Speedruny v sobě měly vždy jakési kouzlo. Opakovaná snaha překonat překážku, trasu či vyřešit hádanku co nejrychleji a to klidně i tisícátým pokusem může být sice frustrující, ale když se vám to konečně povede, ten pocit je prostě jedinečný. Možná si říkáte proč je v recenzi o Trials Rising řeč o speedrunech. Závodní hra Trials byla se speedruny totiž vždy tak trochu spojena a i přestože její tratě můžete projet klidně za 10 minut, vždy budete chtít získat tu zlatou medaili. Díky nové mechanice tohoto dílu po vás však hra bude chtít chvílemi něco úplně jiného a rozhodně to není dobře.

Fyzika zpracovaná na jedničku

Pro ty z vás co neměli šanci si sérii Trials zahrát, je důležité vědět, že Trials není jen hra, kde jezdíte na motorkách pomocí 2D ovládání s úkolem dostat se na druhý konec tratě. Její fyzika je totiž ve skutečnosti překvapivě komplexní a nechá vás vychytat každý detail vaší techniky. Na motorce můžete například bunny-hopovat, pomocí precizního přenášení váhy. Můžete vyvažovat přítlak kol, když dopadnete na kopec nebo pracovat s nátlakem na tlumiče. Znamená to tak, že dovednostní strop je zde prakticky nekonečně vysoko a to jak dobří budete, záleží jen na tom, kolik času u hry utopíte.A že ho budete muset utopit hodně. Zde se totiž dostáváme k nejnovějšímu přídavku hry - kontraktům. Na rozdíl od předchozích dílů, kde se vám nové tratě odemykaly pomocí medailí za rychlý průjezd tratí, je zde postup vázán k vaší úrovni. Úroveň můžete zvyšovat buď získáváním medailí, nebo právě pomocí kontraktů, což jsou v podstatě výzvy. Budou po vás chtít, abyste například během závodu udělali 15 backflipů, dojeli bez pádu nebo za určitý čas. Pokud však kontrakt není časovaný, což často nebývá, hře je jedno, zda trať projedete za 30 sekund nebo za 10minut. Hlavní je, že uděláte 15 backflipů. Což jde naprosto proti hlavnímu konceptu hry.

Kontrakty jsou celkově velmi vynucené a i přestože jde ze začátku levelování vašeho charakteru rychle. V průběhu hry narazíte na bod, kdy se zaseknete a budete muset grindovat právě tyto kontrakty. To znamená ježdění stále stejných tratí dokola s naprosto nesmyslnými výzvami, které jdou proti zmíněné snaze, projet závod co nejrychleji. K tomu všemu si navíc budete muset prosedět neuvěřitelné množství času u finálních stadiónových kontraktů, kde máte za úkol porazit vaše soupeře ve třech kolech. Pokud však nějaké z nich náhodou pokazíte, musíte jet úplně od začátku. To vše tvoří přehnaně frustrující zážitek, kvůli kterému jsem si od hry často dával pauzy namísto toho, abych zkoušel nové, zajímavé, tratě.

Pěkné prostředí

Není to však nic, kvůli čemu by hra byla vysloveně špatná, a když už se k novým tratím dostanete, budete se doopravdy bavit. Ať už je to scéna z Breaking Bad, jízda krajinou o půlnoci, show na stadionu nebo skákání mezi letadly nad Sibiří, každá mapa je zpracována do detailů a často narazíte na části, kde si budete říkat, jak tohle kruci někoho napadlo. A to je rozhodně myšleno v dobrém. Když s vámi totiž cesta nečekaně zahne do strany ke skoku přes vlak nebo vjedete do hollywoodské scifi scény s lasery lítajícími po celé obrazovce budete si prostě říkat „wow“. Tratě však nejsou skvělé pouze po kreativní stránce ale i po té technické, často mají skryté úseky, které vám pomůžou ubrat z vašeho času několik sekund. Najdete ale klidně i celé sekce, do kterých se jen tak nedostanete. Tyto detaily přidávají tratím na znovu-hratelnosti a zajistí, že vás jen tak neomrzí.Pokud chcete doopravdy zajet ten nejlepší čas, budete potřebovat mnoho pokusů. Naštěstí má právě proto Trials Rising takřka okamžitý restart mapy a nebudete tak muset po každém pádu čekat na nekonečně dlouhé obrazovky, jako třeba u Anthemu. Hra má zároveň ať už na PC nebo i na Nintendu Switch relativně dobrou grafiku, jejíchž nedostatků si všimnete až na větší obrazovce, po dokování Switche. Drží si však stabilní snímky po celou dobu hraní, což je pro hru jako je Trials to nejdůležitější. Dobře je na tom i hudba, rocková muzika se skvěle hodí ke stylu hry a krásně doplňuje atmosféru, ať už jedete trať poprvé nebo ji zkoušíte po sté.

Jedna z věcí, která vás na hře bude doopravdy iritovat, jsou však mikrotransakce. Zde je důležité zmínit, že nejsou nucené a všechny 3 hlavní motorky si odemknete při klasickém postupu hrou. Zamčené však budou zbylé 2, které jsou naštěstí spíše zábavnou blbostí. Stále je však škoda, že hra není úplná. Zbylé mikrotransakce obsahují pouze kosmetické předměty, které si můžete buď zakoupit za prémiovou měnu nebo otevřít z lootboxů. Právě tyto lootboxy mě však štvaly ještě více než mikrotransakce. Jejich otevírání je totiž neuvěřitelně dlouhé a můžou vám z nich padnout až tak absurdní věci, jako je třeba samolepka ve tvaru písmene nebo klidně něco, co už máte desetkrát. Po chvíli jsem se tak na ně prostě vykašlal a smířil se s tím, že si svůj charakter ani motorku zdobit nebudu.

A co známka?

Trials tentokrát nabízí i lokální multiplayer, který vás nechá hrát se svými kamarády na jednom zařízení. Závodit můžete buď proti sobě nebo na jedné motorce, kdy se budete snažit zkoordinovat vaše pohyby. Ježdění s kamarádem na tandemové motorce vytvoří opravdu mnoho vtipných momentů. Za to stadiónové závody jsou na tom trochu hůř. Závody jsou totiž postaveny tak, že namísto soutěžení kdo zajede nejrychlejší čas, vám hra počítá pády. Ano, váš soupeř se sice restartuje, pokud ho předjedete o délku celé obrazovky, ale tato situace nastane doopravdy jednou za čas a bylo by lepší, kdyby se počítal pouze zajetý čas, namísto pádů. Jestli máte tvořivou chvilku, můžete si dokonce udělat i vlastní mapu pomocí sice trochu neintuitivního, ale za to opravdu rozsáhlého editoru, který vám umožní, vytvořit prakticky cokoliv vás napadne a sdílet to s ostatními.

Trials Rising je tak v mnoha ohledech krokem kupředu a zároveň bohužel i krokem zpět. Zatímco skvělá fyzika hry vás nechá vychytat vaši techniku do nejmenších detailů, abyste zajeli co nejrychlejší čas. Mapy budete mít zamčené, dokud nesplníte určité podmínky, které naopak váš čas zpomalují. Přidáme-li k tomu otravné lootboxy a mikrotransakce, hra začíná mít opravdu na mále. Toto vše ale naštěstí silně převažuje obrovské množství neuvěřitelně kreativních tratí a lokální multiplayer, který vás nechá si zahrát i s kamarády. Kvůli tomuto udělujeme Trials Rising solidních 8 bodů z 10 a doporučujeme pro vlastníky Nintenda Switch, na které je hra jako dělaná.