Prázdniny ještě neskončily a za tento rok jsme měli možnost vyzkoušet skvělé free-to-play hry. Mohli jsme si užít pořádný grind v The First Descendant nebo přežívání v surrealistickém Once Human. Na své si přišli i milovníci stříleček s tituly jako xDefiant nebo Arena Breakout, který nám výborně ukázal, jak by mohl vypadat Escape from Tarkov, kdyby byl zdarma. To, jak by měl vypadat zdařilý extraction žánr v bezplatné podobě, nám ale ukázal i titul Delta Force: Hawk Ops, na který se dnes podíváme.

Delta Force je série, která kdysi dominovala v žánru realističtějších, taktických stříleček z pohledu první osoby spolu s tituly jako Call of Duty nebo Medal of Honor. Delta Force: Hawk Ops se vydává poněkud více mainstreamovou cestou a plánuje se svézt na vlně bezplatných her, které sází na to, že vás zabaví natolik, že si koupíte různé skiny a výhody.

Kupování dodatků a skinu jde snáze, pokud je hra zábavná. A to Delta Force je. I když Delta Force: Hawk Ops obsahuje extraction mód, kterého někteří mají plné zuby, vydržte. Vývojáři z Team Jade mysleli i na hráče, které nebaví neustálé shánění předmětů a bolestivá ztráta drahého lootu. Jedním ze tří hlavních módů je totiž dobývání, jaké můžeme znát ze série Battlefield.

Měli jsme možnost zúčastnit se alfa testování a přinášíme vám dojmy především ze dvou hlavních módů – dobývacího a extraction režimu. Třetím módem je pak remake dílu Black Hawk Down z roku 2003, který má být 1:1 předělávkou nejzvučnějšího dílu serie, nově v Unreal Engine 5 kabátku. Tento mód ovšem není během testování dostupný.

Začneme tím, co znamená extrakční styl hraní. Jste vysazeni na mapě, na které bojujete nejen proti nepřátelům řízeným umělou inteligencí, ale i proti ostatním hráčům. Vaším úkolem je prozkoumat mapu a odnést si co nejvíce cenného lootu a kvalitního vybavení. Pokud vybavení odnesete ven z mapy, můžete jej využít ve vaší základně. Pokud ale neuspějete a někdo vás zabije, ztratíte vše, co u sebe máte. Včetně toho vybavení, které jste našli dříve a vzali si na novou expedici. Ale věřím, že po všech těch extrakčních hrách už asi tento koncept znáte.

Přináší ovšem Delta Force: Hawk Ops v tomto odvětví něco nového? Ano i ne. Pokud se pohybujete ve světě extraction her, pak je Hazard Operation mód v Delta Force: Hawk Ops velmi podobný projektu Arena Breakout, který jsme si mohli vyzkoušet minulý měsíc a který je plně dostupný od 13. srpna. V těchto dvou hrách můžeme cítit silnou inspiraci Escape from Tarkov, avšak jsou mnohem arkádovější a rychlejší. A hlavně zdarma! Delta Force: Hawk Ops však přináší plno akčních událostí na mapě, takže nejde jen o to zabíjet místní vojáky a nepřátele, ale i plnit různé mise, jako je zabití určitých cílů, vykrádání trezoru nebo loupež šifrovaných dat, která je v rámci hodnocení největší výzvou. Věřte, že pokud se tento event objeví na mapě, hráči po sobě jdou jako po uzeném, protože díky těmto šifrovaným datům můžete získat i skiny na zbraně, které se aplikují pokaždé, když vezmete na bojišti daný typ zbraně, takže o něj nepřijdete ani po smrti.

Pokud byste si během hraní nevěděli rady, například jaké náboje použít do které zbraně nebo jaký medikament vyléčí dané zranění, vše po rozkliknutí zjistíte. Takže ten hardcore prvek z Tarkova, díky kterému si musíte na mnoho věcí přijít sami bez nápověd zde není obsažen, což některým hráčům vyhovuje. Rovněž jsou vyznačeny únikové trasy z mapy, které vám zajistí úspěšné odnesení lupu. Některé trasy jsou otevřené až do určitého času, jiné nesmíte překročit s určitou váhou nebo nesmíte mít s sebou batoh.

Nejoriginálnější na Delta Force: Hawk Ops je, že vaši operátoři jsou členy speciálních jednotek využívající různá udělátka. To znamená, že si předem vyberete vojáka, který umí používat třeba sonar pro lokalizaci nepřátel, jiný dokáže vystřelit salvu granátů nebo uzdravovat své spoluhráče kryté v závoji kouřových granátů. Je to trochu jako kdybyste v Escape from Tarkov nechali pobíhat vojáky z Valorantu. Zatím jsou hry uzpůsobeny pro hraní ve třech hráčích, tento fakt přidává na nutnosti společné souhry, které následně vytváří mnohem dynamičtější a taktičtější souboje. 

Není to jen o tom, že někdo stojí za rohem a čeká, až jeho nepřítel přijde, aby mu dal jednu dobře mířenou ránu do hlavy. Arkádovost tomuto stylu překvapivě sluší. Samozřejmě jsou zde zachovány i prvky jako vylepšování zbraní a tyto možnosti jsou dokonce posunuty na další úroveň. Tak, jak jsme zvyklí z her jako Escape from Tarkov nebo Call of Duty, překvapí i rozsáhlé modifikace zbraní. Najdeme zde zbraně jako třeba AK-47, M4 nebo Bizon. Potěší SMG zbraně na blízko nebo sniperky na dálku a každou z těchto zbraní si lze přizpůsobit podle chuti.

Novinkou, se kterou se často nesetkáváme, je kalibrace zbraňových doplňků. Kalibrace spočívá v tom, že si jednotlivá rozšíření zbraní můžete ještě upravit. Třeba způsob, jakým by měla držet optika nebo jak blízko či daleko chcete nastavit úchyt. Tyto detaily mají následně rovněž vliv na chování zbraně při střelbě.

Přestože je mód velice arkádový, vyřádí se v něm i fanoušci vojenského vybavení, což je kombinace, která mi v extraction režimu dosud chyběla. Již v alfa testování je zde mnoho úkolů, které můžete plnit, a nejsou vlastně ani příliš těžké. Většinou spočívají v tom, že máte zajít na určité místo, zkontrolovat jej a nainstalovat tam například skrytou kameru. Nebo musíte zabít určitý počet vojáků či opustit mapu s vybraným vybavením – vše je velmi pochopitelné, a pokud by náhodou něco bylo složitější, při rozkliknutí úkolu je vše polopatě vysvětleno. S plněním úkolů se vám odemknou další dvě mapy, které jsou stále složitější, a pokud by i tak nebyly tou správnou výzvou, můžete si zapnout mód, při kterém musíte vstoupit s určitou kvalitou vybavení a za odměnu na dané mapě získáte mnohem kvalitnější lup. Musíte však očekávat i agresivnější nepřátele, jak ty ovládané umělou inteligencí, tak i ty, kteří sedí za počítači.

Pokud byste měli náladu na nějakou zběsilejší akci, je zde dostupný i druhý mód: Havoc Warfare. Ten spočívá v dobývání či bránění bodů na mapě, kde se utká 32 proti 32 hráčům. Schopnosti operátorů i zbraně jsou v obou módech stejné, takže pokud byste se chtěli naučit střílet s určitými zbraněmi a báli se, že o ně přijdete v Hazard Operation, kde jde o přežití, můžete si vše nacvičit v dobývání, ve kterém vás umírání tak tížit nebude. Rovněž v tomto módu využijete taktiky, při kterých se musíte rozhodnout, zda budete odstřelovat za snipera či agresivně dobývat místa a přitom odpalovat nepřátelské tanky RPGčkem. Když jsme u tanků a vozidel, tak jak už jsme zmínili dříve, tento mód je nejvíce podobný klasice z Battlefieldu. Vlastně je to takový povedený, akčnější a rychlejší Battlefield. Což vzhledem k tomu, že je Delta Force: Hawk Ops titul zdarma, potěší o to více.

Mapy jsou zatím dostupné tři. První připomíná scenérii vylodění v Normandii, kde se jeden tým vylodí na mapě a za asistence těžkých přístrojů se snaží zabrat území. Další mapa vás zavede do rychlých soubojů uprostřed města a poslední vás nechá taktizovat ve velkém otevřeném prostoru. Každé z bojišť má něco do sebe a přináší trochu odlišný zážitek ze soubojů. Já osobně jsem si užíval každou mapu a bavilo mě, že jsem se musel i jinak takticky přizpůsobit pro daný boj a nemohl jsem si například dovolit pobíhat s odstřelovací puškou, při přesunu do uzavřených oblastí.

Ve všech mapách musí obránci bránit tak dlouho, dokud nepřátelé mají životy, které se zobrazují v horní části obrazovky. Díky tomu víte, kolik vojáků ještě proti vám bude stát nebo kolik životů vaše armáda má. Pro snížení počtu nepřátelských vojáků můžete využívat techniku jako tanky, vozidla, bitevní vozidla, jeepy či různé dělostřelectvo strategicky umístěné na mapě. Ovládání vozidel je docela arkádové a nečekejte komplexnost vozidel jako třeba ve War Thunder, ale není to nic, na co by si hráči stěžovali. Je to to rychlý masakr jako třeba ve dřívě zmiňovaném Battlefieldu.

Z dobývání v Havoc Warfare si sice neodnesete žádný lup, ale získáte zkušenostní body pro vaše zbraně a herní účet. S vyšší zkušeností zbraně se vám otevřou nové dodatky, kterých je opravdu hodně – každá samostatná zbraň má až 70 úrovní, ty otevírají potenciál k dalšímu vylepšování. Pro ty také platí kalibrace, o které jsme mluvili. Trochu mi vadila přítomnost botů v obou módech. Chápu, že díky nim byly rychleji nalezené hry během alfa testu, ale nemohl jsem se zbavit dojmu, že jsou uměle doplnění hráči nepřiznaní a za každou cenu se snaží chovat jako reální hráči. Ovšem chvíle ve kterých tři vojáci za sebou mají podobně krkolomné pohyby nebo váš spoluhráč, který stále běhá za vámi a otevírá krabice, ze kterých nic nevybíra a dost strašidelně na vás nesmyslně kouká jsou dosti podezřelé.

Druhým neduhem při testování byla nevyváženost zbraní, kdy mi přišlo, že některé zbraně stejné kategorie jsou znatelně horší než jiné. Například M16A4, která obecné nepodporuje plně automatickou střelbu, udílela znatelně menší poškození než AKS, které zvládá automatickou střelbu. Ale zároveň ve hře nebylo obtížné udržet jeho kontrolu ani při jednotlivých výstřelech. Těchto rozdílu bylo více, takže se velice brzy vytvořil znatelný schůdek mezi používáním zbraní. Na druhou stranu se nejedná o rozdíly, které by se při vydání titulu nedaly jednoduše napravit. A vzhledem k tomu, kolik vylepšení na zbraň jde aplikovat, sám nemohu s jistotou potvrdit, zda chování zbraně nějaká sestava nezmění natolik, aby vyhovovala více hráčům.

Na to, že je hra teprve v alfě, je výborně optimalizovaná. Běží na Unreal Enginu 5 a využívá opravdu mnoho možností nastavení, které si můžete přizpůsobit podle svého. Osobně jsem hrál na nejvyšší nastavení a měl jsem stabilních 120 snímků za sekundu s grafickou kartou RTX 4070. Bez DLSS úprav, které ovšem jsou k dispozici také. Pokud jsem nahrával nebo streamoval, stáhl jsem si nastavení na Ultra, což je druhé nejvyšší, a hra běžela stále plynule bez propadu ani v té největší akci.

Celkově musím říct, že na poměry alfa testování se titul hrál velice příjemně a dlouho jsem nezažil tak povedený test. Delta Force: Hawk Ops má našlápnuto na velice úspěšnou budoucnost a jsem rád, že jsme dostali něco, co nahradí Battlefield 2042, který byl naprosto otřesný. Platební modely ještě nejsou známé, ale předpokládám, že hráči budou moci platit za skiny a pohodlnější vylepšení zbraní. Očekával bych i Battle Pass.

Pokud vás hra zaujala a chtěli byste si ji vyzkoušet, stále se konají různé akce, při kterých můžete získat přístup. Například sledováním streamerů hrajících tuto hru nebo se můžete přihlásit na Steamu či na oficiálních stránkách a čekat, zda se stanete jedním z šťastlivců, kteří dostanou přístup. Osobně hru mohu doporučit a jsem velice rád, že jsem se zúčastnil testování.

Přečtěte si také: Výbušný trailer připomíná střílečku Delta Force