Vytvořit úplně novou videoherní značku je v dnešní době dosti nákladné. Společnosti nechtějí tohle riziko tolik podstupovat a raději modernizují své starší hry. Vzniká tak stále více remasterů a remaků.

Za pravdu nám dává Katie Holt, hlavní analytičky Ampere Analysis. „Jak ceny vývoje rostou, studia čím dál častěji sahají do svých archivů. Remaky a remastery představují levnější způsob, jak oživit staré hity a zároveň udržet značku při životě,“ uvedla v rámci nové zprávy. Z té vyplývá, že vydavatelům se více vyplácejí remaky než remastery.

V Ampere se detailně podívali na 42 titulů, z toho 15 úplných remaků a 27 remasterů, které vyšly v období od ledna 2024 do září 2025. Tyto hry dohromady přilákaly na Xboxu, PlayStationu a Steamu přes 72 milionů hráčů, kteří za prémiové edice a mikrotransakce utratili zhruba 1,4 miliardy dolarů.

Z dat vyplývá, že celkové výdaje na remaky byly 2,2× vyšší než u remasterů. Jinými slovy, i když jsou remaky nákladnější na vývoj, z hlediska výnosů se jednoznačně vyplácejí. Přesto se najdou i výjimky, které dokazují, že dobře zpracovaný remaster může stále uspět. Typickým příkladem je The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, jenž dosáhl vrcholu spotřebitelských výdajů ve výši 180 milionů dolarů a 7 milionů aktivních uživatelů měsíčně na PlayStationu, Xboxu a Steamu. Tady je ale nutné dodat, že hra je dostupná v předplatném Game Pass.