Recenze · Wasteland 3 · v sobotu 26. 9. 2020 19:29
Wasteland 3 je po letech skvělé post-apokalyptické RPG, na které jsme všichni čekali
Svět je v troskách po jaderné válce a Amerika již neexistuje. Věci jako dobro v novém světě rozhodně nehledejte, takhle nelehká doba si žádá pouze ty nejtvrdší lidi. Tak přesně tohle je apokalypsa v nejnovějšího počinu od inXile Entertainment, kteří se po více jak 6 letech vrací ke své legendární sérii Wasteland a to tentokrát již s číslovkou 3. Další díl série vás opět zavede do válkou zničené Ameriky, ale tentokrát vyměníme horké pouště za sněhové závěje uprostřed Colorada.
3. díl si bere jen to nejlepší od svých starších sourozenců, a tak zde i po letech máme taktické RPG, ve kterém jsou souboje řešeny pomocí tahů. A jen tak na začátek. Tahle apokalypsa vás bude sakra bavit.
Pusté zbytky Ameriky rozhodně nejsou pro každého a nebezpečný svět ukrývá mnohá nemilá překvapení. Ale civilizace někde ještě stále je, a právě na tom celý příběh stojí. Vžijete se totiž do role Arizonské skupiny rangerů, kteří se vydávají do sousedního Colorada s důležitým úkolem. Tím bude vyjednat za každou cenu spojenectví, které zachrání vaši domovinu a všechny, co v ní zůstali. Úkol to nebude logicky jednoduchý a hned v úvodu hry je váš konvoj přepaden a valná většina vaší skupiny povražděna. V tu chvíli na scénu přicházíte vy, tedy spíš vaše dvojice postav, kterou si na začátku vytvoříte.
Jo a počkat? A že jste náhodou nehráli předchozí díl? S tím si nelamte hlavu. V úvodních 3 minutách je vám vysvětleno vše, co budete k pochopení příběhu potřebovat a jakákoliv absence předchozího dílu váš požitek z hraní vůbec neohrozí.
Po vytvoření vlastních rangerů vás hra vrhne hned doprostřed akce a ti, kteří zde budou hledat propracovaný tutoriál, který by vás zasvětil do tahového způsobu boje, tak nejspíš budou hledat naprosto zbytečně.
Po zdolání prvních překážek se váš tým nakonec shledává s vůdcem Colorada, který je převážné znám pod svojí přezdívkou‘’Partiarch”.
Ten vám a vaší Arizoně nabídne pomoc, pod podmínkou, že mu domů zdravé a živé přivedete jeho tak trochu neposedné děti, které jako správný vlastenec pojmenoval příhodně Valor, Victory a.k.a Vic a Liberty.
Zde začíná vaše cestování po koutech Colorada. I přesto, že příběh zní na první pohled jednoduše, věřte tomu, že nic není tak jednoduché jak se zdá, a Wastelandy vám ukážou, že svět není jen černobílý. K tomu všemu vám ani trochu nepomůže, že většinu příběhu můžete do velké míry ovlivnit i vy sami, pomocí dialogových odpovědí.
Celkový pocit z dialogů ve hře je vážně skvělý a nikdy se mi nestávalo, že bych rozhovory s postavami bezmyšlenkovitě překlikal, jen abych se dostal co nejrychleji nakonec. Scénář je napsaný bravurně a uvěřitelnosti postav přidává i naprosto úžasný dabing.
Hra vás navíc postaví často před vážně těžká rozhodnutí, u kterých si budete muset vybrat, jakým směrem se příběh posune dál a mnohdy i zprvu nenápadný rozhovor může mít za následek osud jednotlivých postav, nebo rovnou určité skupiny přeživších.
A tam, kde nepomůžou slova, přichází na scénu souboj. Ten je řešen pomocí tahů, kdy každá vaše jednotka disponuje určitým počtem akcí, které může během vašeho kola provést. A zde nastává asi největší zábava celé hry. Souboje jsou totiž udělané na jedničku a podle zvolené obtížnosti se z nich stává také skvělá výzva, u které se často zapotíte, během toho, co budete vymýšlet nejlepší taktiku.
Často tedy budete muset kombinovat jednotlivé pohyby, útoky s předměty a speciálními schopnostmi tak, abyste dosáhli nejlepšího výsledku boje.
Během soubojů máte až 6 jednotek, z čehož vždy minimálně 2 musí být vaše vytvořené postavy, zbytek budou společníci, které možná získáte na svoji stranu během průběhu hry. Ti navíc určitým způsobem zasahují nejen do soubojů, ale podle toho, kdo bude po vašem boku se do určité míry mění i rozhovory. Právě jednotlivá postava může vstoupit do rozhovoru a určitým způsobem vaší partě pomoci, či naopak uškodit. Navíc, pokud se jim nebude líbit vaše jednání či řada rozhodnutí, můžou vás i opustit. Pořád jsem ale nepochopil, co se tomu jednomu nezamlouvá na zabíjení náhodných civilistů. Amatér. K vašemu šestičlennému týmu se navíc můžou přidat ještě další spojenci jako je kočka s kloboukem, disko robot nebo nadmíru sprostý papoušek Polly.
Ty vy ovšem neovládáte, a tak mají během souboje svoji vlastní hlavu, která jim bude ve většině případu říkat, aby udělali sebevražedný nájezd, během toho, co vy se zrovna krčíte v koutě a snažíte se přežít. A to je tak trochu škoda, protože žádného z nich jsem nepohřbíval rád, ale co už.
A taktizování nepřichází pouze u soubojů, ale taky během vývoje vašich postav v týmu. Ve hře se nachází totiž nepřeberné množství zbraní, brnění a techniky.
Není tedy na škodu si rozvrhnout váš tým tak, aby každý měl trochu jiné schopnosti. Ty zahrnují jak ovládání zbraní, kdy jsou zde třídy jako útočné pušky, odstřelovačky, jednoruční zbraně, ale i zbraně na blízko, tak i talenty, které postavě dokážou pomoci s mechanikou, odemykáním zámků anebo ovládání počítačů. Tohle všechno musíte zvažovat během postupu vašich postav, aby každý člen uměl něco a vy jste tak mohli nejen lépe taktizovat během vašeho boje, ale dovednosti vám můžou pomoci i pro prozkoumávání světa nebo při rozhovorech, kdy se vám často díky talentu odemknou i odpovědi, které můžou ovlivňovat příběh.
Kromě soubojů máte jinak svět plně otevřený. Tedy spíše jednotlivé lokace. Mezi nimi se budete pohybovat pomocí vašeho věrného Kodiaku, který vám během soubojů může příležitostně i pomoci. Auto ovšem není úplně nejlepší způsob dopravy a už podruhé, kdy do auta nasednete, zjistíte, že vás pomalý přesun z města do města spíše otravuje.
Často se tady stane, že během přesunu z bodu A do bodu B se objeví náhodné aktivity. V tom lepší případě se jedná o pocestné obchůdky, v tom horším o přepadení. Ta jsou opravdu otravná a když vás během jedné cesty přepadnou hned dvakrát, máte chuť hru vypnou a už se k ní znovu nevrátit. Souboje jsou sice pěkně udělané, jen jsou někdy až moc dlouhé a během náhodného přepadení dvojnásobně. A nemyslete si, že tohle přeskočíte něčím jako rychlé cestování, to zde ani nehledejte, stejně jako možnost kliknout na destinaci. Musíte totiž metr, co metr klikat, kam chcete jet. To je obzvlášť na začátku, kdy nemáte auto vybavené, a je tedy dost pomalé, dosti otravné. Na mapě navíc máte dávky radiace, tím se vám hra tak trochu snaží naznačit, že tady ještě nemáte co dělat a nejste na to připraveni, ale to je tak vše. Pokud se tedy vydáte mimo trasu úkolů, tak úroveň vašich nepřátel nepoznáte. Může se tak stát, že se dostanete do přestřelky, kde jste neměli rozhodně ještě co pohledávat.
Za zmínku bohužel stojí i technický stav hry. Ten na tom není úplně nejlíp a sem tam se stávaly problémy hlavně u textur a zvuků či propadů Fps, ale víte co? Do hry jsem se ponořil natolik, že jsem tohle vše dokázal vývojářům odpustit a od první minuty jsem se nechal vtáhnout do děje takových způsobem, který jsem u hraní dlouho neměl.
Tomu všemu napomáhá i úžasný zvukový doprovod a když jsem se najednou dostal do souboje a na mě začala hrát naprosto skvělá skladba, bylo to vážně skvělý. Spoustu skladeb ze hry si navíc našlo své místo už i v mém playlistu na Spotify.
3. díl Wastelandů vás dokáže zabavit na pěkně dlouhou dobu a pokud si hru chcete pořádně vychutnat, počítejte s tím, že minimálně takových 50 hodin vám to zabere. Hra vás navíc celou dobu bude bavit svým krásně černým humorem či úžasným sarkasmem, který do zpustošeného světa úplně úžasně zapadá a hlášky typu „ještě nemůžu umřít, ještě mám u sebe půlku nedopité lahve," jsou vážně skvělé.
Ke svému týmu si během tolika hodin vytvoříte úžasný vztah a věřte tomu, že občas budete křičet do monitoru během toho, co trefíte nepřítele při šanci 20 % nebo naopak minete naprostou tutovku, která měla 95 %.
Taktika během boje je naprostou nutností, ale vy si i tak nepřipadáte, že jste do toho během hraní nuceni. Pokud ze sebe ovšem budete chtít mít ten nejlepší pocit a věřte tomu, že budete, tak se bez taktiky neobejdete. Není tedy na škodu se před každým střetem na souboj připravit. O to víc vám naroste ego po každém vašem vítězství.
Pokud jste fanouškem původních Falloutů ještě předtím, než se z nich stala FPS, nebo jste milovníkem post-apokalyptického žánru, hra by vás neměla minout. Milovníky předchozího dílu navíc potěší i návrat spousty známých postav a referencí z druhého dílu.
Tak či onak i přes prvotní rozpaky ke hře jsem si nakonec Colorado zamiloval, a i přes menší chybky můžu s klidným svědomím říct, že se jedná o jedno z nejlepších RPG poslední doby, co se mi dostalo pod ruku.
Wasteland 3 vás vtáhne svým skvělým příběh, který doplňuje skvělý humor a celkové audio. Hra vás nepustí až do samotného konce a o to víc, pokud jste hledali pořádnou old-schoolovou pařbu na pěknou řádku hodin.
Za tým Indiana tak hru můžeme doporučit na krásných 9 z 10.
Verdikt
Wasteland 3 mají všechno, co si od apokalyptického RPG přejete. Příběh, který ovlivňujete vy sami. Soubojový systém, který vás bude bavit i po 50 hodinách. Ale hlavně smysl pro humor, který do válkou zpustošeného světa krásně zapadá. Pokud tedy hře dokážete odpustit dlouhé načítání nebo občasné bugy, tak je možná přesně ta hra, co jste hledali a myslíme, že 9 z 10 je známka opravdu zasloužená
- Chytlavý příběh s řadou rozhodnutí
- Skvělý audiovizuál
- Zábavné souboje
- Technický stav hry
- Otravné přesuny mezi lokacemi
- Dlouhé loading screeny