Někdy, aby se vše špatné odčinilo, je potřeba začít znovu.

Sérii Mortal Kombat nový začátek prospěl. Celý restart příběhu se opírá o konec minulého dílu a jeho expanzi, kde Liu Kang porazil zmagořenou titánku Kroniku. Díky jejímu zničení dostává Liu Kang možnost uchopit novou časovou linku, ve které vládne mocí titána on a je schopen napravit předešlé chyby.

Jelikož moc dobře ví, kdo stál za nejhoršími událostmi světa Mortal Kombat, tak musí zajistit, aby Shang Tsung netahal za nitky a nepotkal se s vládcem Shao Kahnem, kterému se vždy v minulosti podařilo podrobit si svět Outworldu. A hlavně musí Liu zajistit, aby se Shang Tsung nebo Shao Kahn nedali dohromady se zlým kouzelníkem Quan Chim a znovu nezformovali Deadly Alliance, která prokázala schopnost postavit se samotným bohům.

Plán na klidný život se Liu Kangovi úspěšně dařilo udržet, protože celou novou časovou osu zařídil tak, aby se nejhorší padouchové nikdy nepotkali, a tak byli zvládnutelní. Brzy se ovšem dozvíme, že se do nové časové linky připlete ještě jeden hráč, který si pamatuje doby před restartem a tahá za nitky tak, aby se opakoval obdobný armagedon jako v předchozích dílech. Tento díl Mortal Kombat je doposud tím nejlepším, co jsme z příběhového hlediska v sérii viděli.

Není třeba vyzrazovat víc o hlavních zápletkách, snad jen to, že se můžete těšit na hrátky s časem a promíchání postav i jejich osudů a všechno to do sebe krásně zapadá. Příběh je díky nové dynamice daleko hlubší a nabízí také dvojnásobnou délku oproti minulému dílu.

NOVÉ, LEPŠÍ PŘÍBĚHY

Každá ze znovu představených postav předvedla naprosto výborný herecký výkon na rozdíl od předešlých dílů, kde směšné heroické přetvářky působily až komicky. Zároveň je i jejich charakterový scénář napsaný výborně. Třeba takový hláškující alfa samec Johnny Cage je v tomto díle rovněž frajerem, ale mnohem více přirozeným. A skoro každá jeho věta vám vykouzlí úsměv na rtech, aniž by začal pípat „cringe-meter“.

Dokonce i klasičtí záporáci z předešlých dílů jako Baraka a Reptile dostávají netradiční hloubku. Dříve jsem si o nich říkal, že to jsou jen silní otravní hnusáci, ale teď mě mnohem více zajímali a dokonce na mě působili až sympaticky. A to tak moc, že o těchto postavách potřebujete po dohrání vědět víc! 

Samozřejmě nás nezajímá jenom příběh, protože Mortal Kombat je hlavně o vykopávání páteře z těla. I boj tak přináší spoustu novinek. Tou rozhodně největší jsou kameo parťáci. Během každého boje si můžete vybrat některého z doplňujících bojovníků, kteří vám budou asistovat ve vašich potyčkách.  

Něco podobného jsme mohli zažít už v Mortal Kombat 9, ve kterém souboje probíhaly ve stylu, který můžeme znát třeba z Tekken Tag nebo ze samotného wrestlingu, kde po symbolickém plácnutí na scénu přichází váš spolubojovník. Ovšem v Mortal Kombat 1 nehrají dva lidi zároveň, ale pouze jeden za vybranou postavu a během boje si může přivolat pomocníka, který přiběhne a udělá jeden ze tří vámi vybraných útoků. Tito spolubojovníci doplňují nejen obyčejný souboj, ale i kombinace útoků ve chvílích, ve kterých chytnete nepřítele, nebo asistují při vyvolání fatální ultimátky.

Musím říct, že vizuálně vypadá úchvatně, když pro zlomení páteře nemusíte být sami a může vám soupeře někdo ledově vychladit, aby ta rána do rozkroku bolela ještě více. Tito kameo parťáci jsou mechanika, kterou někteří ocení a někteří budou nenávidět.

Stará škola bude asi trochu brblat, protože není příjemné, když vaši pracně nacvičenou kombo sekvenci přeruší nějaký cápek, který jen tak vyběhne z okraje obrazovky. Poté, co jsem si sám kameo dovednosti osvojil, tak ale uznávám, že nejde o nepřítele, ale naopak silného pomocníka pro tvorbu ještě lepších komb.

Naučení se používání kameo bojovníků bude nutné hlavně proto, že je každý z nich určený k jinému typu boje. Některý spolubojovník je lepší pro chytání, další má výhodu třeba pro obranu. Perfektním příkladem pro doplnění kameo bojovníkem je Johnny Cage. Sám je mistrem úhybů a boje na blízko, nicméně vždy trpěl na absenci nějakého chycení na delší vzdálenost. V tom mu dokáže pomoci například Škorpion se svým přitažením nebo bojovnice Frost se svým zmražením.

STAŘÍ ZNÁMÍ, SPOJTE SE!

Možnost vyvolání parťáka je ovlivněná cooldownem, který by se dle mého názoru mohl nabíjet klidně o 10 sekund déle. Mezi doprovodnými bojovníky najdeme nám známé tváře, ale většinou se zatím jedná o postavy, které jsou nehratelné jako hlavní bojovníci. Můžeme si zde vybrat kyborgy Cyraxe a Sectora. Dále vás mohou doprovázet Kano, Goro anebo Stryker, který mě extrémně vytáčel, protože podkopával mé božství tím, když vyběhl s nějakým absolutně hloupým udělátkem a pokaždé mě dostal do kolen. 

Kameo bojovníků je zatím 12 a průběžně budou přibývat, stejně tak jako budou hlavní bojovníci, kterých je zatím 23.

Z nejstarších postav samozřejmě potkáme Škorpiona a Sub-Zera, kteří mají rovněž změněný příběh. V novém díle jsou bratři reprezentující jeden klan. Celou hru bude doprovázet Liu Kang a samozřejmě nebudou chybět ani Raiden, Johnny Cage nebo Kung Lao. Mezi nově hratelné postavy se řadí třeba Li Mei, kterou si hráči vysloveně vyžádali. Mohli jsme ji zahlédnout ve starších dílech. V novém Mortal Kombatu se jedná o šéfku policie oblasti Outworld. Její role neurazí, ale já osobně jsem si jí nějak extrémně nevšímal.

Hodně probíranou postavou je upírka Nitara. Hlavně z důvodu toho, že je dabovaná známou herečkou Megan Fox. Mnoho hráčů z nějakého důvodu nebylo s jejím dabingem spokojeno, ale mně Megan nijak nevadila. Asi možná proto, že jsem více řešil barvu její krve než barvu jejího hlasu. Škoda je, že vzhledem k tomu, jak se často o Megan mluvilo, Nitara nedostala moc prostoru. Pamatuju si ji pouze ve dvou krátkých scénách.

Další z novějších postav hodných zmínění je Havik, který byl v minulých dílech znázorněn jako problematický terorista vysloveně se vyžívající v chaosu. V aktuálním díle je Havik jedinou postavou, kterou hráč musí dodatečně odemknout. Nicméně vám mohu prozradit, že k jeho odemčení stačí dohrát hlavní příběh. Havik sice sklidil pár minut slávy pro sebe, ale rád bych o něm zjistil trochu víc, než bylo ukázáno v příběhu. Něco mi ovšem říká, že se v příštích dílech určitě ještě objeví. Hratelných postav je samozřejmě více, ale jejich detailní zkoumání už nechám na vás. Jen musím opakovat, že i příběhy všech dalších jsou zajímavé a že se těším na jejich další rozšíření.

PŘESNOST JE KLÍČ

Velkou novinkou hry je upravení systému krytí, kdy jeho plánování musí být mnohem pečlivěji načasované než v minulých dílech. Ve spojitosti s tím jsou rozšířené a dopilované i mnou nenáviděné řetězové útoky. Takže pokud jste v minulých dílech nesnášeli sekvence, ze kterých jste se nemohli dostat, tak si natrénujte hlasivky, protože budete opravdu hodně nadávat. Pokud si zdraví hlasivek chcete uchovat, doporučuju trénovat samotný boj v tutoriálech. Sekvence útoků mohou být sice delší a destruktivnější, ale pokud budete studovat pohyby opravdu pečlivě, dokážete tuto změť útoků odrazit a naopak se dostat do zvýhodněné pozice. 

Mortal Kombat 1 je mnohem strategičtější než předchozí díly. A vytvořil ještě větší propast mezi hráči, kteří mačkají všechna tlačítka, stratégy, kteří dostávají křeč do pravého ukazováčku, a těmi, kteří si pamatují útoky a kombinace za sebou jdoucích tlačítek, jako by z toho měli maturovat. Nyní platí více než kdy dříve, že každá akce potřebuje nutnou reakci. Bohužel velice rychlou reakci.

Neočekávejte rozšiřující a doprovodné režimy jako třeba výběry frakcí, které jsme mohli zažít v Mortal Kombat 10, nebo procházení krypty, ve které se nacházely různé hádanky a vy jste si mohli přijít k bonusové měně. Tyto módy jsou aktuálně nahrazené jedním velkým, který se nazývá Invasion.

Invasion mód dostane každou sezónu svůj vlastní příběh, který pojednává o tom, že někteří z hrdinů napadli jinou časovou osu, aby splnili svůj cíl. Aktuálně se jedná o Hanza Hasashiho, tedy původního Škorpióna, který cestuje napříč multiversem, aby našel svou lásku… živou. 

INVAZE

Invasion kombinuje strategický pohyb po hrací ploše a překonávání soupeřů a výzev na vytyčených bodech. To vše je doplněno i o kombinaci RPG prvků. Čím dál se dostanete na vyznačené ploše, tím obtížnější jsou nepřátelé. Ti disponují úrovněmi a modifikacemi. 

Zajímavým zpestřením je to, že každý z bojovníků spadá pod určitou skupinu elementů a dle toho se odvíjí jejich účinnost proti jiné skupině. Podobně jako to můžeme znát třeba z Pokémonů. Ohnivá skupina udělí více poškození ledovým bojovníkům, ale zároveň jsou náchylnější proti elektrické skupině. 

Mnoho bojových her, jako je například Tekken nebo Street Fighter, se snaží vždy nějak zpestřit své hry tak, aby se nejednalo pouze o obyčejnou bojovku. Ne vždy jsou tyto doprovodné módy zábavné, ale Invasion vypadá jako rozšíření, které by mohlo být při chuti mnoho hráčům. 

Samozřejmě zůstalo i dobývání věží, které je asi tím nejnudnějším módem, ale stále důležitým proto, abyste si otevřeli menší příběhy a rozšířili vědomosti o všech hratelných postavách. Protože toto rozšíření obsahuje sladkou odměnou po poražení všech nepřátel ve věži ve formě rozšíření příběhu dané postavy. Plus si přijdete na dodatečné levely postav a zlaťáčky.

Ty následovně můžete utratit ve svatyni, ve které si můžete koupit bednu s náhodným předmětem. Kosmetických předmětů už není přehršel jako v minulém díle a opadla i jejich přehnaná a skoro až nutná modifikace. To bylo v Mortal Kombat 11 rozhodně šlápnutím vedle. Konečně je souboj soubojem a vizuální zkrášlení pouze zpříjemněním vzhledu vašeho hrdiny. A tak by to mělo být. V průběhu hraní všech dostupných módů budete odměněni kosmetickými dárky.

MOZEK, KAM SE PODÍVÁŠ

Vysněného vizuálu můžete dosáhnout i otevíráním truhel za získané zlaťáky. Můžete změnit vzhled svých zbraní, masek, celkovou vizáž a je možné získat i jiné fatality. No jo, fatality.

Jejich kvalita se znovu posunula na krvavější úroveň, ale to už je taková samozřejmost. Mozek na chodníku, zlomená páteř, hlava nahrazující rachejtle pro oslavení nového roku… Pro fanoušky série nic zvláštního.

Pokud by vás nebavilo porážet umělou inteligenci, je tady i online mód, ve kterém si souboje můžete trénovat anebo se díky výhrám posouvat po žebříčku těch nejlepších bojovníků hodnocených zápasů. U mnohých her jsou online zápasy věc, kterou pouštím jako první.

V Mortal Kombat 1 ale doporučuju toto pořadí obrátit. Odehrajte si nudný tutoriál, užijte si úžasný příběh na normální obtížnost, dominujte ve věžích, projděte se s rodinou venku. Zajděte si s přítelkyní na kafe, a teprve až dosáhnete achievementu „mít normální přítelkyní”, tak jste připraveni na online souboje v Mortal Kombatu. Deprese. Nic jiného než deprese.

Hraní Mortal Kombat 1 jsem si opravdu užil. Délka a kvalita příběhu mě nadmíru překvapila a celou hru jsem byl až unešen z „hereckých” výkonů postav. Nesetkal jsem se s chybami, které by mi kazily chuť k hraní. Asi třikrát jsem byl svědkem nemotorně připnuté kamery a dost soubojů jsem trpěl na nepřesnost nebo možná až přílišnou přesnost pro vykrytí útoků. Kameo kombinace je třeba ještě vyladit, protože samotní parťáci si často nejsou jistí, co chtějí vlastně udělat. A chybí mi alespoň jeden herní mód navíc. Invasion je sice zábavný, ale pořád bych ocenil nějakou třešničku.

Nemusí to být zrovna battle royale nebo TFT s hrdiny Mortal Kombatu. I když… Mortal Kombat 1 je přesně ten díl, který může zaexperimentovat nějakým dalším módem. A taky bych se nebál vzhledem k událostem okolo příběhu Mortal Kombat 1 přidat i více kosmetických předmětů. Ale to jsou jen maličkosti, které by ve mně vyvolaly blaženost. Možná jsem rozmazlený všemi těmi dnešními looty a Battle Passy. 

Definitivně se jedná o nejlepší Mortal Kombat, jenž má ustláno na stálých aktualizacích a dobrém live-service, který bych určitě ocenil. Po tomhle díle mohu říct, že chci znát detailní příběh každé postavy. A klidně pro pár minut příběhu navíc prolezu na těžkou obtížnost i desetipatrovou věž. Mortal Kombat 1 je z ucha mozek stříkající srdceryvně explodující bezpáteřní nářez, který stojí za to! 

Přečtěte si také: Jean-Claude Van Damme se předvádí jako skin do Mortal Kombat 1