Tenhle pocit zažil nejspíš každý z nás. V knihovně na Steamu desítky her, nainstalovaných v počítači také spousty a přesto stále tvrdíme, že nemáme co hrát. Přesto právě zmiňovaný Steam je plný indie titulů, které ač nejsou příliš známé, dokáží konkurovat AAA hrám a zabaví na dlouhé hodiny. Vybral jsem pro vás proto čtyři hry od nezávislých vývojářů, které rozhodně stojí za to vyzkoušet.

TERRAFORMERS

První z nich je tahová strategie Terraformers. V té je naším hlavním posláním kolonizovat Mars a učinit ho tak obyvatelnou planetou. Vše začíná přidělením prvního města a volbou prvního vůdce. Ti se vždy po čtyřiceti letech (tedy každých deset tahů) mění a každý z nich nabízí nějakou speciální akci. Je tedy na vás, zda uděláte vůdce z prostého dělníka, který vám umožní stavět budovy za polovinu zdrojů, nebo celou kolonizaci svěříte na starost ekologické aktivistce, která svými činy zlepší kvalitu ovzduší ve všech městech. 

Zpět ale k samotnému principu hry. V každém tahu dostanete na výběr projekt, který si lze vybrat. Většinou jde o budovy, které mají kolonizaci urychlit. Každá z nich ale pochopitelně stojí nějaké zdroje, a tak je v daném tahu potřeba i pečlivě promyslet rozšíření. Tedy volbu políčka, kam povedou vaše další kroky. Přiznám se, že mnohdy jsem byl na vážkách, zda postavit školu a propojit město se zdrojem vody, nebo jestli postavit droidí základnu a proti vůli obyvatel začít těžit drahokamy.

Jak roky plynou, vůdci se mění a kolonizace je náročnější. Nejen kvůli většímu počtu zdrojů, jež výstavba budov vyžaduje, ale i vaše rozhodování bude mít větší dopad na společnost. Vše ale není o pouhém stavění a rozšiřování. Terraformers nabízí i několik scénářů s průměrnou herní dobou dvě hodiny. Po každém úspěšném odehrání se otevřou noví vůdci, nové budovy a s nimi i nové možnosti. V téhle hře se zkrátka nebudete nudit

SCARLET HOLLOW

Druhou hrou na dnešním seznamu je Scarlet Hollow od studia Black Tabby Games. Jedná se o vizuální novelu, kterou nejenže nakreslila, ale také napsala společně se svým manželem Abby Howard. Vítězka ceny za nejlepší webový komiks roku 2020. Dostupné jsou zatím jenom tři epizody z plánovaných sedmi a já vám garantuji, že když začnete Scarlet Hollow hrát, budete ji chtít dojet do konce. Jedná se o psychologický horor, ve kterém se vydáváme na pohřeb naší tety. A hned po téhle větě jakoukoliv zmínku o příběhu ukončím. Nejenže vám o něm nechci kvůli spoilerům prozradit víc, ale ono to ani nejde. Každé rozhodnutí ho totiž výrazně mění. Takže vám nemůžu popsat, že v první kapitole se vydáte támhle a potkáte toho a toho, když vy pak budete dějem postupovat úplně jinak.

Co vám ale prozradit můžu, je to, že před startem hry si kromě jména vaší postavy zvolíte i dva povahové rysy, které pak odemykají další dialogové možnosti. Na výběr jsou dva z celkových sedmi. Já si vybral power building a komunikaci se zvířaty

Nemohu říct, zda se jednalo o správnou volbu, ale s charakterem svojí postavy jsem byl zatím spokojen. Ručně malovaná grafika, bledé barvy a depresivní soundtrack přidávají celé hře na atmosféře a vy se tak opravdu nebudete cítit zrovna příjemně. Hodnotit hru, která není dodělaná, bych správně neměl, ale u Scarlet Hollow mi to jako fanouškovi textových adventur zkrátka nedá. Je to prostě pecka a pokud vám nevadí čekat na další epizody, tak ji rozhodně vyzkoušejte.

SEPHONIE

Role tří výzkumníků, kteří se ocitli na opuštěném ostrově, se ujmete v logické 3D skákačce Sephonie. V té bude vaším úkolem prozkoumat rozsáhlý ekosystém celého ostrova. Hra je inspirována klasikou z PlayStationu 1 – Spyro the Dragon. A to je vidět i na grafice. Ta sice není bůhví jak dokonalá, široká paleta barev a drobné detaily ji ale rozhodně nedělají špatnou. Co ale špatné je, je ovládání. Kamerou otáčíte pomocí WASD, chodíte šipkami a akční tlačítka X a Z i při nastavení anglické klávesnice nejsou zrovna dvakrát pohodlné. Vše naštěstí zachraňuje možnost hraní na gamepadu. A to klidně i na DualShocku, DualSense nebo Xbox ovladači.

Když tedy pominu nešťastné ovládání a nedokonalou grafiku (koneckonců jedná se o indie hru, a tak nelze očekávat kvalitu AAA her), je Sephonie dobrou hrou. Při prozkoumávání ostrova se nikdy nebudete nudit a kombinace skákačky a logické hry, při které spojujete barevné bloky, je sice poněkud nevšední, ale o to zajímavější je herní zážitek.

PATHWAY

Poslední hrou dnešního seznamu je pixelartové tahové RPG Pathway. V pěti misích vedete skupinku až čtyř postav napříč pouští v období druhé světové války. A podobně jako třeba u deskových her jdete políčko po políčku z jednoho konce na druhý. Přičemž je jen a pouze na vás, jak budete mapou postupovat. Na každém z polí se pak nachází nějaká aktivita. Vybrat si tak mnohdy budete moci mezi obchodováním, léčením, doplněním paliva nebo bojem. A právě boj je to, co dělá Pathway dobrou hrou.

Vývojáři se netají tím, že se inspirovali sérii XCOM, a tak se v boji pohybujete po vyznačených polích a podle výbavy a schopností dané postavy máte možnost provést několik akcí. Medička Natalya má například omezen pohyb na menší vzdálenost, umí ale na určitou dobu odlákat nepřátelské psy. Oproti tomu Miguel vybaven sniperkou a granáty umí na bitevním poli udělat pěknou spoušť.

Jak postupujete hrou, tak potkáváte a odemykáte další členy týmu. Kvůli tomu, že má každá svou specializaci a nikdy dopředu nevíte, jaká se vám bude hodit, jste doslova nuceni vylepšovat každou z nich. To ale na zážitku ze hry rozhodně neubírá. Díky procedurálně generovanému prostředí totiž můžete danou mapu hrát klidně i desetkrát a pokaždé v jiném složení týmu. Osobně jsem ze všech zmiňovaných her právě v Pathway strávil nejvíce času a rozhodně s tím nehodlám přestat. Těch pár euro, co hra v momentě psaní tohoto článku stojí, je sakra dobrou investicí.

PODPORUJTE NEZÁVISLÉ VÝVOJÁŘE!

Věříme, že se vám výběr her líbil a alespoň jednu z nich vyzkoušíte. Jestliže máte doporučení na jiné indie tituly, tak se rozhodně podělte do komentářů a my se na vás budeme těšit u dalšího videa!