V žánru závodních her najdeme spoustu zajímavých titulů, které se snaží zavděčit většině hráčů. Nejoblíbenější arkády ale pomalu z trůnu vystrnaďují polo-simulátory a simulátory. Společnost Nacon se rozjela proti zdi a rozhodla se do světa závodních her přinést něco, co je docela jedinečné.

Overpass je čistokrevný off-road simulátor, v němž nebudete sešlapovat plyn až k podlaze a brázdit malebné silnice plnou rychlostí. To tady nejde. Místo toho usednete do několika typů licencovaných terénních buggyn a čtyřkolek s cílem zdolat náročnou trať plnou překážek v co nejlepším čase. Při tom budete doufat, že si moc nepoškodíte svůj stroj, nepřevrhnete se nebo někde neuvíznete. A věřte mi, pořádně se zapotíte i při rychlosti 30 km/h, ale spíše to bude 10 km/h :-D.

DVA TYPY „ZÁVODŮ“

S dvěma kategoriemi vozidel se pustíte do dvou typů „závodů“. V tom prvním vás čeká zdolání opravdu příkrého kopce. Řeknu vám, že v prvních hodinách hry je to neskutečná výzva, u které jsem se potil, nadával a mysleli si, že hru odinstaluji a už se k ní nikdy nevrátím. Po čase jsem si ale za vydělané peníze odemkl lepší stroje, zjistil správnou techniku, začal si více všímat terénu, a nakonec jsem měl až dětskou radost z toho, že jsem konečně ten zatracenej kopec zdolal. Ke všemu v čase, který mi zajistil umístění v TOP 3. Jupí!

Zpátky na zem. V dalších výzvách jsem měl opět problémy, často jsem uvízl, musel se vracet… Rozumnější bylo si nejprve vybírat závody na méně náročných tratích. V nich nejsou příkré kopce. Místo nich se jedná o okruhové tratě, případně otevřené arény obsahující řadu přírodních i umělých překážek. Se svým strojem musíte projet přes kmeny stromů, zdolat písek a bahno, poradit si s kameny, vyhnout se kuželům atd. To vše vás může zpomalit až zastavit, což nakonec rozhoduje o tom, zda uspějete nebo selžete.

Když se dostanete do potíží – věřte mi, že se do nich mnohokrát dostanete - pomůže vám uzamykatelný diferenciál, který zajistí, aby se všechna kola otáčela stejně a váš stroj zdolal kopce, kameny a další překážky, které si na vás vývojáři v Overpass připravili. Náhon na všechny čtyři kola je rozumné mít zapnutý téměř pořád. Pohon dvou kol jsem zapnul jen několikrát za celou dobu hraní.

Uzamykatelný diferenciál ovšem nevyřeší vše. Při jízdě je nutné myslet dopředu, snažit se správně najet na jednotlivé překážky, jiným se vyhnout a dávat si pozor na rychlost. Ta často rozhoduje o tom, zda se přes překážku vyškrábete.

Hlavně rozumně

Na druhou stranu, zběsilé projíždění překážek se v Overpassu nevyplácí. Za každý špatný manévr jste potrestáni poškozením vozu, což má postupně vliv na výkon i ovládání. Například při poškození nápravy začne vozidlo mírně zatáčet na jednu stranu. A to při zdolávání překážek opravdu nechcete. Navíc se vám při výzvě s větší počtem závodů může rozsáhlejší poškození přenést na další trať, pokud vám chybí speciální opravný balíček. To potom opravdu zabolí.

Overpass zkrátka nic neodpouští a každou chybu vám připomene. To v rámci off-road simulátoru není špatné a alespoň mě to donutilo přemýšlet nad svou jízdou, zkoušet různé cesty a snažit se zuby nehty uspět. I když to někdy znamenalo několikrát opakovat závod.

Málo obsahu

Zatím jsem o hře mluvil pozitivně. Základ zvládli vývojáři dobře, ale spoustu věcí odflákli. Kariéra motivuje k postupu jen odemykáním věcí pro vylepšení vozidla a přizpůsobení avataru. K tomu je ve hře pouze 6 prostředí s otevřenou arénou, pobřežím, lesem, džunglí a dolem. Ovšem tato prostředí dohromady tvoří 43 tratí, které nejsou zas tak špatné. Dále tu máme pouze 12 modelů UTV a 7 od ATV a jejich nic moc vylepšování a úpravy. To bych ještě odpustil, ale bohužel Overpass má zastaralou grafiku, která vás praští do očí, když vám od kol stříká bahno. K tomu si ještě přičtěte technické problémy s viditelným doskakováním objektů a propadem snímků za sekundu nebo tutoriál, který vás ve skutečnosti nic nenaučí a základy musíte pochopit sami metodou pokus-omyl. Hodil by se mód, ve kterém je čas vypnutý a hráč si může jen tak projíždět trať a učit se.

Nejlepší na hře je fyzika a enviromentální interakce. Menší plus získává Overpass za lokální split-screen, ale multiplayer mohl být více motivující. Základ tedy vývojáři zvládli, ale když budu posuzovat celek, tak odvedli dobrou práci jen z poloviny. Zbytek odflákli, případně na to nezbyly peníze. Přece jen, tohle není hra pro masy. Z těchto důvodů se naše doporučení zastavilo na 5/10. Pokud jsou simulátory vaši krevní skupinou a bažíte po off-road zážitku, tak vás Overpass zaujme, ale budete si všímat nedostatků a chyb. Pro ostatní tato hra není.