Magazín · Téma · v pátek 28. 10. 2022 14:03
Jak je na tom remake kultovního XIII po „opravě“?
Kultovní celshadová first-person střílečka XIII za svou existenci od roku 2003 dokázala rozvířit vody herního průmyslu celkem dvakrát. Jednou svým původním vydáním, kdy se sice nezapsala do knihy legend, ale rozhodně dokázala utkvět v paměti a stal se z ní takový menší kultovní titul. A podruhé vydáním remaku v roce 2020. Ten také utkvěl v paměti, ale jak stačí letmý pohled na hodnocení a ohlasy, tak to bylo tím, že na něm bylo úplně všechno špatně.
Od té doby nicméně uběhly už dva roky a o slovo se tentokrát hlásíme my. Důvod je přitom jednoduchý – nedávno totiž vyšel podle všeho zásadní update, který dle oficiálních slov vylepšuje vizuál, umělou inteligenci, technickou stránku a řadu dalších věcí, aby tenhle zpackaný projekt konečně dokopali k něčemu normálnímu. Povedlo se to? To je vážně dobrá otázka, na kterou se pokusím odpovědět.
Jeden z hlavních důvodů, proč původní vydání remaku téhle klasické střílečky selhalo, byl ten, že studio zodpovědné za jeho vývoj – PlayMagic – nepochopilo, co originální verzi dělalo tak zajímavou. A už na první pohled je vidět, že to, co měli nebo mohli změnit, tak radši nechali; a to, co měli nechat být, tak začali měnit. A co hůř, jsou aspekty, které i přímo zhoršili.
Velmi negativní ohlasy mluví za všechno a největší kritika byla házená na mylnou uměleckou režii a řadu technických chyb. Zároveň se objevily zvěsti z pozadí vývoje, že za hlavní problémy mohl generální a kreativní ředitel studia, který nezvládl management a celkově v týmu vládla nízká morálka a toxická kultura.
Otěže tak převzalo francouzské studio Tower Five, které mělo za úkol vzít tuhle tragédii a udělat z toho… prostě něco. Horší už to asi být nemohlo. Řeknu rovnou, že výsledkem stále není remake, který by si tahle hra zasloužila. Ale aspoň už je to v takovém stavu, kdy se to dá s přimhouřenými očima nazvat, když nic jiného, jako celkem přijatelný remaster.
Jak už padlo, původní a vlastně ani nové studio nesáhly na spoustu aspektů originální verze. Věci jako příběh nebo design úrovní jsou v zásadě jedna ku jedné s původní hrou a už tady podle mého vznikají první problémy. XIII je chtě nechtě hrou své doby, téměř dvacet let staré doby, kdy zkrátka hry vypadaly a fungovaly jinak. Tehdejší spíše ambiciózní titul tak pohledem dnešního hráče vypadá jako výdobytek indie vývojářů. A u téhle hry je to vidět obzvlášť. Levely jsou krátké, moc se v nich vlastně neděje a nějaký náznak, byť jen pár zajímavých úkolů by tu člověk hledal jen těžko. Neberte mě zle – originál jsem kdysi hrál a hru si nesmírně užil, a má co do sebe i dnes – ale jak říkám, je to spíše hra své doby, což tento remake opravdu dokazuje na téměř každém kroku, aniž by se jakkoli snažil působit jako moderní titul.
Původní vývojáři remaku se naopak spíše pokusili měnit věci, na které raději šahat neměli. Trnem v oku skoro každému byl samozřejmě vizuál hry. Původní verze se úctyhodně drží i dodnes a pokus o zlepšení před dvěma lety měl za efekt přesný opak. Moderní nasvícení, lepší textury, vícepolygonové modely a další věci z původního jednoduchého, čistého a skoro až takového naivně příjemného vizuálu nenechaly vůbec nic. Místo toho byl výsledkem titul, který spíše připomínal levné hry, u nichž je vidět, že tvůrci sice měli ambice na krásnou hru, ale zároveň skoro nulové schopnosti. Hlavně si toho člověk všímal u uměleckého směru, který sám se sebou neustále bojoval a nikdy nebylo jasné, jestli chtěli autoři zanechat celshadový styl, nebo ho nahradit. A tak zůstal takový hybrid někde mezi, který nezaujal nikoho.
Tohle je naštěstí věc, kterou noví vývojáři alespoň částečně opravili. Jiné nasvícení i jasnější ostré hrany alespoň trochu dopomáhají tomu pocitu, že se tam někde skrývá ten celshade. Perfektní to stále úplně není, ale je to výrazně lepší.
K dalším viditelným změnám ale ve finále bohužel moc nedošlo. Jasně, jsou tu některé dílčí věci, které jsou lepší – třeba to, že už tu není limit na nošení zbraní nebo že se trochu zlepšilo uživatelské rozhraní, ale ve finále to není nic zásadního. Ani ta zlepšená umělá inteligence nepůsobí o moc inteligentněji; nepřátelé jsou pořád naprosto tupí, a i když představují o něco málo větší výzvu s tím, že se dokážou výjimečně krýt, tak bych je rozhodně nenazval inteligentními.
Hra obsahuje méně bugů, ale stále se tu některé najdou, a nově dostupný multiplayer je jenom nanejvýš povrchní bonus. Co vám budu říkat…. Během hraní tohohle projektu jsem se vyloženě nenudil. Možná za to mohla moje nostalgie k originálu, ale i navzdory vážně statečné snaze remake zachránit jde stále o docela nepovedený pokus ožít kultovní klasiku, kterou asi zůstat měla.