povodně zničily silnice a zemětřesení srovnalo se zemí baráky, potrhalo elektrické vedení a poškodilo potrubí. Vy jste na místě jako první, a právě na vás bude ta nejtěžší práce.

Jako správný manažer, který se ale nebojí špinavé práce, začnete průzkumem okolí. Terénním autem si odkryjete kousky mapy a zjišťujete, co musíte udělat. Nejčastěji budete muset odklidit trosky, včetně zničených přepravních kontejnerů a aut. Někdy přímo na silnici, jindy v průmyslovém areálu, kde k tomu využijete velké jeřáby. Dále budete muset dát stranou kameny a postavit nové silnice a mosty, po nichž budou konvoje přepravovat materiál do místních továren a z nich. Už tohle bude dle mého rozdělovat hráče na dva tábory. Jedni budou nadšeni, že nebudou muset tahat těžké vybavení, druhým bude líto, že za ně převezme práci AI.

Já jsem testoval RoadCraft na vlastní pěst, a tak mi to nevadilo do doby, dokud umělá inteligence fungovala. Když jsem ale měl naplánovat cestu z kopce, kde jsem v jeho polovině stavěl most, měl jsem problém, aby AI včas zabrzdila. Moje snaha se tak proměnila v pokus omyl při zjišťování, kdy bude náklaďák schopen zastavit a správně zatočit. Přitom by stačilo, kdybych při plánování trasy mohl přidat brzdné body a říct, kdy se má přesně začít brzdit. Jednoduché a účinné řešení, které by mi ušetřilo desítky minut zkoušení a nervů. Ono totiž nejde jen o to kliknout na mapu a natáhnout most, ale také na místo doručit potřebný materiál; v mém případě betonové desky. Ty jsem pokaždé musel znovu naložit a přesunout.

Zpět ke stavbě silnic. Ta probíhá přímočaře a poměrně jednoduše. Sklápěčem vysypete potřebný písek, dozerem ho urovnáte, asfaltovačem nalijete horký asfalt, válcem zpevníte povrh a máte krásnou novou silnice. Díky velkému okruhu kamenolomu dokonce ani nemusíte jezdit daleko pro doplnění písku, stačí zmáčknout příslušné tlačítko a z nebe se začne sypat písek rovnou do korby. Nic vám ale nebrání v tom si práci ztížit a dojet ke kamenolomu. Tam ale bohužel nenajdete žádnou násypku ani možnost si naložit písek hezky sami nakladačem. To je za mě velká škoda. Postesknout si můžeme také nad tím, že není potřeba doplňovat asfalt. Značné zjednodušení probíhá i při urovnání písku. U dozeru nastavíte potřebný režim, radlice se přesune do správného úhlu a vy jen jedete dopředu. To samé při ničení asfaltu. Existuje tady manuální režim, ten ale využijete jen při úklidu nepořádku.

Silnice můžete stavět kdekoliv na mapě, abyste si usnadnili přesuny z jednoho bodu do druhého. Klidně můžete pomocí písku udělat cestu přes zatopenou oblast. Zasypat nějakou díru, přes kterou nemůžete projet. Tohle je čistě na vás. Často ale budete stavět silnice jako úkol, abyste propojili sklad s továrnou. V takovém případě je oblast označena jako staveniště a vy se můžete rozhodnout, zda silnici postavíte sami, nebo necháte, aby ji postavila umělá inteligence. V obou případech musíte na místo doručit potřebnou techniku. A bohužel v obou případech se setkáte často s tím, že asfaltovač se zadrhává a má problém při práci překonat i malou nerovnost v písku. Tohle bych čekal, že budou mít vývojáři vychytané.

Co naopak mají vychytané, tak je kácení stromů. Harvestorem vidíte, který strom můžete uříznout a zpracovat na klády. Ty slouží pro stavbu jednoduchých dřevěných mostů. Vše tady můžete využít. Nepořádek, jako jsou rozbité betonové desky či prasklé trubky, odvezete do příslušné továrny, kde materiál zrecyklují a vyrobí z něj betonové desky, ocelové trubky nebo ocelové trámy. Stačí to jen naložit a odvést do příslušného políčka na mapě, abyste z toho následně vyrobili to, co opravdu potřebujete při rekonstrukci cest. Kácení stromů se hodí rovněž při pokládání nového kabelu z elektrárny či rozvodny k továrně. Protože cokoliv vám stojí v cestě, musí pryč, včetně pařezů. S nimi si účinně poradí mulčovač.  

Značnou část mých výtek by vyřešil hardcore režim. Po něm budou hlasitě volat ti, co se do RoadCraftu ponoří v kooperaci s až třemi kamarády. Ve výsledku ale nejde o špatnou hru. Úklid nepořádku, stavění silnic, propojování továren, pokládání elektrických kabelů i plánování cest mě bavilo. Potěšil menší náznak příběhu, kdy na začátku vidíte místo před katastrofou. Snažíte se postavit betonové zábrany před blížící se bouří. Potom vše vidíte po katastrofě.

Celou dobu se ale nemohu zbavit dojmu, že vývojáři zařadili zpátečku a až příliš se vzdálili od základního konceptu. Tím je brodění se bahnem. Vždyť po více než 30 hodinách jsem se jen párkrát zasekl tak, že jsem potřeboval druhé vozidlo pro vyproštění nebo přenést stroj zpět do garáže. Jinak jsem si vystačil s nižší rychlostí, náhonem na všechny čtyři kola a uzávěrkou diferenciálu.

Ruku v ruce s tímhle zjednodušením jde absence paliva a poškození vozidel. Už nemusíte dávat pozor na to, kolik nafty ještě máte v nádrži, ani na to, abyste ve větší rychlosti neprojeli kamením a nepoškodili pneumatiky nebo nenarazili do tvrdého bahna a neublížili motoru. Naštěstí spotřebu paliva v dohledné době přidají skrz Hard režim. Třeba dojde i na poškození vozidel.

Za minus považuji rovněž chybějící možnosti pro úpravu vozidel. Na co mi je vybrat si vlastní barvu a logo firmy, když už nemohu měnit motor, pneumatiky, naviják nebo jen nástavbu vozidla. Tady musím koupit nový náklaďák. Na druhou stranu k penězům člověk přijde mnohem rychleji. Stačí plnit vedlejší úkoly zaměřené právě na propojení míst a zajistit, aby AI náklaďáky doručily zboží. Za každou cestu totiž získáváte peníze, případně materiál, který následně využijete nebo prodáte.

Je zajímavé, že poškození vozidel chybí, ale deformace půdy tady funguje. Například dozerem můžete narušit udusanou zem a proměnit ji v bahno. Stejně tak pásy rozrýt povrch. A mile mě překvapilo, když jsem vytvořil cestu jen z písku a ona se postupně pod tíhnou těžkých náklaďáků propadala až byla úplně nesjízdná. To jsou hezké maličkosti, co přidávají na celkovém ponoření.

Po grafické stránce je RoadCraft hezčí než SnowRunner. A prokoukl i ve srovnání s Expeditions: A MudRunner Game. Při jízdě si vychutnáte hezké západy slunce a menší detaily, jako je například voda, co kape z nárazníků po průjezdu brodu. Tvůrci zapracovali rovněž na fyzice. Vozidla se při jízdě kolíbají a opravdu záleží na tom, jak náklad naložíte. Když ho dáte jen na jednu stranu, může se vám náklaďák lehce převrátit.

Ani po obsahové stránce to není špatné. Hra v základnu nabízí 8 unikátních map, každá s rozlohou 4 km², a přes 40 druhý vozidel. Tady bych ocenil větší rozmanitost, a tudíž i důvod, proč se přesunout do jiného stroje.

Na závěr jsem si nechal optimalizaci. Během hraní jsem nezaznamenal žádné výrazné problémy ani propady frekvence snímků za sekundu. Jediné, co bych zmínil, tak je viditelné doskakování textur, které trápí i předešlé off-road hry od Saberu.

Sečteno a podtrženo. RoadCraft na mě působí jen jako odbočka a snaha tvůrců nabídnout něco nového, leč současně neodradit komunitu od pokračování ve SnowRunneru. Za mě tohle není super, ale ani úplný průšvih. RoadCraft si svou cílovku najde, ale chybí mu spoustu věcí, aby uspokojil hladové hráče SnowRunneru. Na velké změny a komplexnější zážitek si zkrátka budeme muset počkat do právoplatného nástupce.