Každý jako malý míval vysněnou profesi. Někdo chtěl být mašinfírou, někoho lákala astronautika. A ti ambicióznější z nás chtěli být rovnou prezidentem, nebo králem své vlastní země. Díky videohrám se takové roli můžeme přiblížit a z pohodlí domova vést svůj národ, kmen, nebo samotnou postavu k nadvládě nad ostatními.

Této úlohy se různými způsoby od 80. let zhostila řada titulů. Mezi nejznámější patří značky Warcraft, Age of Empires, Stronghold, Civilizace, nebo třeba i Heroes of Might & Magic. Všechny uvedené značky se v obchodech poprvé objevily v rozmezí let 1991-2001 a každá z nich definovala nějaký svůj herní žánr. Přitom společným cílem ve všech těchto hrách je získat nadvládu nad ostatními národy/postavami.

I přesto se o několik let později, koncem roku 2008, objevila na trhu hra, která přinesla úplně jiný pohled na věc. Místo budování impéria se jím musíte probít až na samotný vrchol ve světě Mount & Blade. Hra se proslavila díky samostatně spustitelnému rozšíření Mount & Blade: Warband a díky modům, které vás přenesou třeba do Napoleonských válek či druhé světové války.

Ve světě Warbandu existuje šest národů. Vy se buď můžete k některému z nich přidat, nebo založit svůj vlastní. Hrajete za vámi vytvořenou postavu, která si může najímat vojáky. S těmi pak cestujete a bojujete proti ostatním národům. Zároveň můžete interagovat s ostatními NPC postavami a získávat jejich náklonnost, či si je znepřátelit. Jistě nejsem jediný, kdo se už po pár odehraných hodinách přistihl, jak NPC nabádá k plenění vesnic oponentů. Nedílnou součástí gameplaye jsou také otevřené bitvy, do kterých můžete zasáhnout a výrazně tak ovlivnit jejich výsledek.

A teď již k novému Bannerlordu. Podle gameplay záběrů v něm bude základní hratelnost stejná jako ve Warbandu. Přesto se dočká několika změn. Hlavní bude časový posun příběhu do doby zhruba 200 let před událostmi ve Warbandu. To se odrazí jak v národnostním složení obyvatel Calradie, tak třeba v upravené paletě dostupných zbraní.

Národy

Národy byly ve Warbandu velice důležité. Jejich vývoj ovlivňoval váš postup. V Bannerlordu bude šest národů, z nichž jeden je rozdělený na tři části. Vzhledem k časovému zasazení hry se jasně jedná o předky národů z předchozího dílu.

  • Vlandiané (Vlandians) – Tento národ se nachází na západě Calradie. Jeho hlavní silou by měla být těžká kavalerie. Země Vlandianů se později vlivem občanské války rozdělila na Swády a Rhodoky známé z Warbandu.
  • Sturgiané (Sturgians) jsou obyvatelé severních lesů a ovládají boj se sekerou a mečem. Jejich potomky jsou ve Warbandu Nordové.
  • Khuzaité (Khuzaits) obývají severovýchodní oblast. Vynikají v lukostřelbě z koňských hřbetů. Nahradí nám Khergitský chanát z předchozího dílu.
  • Battaniané (Battanians) – Tento národ má výborné střelce ať už z luků či z kuší, čímž se podobají Vaegirům z Warbandu. V gameplay záběrech ze hry se objevují asi nejčastěji.
  • Aseraiové (Aserai) se vyznačují dobře fungující kombinací kavalerie a pěchoty. Obývají pouště v jižní části kontinentu. Předci Sarranidského sultanátu.
  • Calradijské impérium – Hlavní národ obývající Calradii bude ležet přímo v jejím srdci. Impérium postupem času ztrácelo na významu a bude tak rozděleno na západní, východní a severní část.

Zbraně

Zbraně zde budou opět hrát důležitou roli. Stejně jako ve Warbandu budeme mít na výběr 6 typů zbraní (jednoruční, obouruční, házecí, dřevcové/tyčové, luky, kuše). S nimi bude zachován i „levelovací“ systém pro typy zbraní. Používáním určitého typu zbraní se zvyšuje vaše dovednost v jejím používání a stává se tak rychlejší, přesnější a účinnější.

Nově si však budeme moci vytvářet nové vlastní zbraně. Při tvorbě budou jejich hlavními vlastnostmi délka a váha zbraně a tvar čepele. Od nich se pak odvíjí rychlost a účinnost zbraně.

Dobývání

Ve způsobu dobývání měst a hradů proběhly velké změny. Zatímco v předchozím dílu veškerou obléhací techniku tvořily žebříky či obléhací věž, v Bannerlordu přibudou obléhací stroje. V gameplay záběrech jsme kromě žebříků a obléhací věže mohli vidět balistu, katapult, trebuchet a beranidlo. Navíc dostaneme možnost použít řecký oheň.

Původní dobývání bylo strnulé. Šlo v něm v podstatě jen o naběhnutí jednotek do hradu a vybití obránců. V nové verzi do obléhání bude hráč mnohem více vtažen. Bude mít možnost rozmístit své obléhací stroje a sám je používat. Hradby budou částečně zničitelné. Svou roli bude mít i rozmístění skupin jednotek a jejich úkolem tentokrát bude doslova dobytí pevnosti.

Hrady budou mít více obranných prvků. I na jejich hradby bude možné umístit balisty. Uvnitř brány budou obránci na dobyvatele shazovat nádoby s hořlavinou či kameny. A lučištníci budou mít k dispozici zápalné šípy. Už z dostupných záběrů dobývání působí živěji a atmosféričtěji než dřív.

Bitvy a Boje

Bitvy budou probíhat podobně jako ve Warbandu. Tentokrát se ale počet zvětší z původního maxima 150 na celých tisíc jednotek na bojišti! Díky odezvě hráčů byl zlepšen systém taktizování. Nyní pokud budete bojovat jako součást větší armády, dostanete na povel skupinu jednotek, kterou povedete do boje dle pokynů vojevůdce.

Bojování jako takové by mělo zůstat při starém. Pouze přibyde možnost zblízka útočit z více úhlů a navazovat jeden útok na druhý. Tak bude souboj působit o dost plynuleji. A nově souboje ovlivní i tvorba vlastních zbraní, jak už bylo zmíněno na začátku článku.

Diplomacie

Diplomacie bude pro některé hráče novinkou. V předchozích dílech se totiž objevila jen v podobě modu. A protože tento mod byl mezi hráči oblíbený, vývojáři ho implementovali do hry. Přibydou nám možnosti spojit síly dvou národů proti třetímu, získat něčí ochranu výměnou za vesnici, nebo tím ochráncem budeme my a získáme tak kus území.

Mody

Turečtí vývojáři oznámili, že modifikace budou podporovat více než u předchozího dílu a vytvoří pro modery uchopitelnější systém. A není se čemu divit. Mody se staly jedním z hlavních důvodů, proč si Mount & Blade pořídit. Některé upravovaly herní mechaniky, jako diplomacii, a některé vás přenesly třeba do světa Her o trůny.

TaleWorlds Entertainment se zdá být ideálním vývojářským studiem. Prakticky všechno z předchozí hry vylepšují podle hráčů. Jejich vlastní engine, který se stará o grafickou stránku hry, také prošel spoustou vylepšení. Jestli si rady hráčů „sednou“ a budou společně fungovat, se dozvíme až hra vyjde. Momentálně není oznámené datum vydání, ale hra se přibližuje finální podobě a dle předpokladů bude dokončena ve zbytku tohoto, nebo v průběhu příštího roku. Spekuluje se také, že by před plnou hrou mělo vyjít demo, ale oficiálně zatím není potvrzené.

Více gameplay záběrů najdete na oficiálním Youtube kanále vývojářů.