Po dvou letech čekání, kdy pokračování epického příběhu Krata a jeho syna zůstávalo uzamčené pouze pro hráče PlayStationu, přichází chvíle, na kterou PC hráči toužebně čekali. Svět severských bohů se znovu otevírá na našich počítačových obrazovkách a přináší s sebou nejen dechberoucí pokračování příběhu, ale i otázku: je to další z úžasných PC portů, které nám poslední roky Sony tak servíruje? 

Hned z kraje můžu říct, že God of War Ragnarök je dosti povedeným portem, který přináší všechno, co si běžný PC hráč může přát. Konkrétně velmi dobrou optimalizaci, za kterou by se nemuselo stydět žádné novodobé studio, a nejmodernější vychytávky v podobě DLSS nebo upscalingu. Zároveň ale z mé strany přichází jisté zklamání, že port nenabízí po grafické a vizuální stránce vlastně nic, co už jsem neviděl už na PlayStationu dva roky zpátky.

Neberte mě hned zle. Jak jsem říkal, jedná se o skvělý port, který je co do kvality až neuvěřitelně povedený, protože ač nedělá nic nového, tak ale dělá všechno co dělat má skvěle. Výbornou zprávou je, že nemusíte mít hned high-end počítat, ale i na ty nejmenší detaily vypadá hra skvěle a ochuzeni nebudou skoro o nic, co nabízí krásy všech devíti světů. Ovšem i tak jsem doufal ve víc. Ve víc než jen to, že dostanu stejnou grafiku s pár PC funkcemi za plnou cenu. U jiných portů, se kterými jsem měl tu čest, jsem vždy nějaké ty rozdíly přece jen našel. A i když se často nejednalo o významné změny, byly to právě detaily, které mě nutily věřit, že hraju stejnou hru na zařízení, které je klidně 4krát dražší než moje PlayStation 5. Bohužel tento pocit jsem z God of War Ragnarök na PC prostě neměl.

Na druhou stranu jsem ale dostal skvěle odladěný port, na kterém se chyby hledají vážně těžko. Tak kde je vlastně můj problém? Proč jsem byl z portu tak moc nadšený a zároveň stejnou měrou zklamaný? Pojďme si to vzít od začátku.

Stejně jako před dvěma lety první port God of War, tak i teď dostali port na starosti vývojáři z Jetpack Interactive a jde to znát. Už minule jsem byl nadšený z toho, jak skvěle port na PC běžel a zde je tomu stejně tak. Je pravda, že hrát na RTX 4080 s procesorem i7-10700k a divit se, že nějaká hra jede dobře, zní možná trochu zvláštně. Jle takto dobře odladěný titul, který běžel i na nejvyšší detaily ve 4K bez DLSS na krásných 70 snímků za sekundu a se zapnutým DLSS na stabilních 100 snímků, je na čerstvě vydaný titul v dnešní době už téměř zázrak. Drobné chybičky se vždycky někde najdou a bod, kdy měla hra problém, je během přechodů v „mezi světy“, což je ale spíše interaktivní načítací obrazovka, takže zde lze těch 50 snímků hravě překousnout.

Celkem otravný neduh, kterého jsem si ale všiml, bylo rychlé dočítání textur během teleportu nebo ve chvíli, kdy vylezete z menu. Zajímavé je, že se to děje i na úvodní obrazovce, ovšem i tak se jedná o naprostou maličkost. Párkrát se mi pak stalo, že se někde trochu kousnul zvuk a asi 2krát hra spadla. Ale když si vezmu, že chyby dokážu napočítat na prstech jedné ruky, jsou to takové drobnosti, že nad tím dokážu mávnout rukou.

Druhá věc, která se tomuto titulu nedá upřít, je fakt, že vypadá prostě skvěle. Osvětlení, textury, to vše vypadá na maximální detaily vážně úžasně. Ovšem, jak jsem již zmiňoval na začátku, i na ty nejnižší detaily vypadá celá hra naprosto skvěle. Je vidět, že detaily textur začnou krapet ztrácet, ale není to nic, by vás muselo mrzet. Možná až zbytečně moc se to projevuje například na zbraních, které Kratos nosí a které jsou vidět většinu herní doby, ale jinak okolí vypadá stále velmi pěkně. Čeho si pak asi nejvíce všimnete při nastavování nižších detailů, je optimalizace objektů pomocí technologie LOD (Level of Detail). Ten má za následek to, že dynamicky upravuje graficky prostředí a objekty dál od vás se tak vykreslují s menším počtem detailů. A to napomáhá lepší optimalizaci. Pokud tam budete hrát na nižší detaily, tak občas si u objektů všimnete jistého doostřování, ale při běžném hraní, kdy rozdíly nezkoumáte, si toho všimnete jen velmi vzácně. Za tohle rozhodně patří Jetpacku obrovský palec nahoru. Už dlouho jsem neviděl hru, která by i na nejnižších detailech vypadala tak pěkně. Je jasné, že zkušenosti z daleko slabších konzolí zde jsou znát. Ba co víc, Ragnarök vyšel dokonce i na PlayStation 4, takže optimalizace je něco, co se už řešilo dva roky zpátky.

Nastavení obrazu nabízí širokou škálu možností, přičemž hlavní roli hraje již zmíněný upscaling. Na výběr máte rovnou ze technologií: DLSS, FSR, XeSS a TAA. My jsme využili DLSS. Pochválit můžu i to, že už přímo v menu vidíte změny v reálném čase. Chybět nemůže ani podpora ultraširokých monitorů nebo technologie Reflex ke snížení latence obrazu. V neposlední řadě nesmíme zapomínat na DLSS od Nvidie a FSR od AMD, které napomáhají generování snímků. Trochu si postěžuju, že mi chybí ray tracing, který by tento skvost posunul na úplně jiný level, ale kdo ví, možná se s příchodem PlayStationu 5 Pro této funkce dočkáme.

Ovšem asi největší „balzám“ v nastavení, který mi udělal obrovskou radost, je možnost vypnout nápovědy. Kdo už poslední God of War hrál, ví, jak otravní dokážou vaši společníci být co se týče rad. Ještě jste ani nestihli vejít do místnosti a už se vám za zády ozýval Atreus se slovy „Hej, podívej, s tím by se dalo pohnout, ne?“ Bylo to neskutečně otravné, takže mám radost, že nyní lze čas nápovědy prodloužit. Sice se stále setkáte s tím, že vám něco prozradí dřív, než stihnete místnost pořádně prozkoumat, ale aspoň už to není tak otravné. Za tuto funkci, které nově na PC přibyla jsem opravdu vděčný, jen by měla být zapnutá už v základu. Ovšem ani hráči na PlayStationu o to nebudou ochuzení a vývojáři slíbili brzké přidání i na konzoli. 

Je nutné podotknout, že titul vypadal neskutečně dobře už na konzolích, a to i na starém PlayStationu 4, který je v tuto chvíli už 11 let starý. Před vývojáři ze Santa Monica Studio nezbývá než smeknout. Ano, jsem sice rád, že si nemusím vybírat mezi kvalitou a výkonem a můžu si na PC vychutnat oboje, ale když postavím vedle sebe režim výkonu a PC verzi, rozdíly se hledají těžko.

Co měl ale hodně zklamalo bylo doskakování textur. To bylo přítomno už v PlayStation verzi. Bohužel se ale často jednalo i o celkem velké objekty v pozadí, takže když se najednou z ničeho nic objevil kus skály, tak to nebylo příjemné. Z nějakého záhadného důvodu ale přesně ty samé objekty vyskakují i na PC verzi. Je zde tak trochu vidět určitá lenost přizpůsobit hru výkonnějším zařízením… protože lidé si ji koupí i za plnou cenu. Na druhou stranu, pokud jste příběh Krata na PlayStationu nehráli a máte průměrný počítač, a ne high-end, budete za tento port neskutečně vděční. Ale pokud jste jako já, kdo už si hru jednou zahrál a doufal, že na počítači dostane něco o trochu lepšího, tak vás zklamu. Tento port rozhodně není pro vás. Přitom například u Ghost of Tsushima, které jsem měl možnost hrát v květnu, jsem měl pocit, že se někdo aspoň snažil přinést ne jen to samé se zpožděním, ale i něco, co PC hráči skutečně ocení.

Na druhou stranu nechci znít příliš naštvaně. Jsem rád, že se tento titul dostane i k hráčům, kteří nejsou zrovna milovníky konzolí. A pokud mezi ně patříte, neváhejte ani minutu a jděte do toho – hra za to stojí všemi deseti. Navíc se skvěle ovládá i na klávesnici s myší. Výhodu tady pocítíte nejen v lepším míření, ale i o rychlejší možnosti otáčení se a změny cíle z jednoho protivníka na druhého . Takže ani pokud nefandíte ovladačům, budete opravdu spokojeni. Já osobně nakonec stále upřednostnil ovladač, a to kvůli podpoře haptické odezvy, ale to už je jen otázka preferencí.

Velkým tématem je také PSN účet. Jak jsem již zmiňoval u Ghost of Tsushima, účtu se jen tak nezbavíme a budeme si na něj muset zvyknout, protože ho teď pravděpodobně uvidíme u všech her od Sony. Na druhou stranu, vinit z toho hru či vývojáře je v tomto ohledu zcela nesmyslné. Na vině je Sony. Ačkoliv mi účet nevadí, a naopak vítám možnost sdílených trofejí, nechápu krok Sony, kdy si nemůžete zahrát hru pro jednoho hráče bez účtu. Osobně v tom problém nevidím – mám už miliony účtů, například u EA nebo Uplay, takže je to otravné, ale není to nic, co by mi přišlo tak příšerné, že bych kvůli tomu sabotoval samotnou hru.

Kromě základní hry je navíc součástí i dodatečné mini DLC Valhalla, který byl přidán do hry až později po jejím uvedení na trh, a to zcela zdarma. Jedná se o rogue-like doplněk, kde se spolu s Kratem vydáte, jak už název napovídá, do Valhally. Osobně mě na PSku Valhalla minula, protože jsem příběh stihl dohrát dřív, než se rozšíření ve hře objevil a já už se k PlayStationu po dohrání nevracel. Jsem tak rád, že díky PC verzi jsem se k němu mohl dostat, protože je to zábava na další desítku hodin a pokud vás tento dodatek minul, tak byste to měli stejně jako já napravit. 

Kolem a kolem jde o skvělý port, který dělá většinu věcí dobře. Nedělá však nic navíc, a to je obrovská škoda, zvlášť když hra stojí plnou částku. Jenže je potřeba si uvědomit, pro koho je port dělaný. PC port je tu primárně pro hráče, kteří nemají doma PlayStation a chtějí si vyzkoušet jednu z nejlepších her poslední doby i na svém PC. Pro tyto hráče je to výborná volba, pokud hledají titul na desítky hodin se skvělým příběhem, audiem a úžasnou atmosférou. Je sice dost pravděpodobné, že vás Atreus začne po chvíli pěkně štvát, ale to k tomu prostě patří.

Hodnocení 10 z 10 si od nás hra neodnesla jen tak a i nyní je to neuvěřitelná cesta otce a syna, kterou by si měl zahrát každý fanoušek dobrých her. A přesně pro takové hráče je tu PC port. Ne pro lidi jako já, kteří budou brečet s high-end PC, že to vypadá skoro stejně jako na konzoli.

Osobně mám PlayStation přesně kvůli hrám, jako je tato. Práší se mi na něj celý rok, ale i přesto vím, že právě až zase vyjde nějaký podobný titul, tak se vyplatí ho doma mít. Jsem rád, že se Sony pomalu ale jistě vydává cestou zpřístupnění svých her na PC, i když si na ně budete muset počkat dva roky.

Ať už je to z důvodu marketingu a snahy přilákat více lidí ke konzoli, kvůli ziskům nebo snad jen z dobroty srdce, to už nechám na vás. Každý asi odpověď zná, ale i tak jsem za tuto možnost neskutečně rád, i přesto, že změny nejsou do očí bijící.