Faktem je, že hry podle komiksů (až na pár výjimek) nedosahují valné kvality. Navzdory tomu, nebo snad proto, se snaží herní studia toto prokletí zlomit a přinést nám zážitek, ve kterém bychom se v roli superschopnostmi obdařených individuí v upnutých elasťácích proháněli nejen na plátnech kin či při čtení slavných sešitků, ale i na našich obrazovkách. Musím přiznat, že jsem zpočátku Marvel's Avengers vnímal značně skepticky a hra jako taková na mě moc nezapůsobila. Jak se ale říká, škatulkovat se nevyplatí. Po dohrání velmi obsahově bohaté bety totiž mohu prohlásit, že jsem v mnoha ohledech příjemně překvapen.

A-Day

Beta začíná příběhovou misí, která se z větší části odehrává na slavném mostě Golden Gate. Tuto část hry jste ostatně měli možnost vidět na E3 a pro betu se jedná o ideální způsob, jak vás zasvětit do elementárních principů hratelnosti. Zároveň si zde postupně osaháte všechny hlavní hrdiny – Hulka, Thora, Iron Mana, Black Widow a Kapitána Ameriku. Jako úvod celé bety tato mise dokonale funguje, zároveň vás ale svou napínavostí navnadí na celou kampaň, která má obrovský potenciál. Z té nám však tvůrci logicky nic moc neodhalili – v rámci bety na vás tedy čekají „jen“ další dvě mise kampaně.

Zde se rozhodně hodí vypíchnout v pořadí druhou misi s Hulkem a ohebnou teenagerkou Kamalou Khan, kteří se vydali infiltrovat základnu A.I.M. kdesi v džungli. Zde tvůrci zcela nečekaně zařadí zpátečku a vy si s ovladačem v ruce poklidně užíváte interakci mezi touto nesourodou dvojicí. A byť se tohle tvrzení možná bude zdát nemístné, tyhle intimnější rozhovory mě upomněly na doby, kdy se hrdinové trefně škorpili ve filmech. Proto bych určitě uvítal, kdyby právě s takovými momenty vývojáři z Crystal Dynamics v plné hře nešetřili.

Dokončením všech tří příběhových misí se vám odemkne tzv. War Table. Prostřednictvím něho se můžete vydat na multiplayerové mise, které vám pomohou s rozvojem vašeho týmu. Účastnit se jich můžete buď sami s parťáky ovládanými AI, nebo s dalšími hráči. K dispozici vám jsou Iron Man, Black Widow, Kamala Khan a Hulk.

Z dostupných režimů jsem si nejvíce užil HARM Rooms, což jsou tréninkové místnosti, kde se na vás valí čím dál tím těžší vlny nepřátel. Je to jedinečná možnost, jak otestovat schopnosti a sílu jednotlivých hrdinů (ale i vaše). A pokud jste dostatečně pilní, můžete se splněním všech místností probojovat až k 'Hulk Smashers Pickaxe', kterou si můžete vyzvednout ve Fortnite.

War Zones jsou skvělou příležitostí k tomu nasbírat vybavení, sběratelské komiksy, vyřešit při tom nějakou tu hádanku a pobít pěknou řádku nepřátel. Drop Zones vás naopak hodí rovnou do akce. Navzdory tomu, že vás právě tyto herní módy motivují tím, abyste je hráli pro zvýšení úrovně vaší postavy a pro nasbírání dalšího lootu, je jejich skladba značně repetitivní. Zaber a udrž kontrolní body. Znič tohle a rozbij tamto. Pobij nepřátele. Tohle už jsme přece viděli tolikrát... Od Avengers bych zkrátka čekal větší invenci. Naštěstí si vás ale hra umí udržet svými hrdiny a možnostmi, které nabízí.

Nejmocnější hrdinové světa

O kvalitách combat systému nemůže být pochyb. Každý z hrdinů, kterého dostanete pod ruku, je unikát a každý si, lidově řečeno, najde to svoje. Taková Black Widow je například mrštná jako kočka a nepřítele hravě přeskočí (nebo uškrtí mezi nohama, na to je šance fifty fifty), zatímco hromotluk Hulk jej raději rozmlátí na kaši. S Thorovým kladivem si užijete skoro stejně jako při hraní God of War, stejně tak je radost vrhat Kapitánovým štítem či střílet z Iron Manových repulzorů. Paradoxně se však mou největší oblíbenkyní stala elastická Kamala, která je nejen mrštná, ale také umí dát nepříteli jednu pořádnou po papule.

Každý z hrdinů má navíc tři speciální schopnosti, které běží na cooldown a při boji je budete muset takticky používat, abyste byli co nejefektivnější. Nepřátelé jsou ovšem zákeřní a sem tam se stane, že vám v dobití schopností zabrání a vy budete muset začínat od znova. Postavy navíc mají i speciální bar, který mohou využít k použití určité unikátní vlastnosti. Hulk si například může dobíjet zdraví mlácením nepřátel, Kamala se může vytáhnout a Iron Man musí hodně opatrně pracovat s energií stejně jako ve filmech.

O soubojích obecně platí, že jsou velmi strategicky zaměřené a vyplatí se při nich řetězit dostupná komba. Ta navíc můžete rozšiřovat pomocí stromu schopností, který je na herní poměry velmi rozsáhlý. V plné verzi navíc můžeme čekat ještě další dva dovednostní stromy.

Obava, kterou tak po dohrání bety mám, je, aby tato snaha kvůli obsahu misí nepřišla vniveč. I multiplayer totiž má své mouchy. To, že si při hraní najdete svého oblíbence a vylevelujete si jej na maximum, sice dává smysl, ale s ohledem na pravidla multiplayeru se takový přístup zkrátka nevyplatí. Jak už jsem říkal, moje favoritka byla Kamala, se kterou jsem hrál nejčastěji. A to se mi vymstilo, když si při multiplayerové misi parťák vybral taky Kamalu a já musel přesedlat na jiného hrdinu s nižším levelem a horším vybavením.

Při hraní ve více lidech také doporučuji zůstat pohromadě, protože hra nenabízí mini-mapu ani žádné ikonky, které by vám ukázaly, kde se kdo nachází. Když se tedy někam zatouláte, budete své parťáky nějakou chvíli hledat. Ale nebojte. Ona vám ta sprška padajícího harampádí snadno napoví.

Posbírej, co se dá?

Důvodem, proč se do War Zones a Drop Zones vydávat, je ale především loot. Hra sama vám napoví, co za kterou misi můžete dostat, a vy se tím pádem těšíte na epické vybavení, které znatelně zlepší váš tým a usnadní vám boj. Bohužel se mi ale za celou dobu hraní bety nestalo, abych našel něco, co by nějak výrazněji změnilo moje hrdiny.

Přečtěte si také: Marvel's Avengers se předvedli v trailerech, ukázali gameplay, kooperaci i hlavního padoucha

Loot, který posbíráte, nemá absolutně žádný vizuální dopad na vaši postavu a je jedno, o jak raritní výstroj se jedná. Přitom je to škoda, protože tady se nabízela ohromná motivace, proč do zón chodit a vracet se do nich. Navíc jsem nezaznamenal, že by lepší loot nějak výrazněji ovlivňoval hratelnost, ačkoliv některé kusy vybavení poskytují menší bonusy. Podobně jako u Anthemu se tak i zde bohužel omezujeme jen na čísílka, která ale ve výsledku vůbec nic neznamenají. Jediné, na čem ve výsledku opravdu záleží, je tzv. Power level, který definuje sílu vaší postavy. Pokud tedy chcete skutečně měnit vzhled vašeho týmu, musíte zamířit na tržiště a za speciální herní měnu si nakoupit unikátní oblečky. Ty lze získat i plněním některých výzev.

Slibná hra, která potřebuje vybrousit

Beta na mě působila veskrze pozitivně. Příběhovou část hry jsem si nesmírně užíval a už se nemohu dočkat, s čím na nás tvůrci vyrukují v plné hře. Obzvláště se pak těším na hlavního padoucha M.O.D.O.K.a. Vizuální stránka, o které jsem moc nemluvil, je velmi líbivá a detailní, byť se na klasické PS4 místy stane, že narazíte na horší textury a při částicových efektech má konzole co dělat, aby všechnu tu nádheru udýchala. I kamera je místy chaotická. Když hraji Avengers, tak se přece nechci dívat na Hulkovo mocné radioaktivní pozadí. Já chci BÝT Hulk. Když tvůrci zapracují na problémech, kterým dominuje zejména repetitivní skladba multiplayerových misí a nezajímavý loot, věřím, že jako celek budou Marvel's Avengers skvělou hrou, kterou si užije každý komiksový fanda. Navíc mají díky komiksům tvůrci takřka nevyčerpatelnou obsahovou studnu, ze které nás po vydání mohou zásobovat eventy, záporáky a samozřejmě i novými hrdiny. Marvel's Avengers vycházejí již 4. 8. na PC, PS4 a Xbox One s českými titulky.