Gamescom je místo, kde mohou velcí i malí vývojáři prezentovat své úžasné projekty. Ve velkém závalu všelijakých titulů nás na letošním Gamescomu zaujalo hned několik her a jednou z nich je i příběhová akční adventura Dustborn. U té jsme měli štěstí, že jsme odchytili design directora Martina Bruusgaarda z Red Thread Games, který nám o hře něco pověděl nejen z vlastního pohledu.

Jak už padlo, Dustborn je příběhovou akční adventurou. Hra sleduje ženu jménem Pax a skupinu dalších vyhnanců a takzvaných „anomálů“. Lidí, kteří jsou schopni svá slova proměnit ve zbraň. Slova totiž mají v tomto světě magickou moc a podobně jako v tom reálném dokáží lidi sbližovat i rozdělovat. Jenom v některých ohledech trochu více doslovně. Lidé získali tuto speciální moc po události jménem Broadcast.

V podstatě jde o dezinformační apokalypsu, která ublížila spoustě lidem a některým dala speciální dovednosti. Tihle lidé se jmenují anomálové a jsou schopni proměnit jejich slova ve zbraň. Můžou fyzicky i psychologicky ovlivnit ostatní kolem nich.

Jak padlo na konci, hra se odehrává v Americe. Konkrétně v alternativní budoucnosti roku 2030, která by neměla nikomu připomínat nějaké dystopické sci-fi, nýbrž jakýsi „neowestern“. Zrovnatak jde ale o Ameriku, kterou nemusí na první pohled poznávat každý.

Jsou zde nové hranice, některé státy zmizely a jde o opravdu rozdělenou Ameriku. Takže je to zajímavé prostředí.

Roztříštěná Amerika není ovšem jediná věc, kterou Dustborn na první pohled zaujme. Už z prvotního traileru je možné si všimnout, že se hra zaměřuje na skupinku lidí na cestě. Nejen díky stylizaci tak může hra trochu připomínat příběhovku Road 96. Podle Martina Bruusgarda je právě tohle zasazením na Dustborn speciálním, když jsme se ho na to zeptali, protože skýtá hned několik překvapení.

Ten roadtrip element je pro nás nejzajímavější. Myslím, že je to skvělé zasazení pro hru. A v takovém prostředí, které funguje trochu jako alternativní realita, to nabízí spoustu překvapení. Pohybujete se napříč alternativní Amerikou a je tu spousta zajímavostí. Spousta postav, které potkáte - jsou tu roboti, naštvaní technokraté, zombie roboti a podobně. Tohle prostředí je pro nás fakt zajímavé.

V PODSTATĚ JDE O DEZINFORMAČNÍ APOKALYPSU, KTERÁ UBLÍŽILA SPOUSTĚ LIDEM A NĚKTERÝM DALA SPECIÁLNÍ DOVEDNOSTI.

Martin Bruusgard

Inspirace na příběhové pozadí a základní koncept je mimo jiné inspirovaný nedávnými a stále se dějícími událostmi. Dezinformace a slova, která rozdělují lidi, je něco, s čím si vývojáři chtěli pohrávat.

Naprosto. Myslím, že v poslední pěti, deseti letech jsme mohli vidět, jakou sílu slova mají. A jak jsou schopné lidi rozdělit na několik skupin. To si myslíme, že je zajímavý koncept, se kterým si pohrát. Co kdyby se slova dokázala změnit ve speciální schopnost? Jak by to vypadalo? Určitě je to inspirované nedávnými událostmi a je to podle nás zajímavá konverzace, kterou hra vyvolává.

Jak ale tedy hra vypadá v chodu? Jak už padlo, jde o akční adventuru. Jedna část hry se zaměřuje na chození po lokacích nebo třeba sezením v autě a mluvením s lidmi. I v těch budete moci využívat své schopnosti a někdy dokonce s lidmi manipulovat.

Nejvíce se vám to ale bude hodit v soubojích, kde se uplatní i vaši přátelé. Na cestách tak budete moci využívat slova v obou situacích a postupně svou řekněme slovní zásobu během hraní rozšiřovat. Vývojáři slibují i možnost házení molotovů z motorek nebo mlácení helikoptér baseballkou.

Údajně bychom ale měli využívat i hudebních nástrojů, ale o této části toho specificky moc nevíme, ani v jaké míře bude interaktivní. Naše banda podivínů totiž cestuje v utajení coby punk-rocková skupina, takže doufáme minimálně v nějaký nabušený soundtrack.

Stejně tak si budeme muset počkat i na detailnější odpověď na otázku, jak moc velkou linearitu můžeme čekat. Protože ačkoli se bude hra táhnout převážně jedním směrem, není to tak jednoduché…

Je to lineární příběh v tom smyslu, že se hýbete z bodu A, do bodu B, pak C, D. Chápete, kam tím mířím. Ale nějaké rozvětvení ve hře máme. Říkáme tomu emocionální rozvětvení. Hra má jenom jeden příběh, ale to, jak komunikujete s kamarády a lidmi kolem vás ovlivňuje jejich chování vůči vám. Mohou být šťastní, smutní a dokonce jim můžete změnit život. A to následně změní konec hry, takže nějaká znovuhratelnost tam je. Ale jinak je to lineární příběh, který pro nás, vzhledem k tomu, že je to roadtrip, dává smysl.

CO KDYBY SE SLOVA DOKÁZALA ZMĚNIT VE SPECIÁLNÍ SCHOPNOST? JAK BY TO VYPADALO?

MARTIN BRUUSGARD

Naštěstí na to, jak to všechno dopadne, nemusíme čekat už tak dlouho. Hra by totiž měla vyjít začátkem příštího roku na PC, PS4 a PS5, Xbox One i Xbox Series X/S. A nadšení z toho samozřejmě nejsme jenom my.

Je neskutečně skvělé mít konečně možnost ukázat ze hry nějaký gameplay. Těžce jsme na hře pracovali poslední tři roky a doteď jsme nemohli nic pořádně ukázat. Takže mít možnost tu být a slyšet zpětnou vazbu bylo fakt super.

Týmu Red Thread Games tak rozhodně držíme palce, ať se jim projekt povede. Po Road 96 může jít o další podobnou oddechovku, která si ale pohrává se svým konceptem mnohými zajímavými způsoby. A i my si pohráváme s podobnými videi, takže nezapomeňte dát lajk a odběr a mrknout i na naší další reportáž z Gamescomu, kterou pro vás připravujeme. Takže zase příště.