Magazín · Novinky · ve čtvrtek 22. 10. 2020 14:06
Bethesda čelí obžalobě za úmyslnou sabotáž
„Když hraješ hru o trůny, tak buď vyhraješ nebo zemřeš.“ Tato slavná věta mi proběhla hlavou, když jsem si pročítal podklady k tomuto článku. Pletichy a manipulace v herním průmyslu se totiž pomalu dají přirovnat tomu, co se odehrávalo ve slavném seriálu z produkce HBO. A pokud se následná obvinění ukážou jako pravdivá, může to značně pošpinit jméno nejedné velké společnosti. Vydavatelská společnost Ragnarok Game se totiž již podruhé za poslední rok chystá k soudu, a to kvůli hře Rune II. Tentokrát však s velkou žalobou na zaniklou společnost Human Head a také na velikány vývojářského studia Bethesda a jejich majitele ZeniMax. Zmíněné firmy se měly v minulosti dopustit podvodu, porušením smlouvy a úmyslné sabotáže hry.
Vraťme se ale zpátky do listopadu/novembri minulého roku, kdy celá kauza odstartovala. Dne 12. 11. vyšla poměrně očekávaná hra Rune II a nic nenasvědčovalo nějakým problémům. Z ničeho nic však o jeden den později věhlasné studio Human Head, které stálo za vytvořením této hry, po 22 letech působení oznámilo svoje okamžité uzavření kvůli ekonomickým problémům. Na pomoc naštěstí přiběhl hrdina zvaný Bethesda a zaměstnal všechny stávající zaměstnance ve své nové pobočce Roundhouse Studios, aby pracovali na budoucích projektech americké společnosti. Ačkoliv se to zdá jako příběh s happy endem, ani zdaleka tomu tak není.
Přečtěte si také: Bethesda otevírá nové studio a zachraňuje tvůrce Prey a Rune 2
Vyšachované z celé této záležitosti totiž zůstalo vydavatelství Ragnarok Games, pod jehož záštitou vyšla zmiňovaná hra Rune II. To se údajně dozvědělo o konci Human Head přibližně ve stejnou dobu jako média, jelikož nic nenaznačovalo tomu, že by se tvůrci sérií jako je Rune nebo původní Prey chystali své pracoviště uzavřít. Ragnarok Games s vývojářským studiem měl v souvislosti s Rune II uzavřený dlouholetý kontrakt se závazkem budoucí podpory hry, ten však ze zřejmých důvodů nemohl naplnit. Vydavatel tak musel narychlo sestavit tým, který dříve slíbené DLC vytvoří a také se bude o tohle RPG starat.
A skutečně se tak stalo. Nový tým měl v úmyslu začít pracovat na hře Rune II samostatně, ale narazil na další problém, který před něj ukončené studio postavilo. Ačkoliv si totiž vydavatel zaplatil veškerá práva na hru, nedokázal od Human Head získat důležité zdrojové kódy. A bez takových důležitých materiálů jen těžko opravíte hru či pro ni vytvoříte nový obsah. Proto si musel Ragnarok Games všechny potřebné materiály vynutit před soudem. Přes řadu překážek se jim to však začátkem letošního roku podařilo, a díky tomu mohli začít opravovat hru, kterou řada recenzentů označila za nedodělanou a špatnou.
Doposud se však vydavatelské společnosti nepodařilo dosáhnout finančního vyrovnání za porušení smlouvy. Studio Human Head se totiž zavázalo, že dodá odladěnou a otestovanou hru, o kterou se navíc bude dlouhodobě starat. Za to bylo také finančně odměněno. Bohužel ani jednomu svému závazku nedostálo. Proto se Ragnarok Games rozhodl vrátit k soudu ještě jednou a tentokrát zaútočí i na ta nejvyšší místa.
Nejnovější žaloba míří mimo bývalé vedení studia Human Head také na velké americké vývojářské studio Bethesda a jejich majitele, holdingovou firmu ZeniMax. Zmínění účastníci celého sporu se totiž dle vydavatelů Rune II dopustili podvodu a úmyslné sabotáže. Ragnarok následně tvrdí, že Human Head a Bethesda / ZeniMax po celé měsíce podkopávali vydání hry Rune II, nejprve zprávou o vzniku studia Roundhouse a následně zmíněným konfliktem o zdrojový kód k samotné hře. Celé tohle úsilí bylo údajně z důvodu, že se Bethesda i její mateřská společnost obávala, že by Rune II mohla nějakým způsobem konkurovat jejich vlastnímu RPG titulu The Elder Scrolls V: Skyrim.
Ragnarok nadále tvrdí, že ZeniMax získal některé zaměstnance i vybavení vývojářů více jak týden před samotným oznámením o ukončení studia nebo před vydáním hry Rune II. Říká také, že ZeniMax hrál klíčovou roli v plánech šéfů Human Head, jak se vyhnout povinnosti dodržet dohody či jak zadržet zdrojové kódy po co nejdelší možnou dobu, a to tak daleko, že holdingová firma pomáhala s oficiálními e-maily a prohlášením.
Soudní proces vydavatelů nakonec obviňuje trojici společností Human Head, Bethesda a ZeniMax z porušení smlouvy, podvodného utajování a zkreslování údajů, konverze, zkreslování údajů z nedbalosti, nekalých obchodních praktik, delikventních zásahů do smlouvy a potenciálních ekonomických vztahů a přijetí ukradeného majetku. Z těchto důvodů Rangarok Games požaduje náhradu škody nejméně 100 milionů USD a zaplacení dalších soudních výdajů.
Druhá strana se k situaci zatím nevyjádřila.