Magazín · Reportáže · v pondělí 10. 10. 2022 17:33
Navštívili jsme Game Developer Session 2022 aneb když se sejdou herní odborníci
Po celé České republice máte možnost navštívit hned několik různorodých herních akcí, přičemž každá se zaměřuje na odlišnou cílovou skupinu. Zatímco některé události míří spíše na hráče, kteří netouží o nakouknutí pod pokličku herního vývoje a stačí jim hry jednoduše hrát, jiné akce svolávají výslovně ty nejoddanější zarytce, kteří se herním vývojem dokonce i živí. Jednou takovou herní událostí je i GDS neboli Game Developers Session, na jejíž letošní ročník jsme vyrazili.
Game Developers Session 2022 se uskutečnila mezi 23. a 24. zářím 2022 v hlavním městě, Praze, v honosných prostranstvích smíchovského Národního domu. Jak pátek, tak sobota nabídla poněkud bohatý program; zájemci o herní průmysl si mohli po celý den vyslechnout jednu z přednášek odborníků z oboru, projít a potažmo i zahrát jednu z her z indie showcase, obdivovat školní projekty nebo si například prohlédnout zajímavé nabídky práce. Každý se tak mohl po prostranství Národní domu rozprchnout a zakotvit tam, kde se cítil nejlépe.
Jednu z největších částí, a pravděpodobně i důvod, proč mnoha návštěvníků dorazila, tvořily samozřejmě zmiňované přednášky. Pro ty byly na akci vyhrazené hned tři místnosti, přičemž dvě se rovnaly poněkud velkému sálu, které pojmuly slušnou masu návštěvníků, a přesto byly některé z přednášek tak očekávané, že zvládly naplnit téměř celou kapacitu sálu.
Mezi ty nejzajímavější, kterým se to téměř povedlo, můžeme zařadit přednášku Jakuba Vavříka, který publikum poučil o tom, jak se ve studiu Hangar 13 vypořádali s přestavbou notoricky známého města Lost Heaven pro remake první Mafie, jak náročné něco takového bylo a jaké postupy museli v týmu využít.
Leszek Szczepański pro změnu přednášel o procedurálních soubojových setkání ve hře Horizon Forbidden West, a jelikož zde s Aloy na něco podobného narážíte na každém rohu, není divu, že touha zjistit, jaká magie se odehrává na pozadí titulu, byla u návštěvníků nemalá.
Druhý den na zajímavá témata navázala Veera Hokkanen, která informovala o concept artu ke hře Returnal, Daniel Vávra s přednáškou na téma, jak vynalézt, nadesignovat a napsat dobrý úkol. A sobotu zakončil například Jaromír Plachý se svou přednáškou o hře Happy Game, která je jedním z nejnovějších počinů studia Amanita Design.
Druhým velkým lákadlem události byla pak indie showcase neboli sekce, kde se sešli vývojáři se svými malými týmy a snažili se nalákat návštěvníky, aby vyzkoušeli jejich projekt, ať už se jednalo o hru, která teprve začínala, nebo která se už blížila datu vydání. Společně s Bárťasem, se kterým jsme na akci vyrazili, jsme si dokonce i některé hry vyzkoušeli.
Zaujalo nás například Galaxy Highways, které kombinuje bullet hell žánr s pěknou retro grafikou a zajímavě zpracovanými úrovněmi. Vtipně pojmenovaná 2D skákačka Bzzzt mezitím posouvá svou retro grafiku do trochu modernějšího podání a nabízí i velice příjemnou hratelnost. Neradi bychom pak zapomněli na trochu nevídanou hru Netspectre. Ta má hráčům nabídnout jakýsi hackerský simulátor, který vás nenechá se ani na vteřinu zastavit. Na GDS bylo samozřejmě indie her mnohem více, ale minimálně těchto několik byste si měli nechat ve vašem hledáčku. Myslíme si, že by vás mohly zaujmout. A nechybělo ani MATCHO od FiolaSoft Studio, kteří se svým příběhovým a arcade módem přišli nasbírat další zpětnou vazbu.
Takové projekty tak odešly s cennou zpětnou vazbou, která se linula ze všech stran, ať už zněla v přízemním patře, nebo v patře druhém, kam se vměstnaly zbývající projekty. To ale nebyla jediná odměna, kterou si indie studia odnesla. V rámci GDS 2022 probíhalo také udělování cen těm nejlepším projektům, které se na akci ukázaly. Takzvané GDS Indie Expo Awards zahrnovalo šest kategorií, přičemž pět z nich posuzovala odborná porota a jedna cena byla volbou komunity, a tedy návštěvníků. Vítězi se stali v kategorii:
- Nejlepší hra: The Last Oricru (GoldKnights)
- Nejlepší art: HeistGeist (Doublequote Studio)
- Nejlepší technologie: MATCHO (FiolaSoft Studio)
- Nejlepší design: Bzzzt (Ko.dll)
- Nejlepší překvapení: Kletba vlčího moru (Střední odborná škola informatiky a spojů a SOU Kolín)
- Komunitní volba: Bzzzt (Ko.dll)
Vyhlašování a udělování cen probíhalo na jedné z oslav, které byly součástí akce. První z nich byla zahajovací oslava, která se uskutečnila den před začátkem konference, a kromě dobrého piva a nějakého jídla si návštěvníci mohli vyzvednout svůj badge předčasně a také oslavit dokončení a brzké vydání hry The Last Oricru. Druhou oslavou se stala zmiňovaná oslava v prostorách Smíchovského národního domu, kde kromě udělování cen indie projektům probíhalo také takzvané pitchování jednotlivých projektů, tedy jejich velmi stručné minutové představení, oceňování her, které se účastnily GDS Game Jamu 2022, a následoval networking neboli volná zábava.
Zdroj: EnvatoČeský herní průmysl dosahuje rekordních obratů, nedostává se mu však podpory od státu
I přestože jsme za podobné herní akce v naší zemi velice vděční, musíme říct, že GDS má do příště co vylepšovat. Prostory, ve kterých se akce konala, byly stísněné a indie showcase by si rozhodně zasloužilo větší sál, kde by se mohli lidé volně pohybovat. Prostory Národního domu jsou krásné, ale pro podobně velkou akci, která je ještě navíc přístupná veřejnosti, by se možná více hodilo nějaké výstaviště, které by bylo opravdu schopno pojmout větší kapacitu. Stejně tak šlo poznat, že samotná organizace byla slabší stránkou události.
Akci jsme si sice ve finále užili, ale přesto je naší povinností zprostředkovat, jak vám čtenářům, tak organizátorům, i slabší aspekty této události. I tak si však stále myslíme, že je GDS dobré pro vývojáře, kteří se chtějí něco přiučit, a pro studenty nebo hráče, kteří si chtějí vyzkoušet různé indie hry. Tak snad se na GDS uvidíme příští rok.