Recenze · The Sims 4 Život a smrt · v úterý 26. 11. 2024 19:37
Umírání má nový rozměr s The Sims 4 Život a Smrt
Smrt je nevyhnutelná a vědí to i simíci. Jenže pro ně už to tak úplně nemusí platit, obzvlášť pokud svůj život zasvětili péči o svoji duši. Je možné, že se po své smrti vrátí jako jiný simík, pokud si to budou přát. Tedy spíše pokud si to budete přát vy. Předtím ale musí vykonat kus práce a vy jim s tím musíte pomoci. A pokud se jim to nepodaří za života, tak jako duchům určitě! Vítejte v dodatku The Sims 4 Život a smrt, kde je závoj mezi živými a mrtvými velmi tenký a kde duchové konečně dostanou nějaký význam!
Pokud máte rádi nadpřirozeno, pak je tento dodatek určený pro vás. A pokud ho rádi nemáte, tak je i tak určený pro vás. Po delší době jsem měla pocit, že se jedná o velmi povedený dodatek nacpaný obsahem, který by měl mít. A hlavně je určený pro všechny, protože i když se může zdát, že paranormální stránka převažuje, na své si přijdou i ostatní.
Začneme u města Ravenwood, které se skládá ze tří sousedství, ve kterých byste nepoznali, že patří k sobě. Mourningvale je napěchované nadpřirozenem – takové město duchů. Nachází se zde bar, kde nenajdete ani živáčka, zato „mrtváčků“ je tam každý den požehnaně. Z velké části ho tvoří močály a hranice mezi živými a mrtvými tu téměř žádná není. Šeptavá stráž vypadá jako rozlehlé pláně zeleně s venkovskými sídly a malebnými zákoutími. A v neposlední řadě Vraní stezka je centrum celé ravenwoodské civilizace a má dokonce vlastní radnici. Tato část s velkým náměstím na vás dýchne svou architekturou inspirovanou Rumunskem a najdete zde také hřbitov. Konečně!
K tomu jen dodám, že tvůrkyně, se kterými se tentokrát vývojáři hry spojili, odvedly opravdu skvělou práci. Budovy perfektně zapadají do tématu i stylu a je radost na ně pohledět. Je vidět, že se Maxis poučilo z některých svých chyb a nechává hráče, aby si hru tak trochu tvořili podle sebe. Takže za mě určitě „palec hore“ a jen tak dál.
Se stavbami jdou ruku v ruce předměty v režimu stavby. Musím ocenit, že to, co jsme dostali, se mi moc líbí. Sama osobně sice stavím moderní budovy, což se tohoto dodatku příliš netýká, přesto jsem mile překvapená. Co se ho ale týká, je nejen gotický nábytek i stavební prvky, ale také moderní kousky ve spíše industriálním stylu, který se dobře hodí k jiným dodatkům. Gotická sídla tak lze stavět jedna báseň!
Stejně je na tom oblečení, ve kterém si jistě vaši gotičtí simíci budou více než libovat. Všechno má lehce hororový a morbidní podtón. Já sama takový styl nenosím, ale simíky tvořím různé – včetně upírů nebo čarodějnic, pro které se tato móda hodí. I nabídka tvorby simíka mě proto potěšila. Opět se trochu opomnělo na mladší simíky, i když i pro ně najdeme pár kousků oblečení a účesů. Ale to už je tak nějak jejich úděl, protože délka trvání jejich životní fáze není tak dlouhá jako u dospělých. Dodatek nabízí také tři tematické vlastnosti – skeptický, pronásledovaný smrtí a příšerný – a jednu aspiraci zaměřenou na výzkum duchů.
Nelze si nevšimnout, že se dodatek výrazně soustředí na posmrtný život a smrt obecně. KONEČNĚ mají duchové své vlastní schopnosti, a dokonce je můžete vytvářet přímo v režimu tvorby Simíka podobně jako ostatní nadpřirozené bytosti. Simík se stává duchem po své smrti. Když zemře, máte jako hráč na výběr, zda zůstane jako NPC duch, který se tu a tam zjeví na pozemku, nebo se stane hratelným duchem a může tak dokončit, co za života nestihl. Pokud tedy Simík nedokončil kariéru nebo životní aspiraci, případně má chuť na reinkarnaci, teď je to možné.
Kromě aspirace má nyní každý Simík svou vlastní pouť duše – série náhodných menších i větších životních cílů, které by rád splnil. Pokud se vám podaří pouť dokončit, umožní se Simíkovi po smrti reinkarnace. Může se narodit ve stejné nebo v jiné rodině. Takto znovuzrozený Simík nemusí vypadat stejně, ale zachová si některé vzpomínky. To znamená, že může mít odemčené životní milníky a dokonce poznat členy své bývalé rodiny a rychleji s nimi navázat vztah.
Celá tato mechanika je zajímavě koncipovaná a nabízí hráči nové možnosti, kam Simíka nasměrovat. Pokud se vám vybrané cíle Simíka nelíbí, můžete je snadno smazat a nahradit jinými přes počítač nebo osobní deníček, kde je k dispozici hned několik kategorií. A pokud má Simík navíc vlastnost Pronásledován smrtí nebo je dítě Smrťáka či sám duch, může si dokonce vybírat specifické cíle.
Když už mluvíme o dítěti Smrťáka, i samotný průvodce mrtvých doznal několik změn. Nyní s ním můžete navázat romantický vztah i bez cheatů, a dokonce s ním mít dítě. Děti, které zdědí tuto temnou pokrevní linii, mají na krku mateřské znaménko ve tvaru kosy a vrozenou speciální vlastnost Smrťorozený, která jim dává tajemnou auru a nezlomné propojení se životem a smrtí.
Je to příjemná změna, protože Smrťák byl vždy spíše zápornou postavou, jak jsme rozebírali v našem loňském tematickém videu o smrti v The Sims. Teď ale může být nejen vaším šéfem v nové aktivní kariéře smrťákova pomocníka, ale i partnerem vašich Simíků a dokonce otcem. Pravda, stále si ho nemůžete vzít ani nastěhovat do domácnosti, protože je to nesmírný workoholik a na závazky prostě nemá čas. Nicméně i tato drobná změna jeho role mu dodává zajímavější rozměr. A to jsem samozřejmě musela hned vyzkoušet – moje simí děti jsou totiž vždycky trochu speciální. Ať už jezdí na kole po oceánu, nebo mají za otce Smrťáka.
Mírně jsem nakousla novou aktivní kariéru, kterou jsme naposledy dostali před šesti lety s dodatkem Cesta ke slávě, kde se Simíci mohli proslavit jako herci. V nové kariéře Smrťáka budete provázet duše mrtvých do podsvětí. I když to zní lákavě, po několika dnech aktivní práce se tato činnost stává docela repetitivní a zábavnost začíná uvadat.
Každý den je téměř stejný: začínáte vyvěštěním úkolu, pak brousíte kosu, trénujete smrťákování, povídáte si s kolegy, odcestujete za mrtvým, vyšetříte příčinu smrti, převezmete duši, vrátíte se a vypustíte ji do podsvětí, a nakonec vyplníte úmrtní list – a pracovní doba končí. Tento koloběh se stále opakuje dokola a dokola. K tomuto musím zmínit chybu, která se mi často objevovala a znemožnila mi dokončovat úkoly a postupovat v kariéře. Příbuzní mrtvého občas chtěli, abych duši navrátila, ale nikdy jsem nemohla jejich prosby vyslyšet a byla jsem nucena čekat na konec pracovní doby nebo odejít dříve s nedokončenými úkoly.
Zkoušela jsem hru přeinstalovat, vypnout mody i využít další možnosti, ale problém přetrval, takže jde pravděpodobně o chybu, na kterou jsou mé uživatelské možnosti krátké. Snad ji tvůrci brzy odstraní. Naštěstí to byla jediná chyba, se kterou jsem se během hraní setkala.
Mimo tuto aktivní kariéru mohou simíci pracovat i jako funebráci, což je klasická práce, kdy mizí do „králičí nory“. Po postupu v kariéře si můžete zvolit specializaci – buď hrobař, nebo ředitel pohřebního ústavu. Kromě klasického hledání práce přes telefon můžete tuto kariéru zahájit kliknutím na kryptu na hřbitově v Ravenwoodu. Krypta slouží jako místo pro ukládání ostatků. Mimo ní i několik hrobů, které lze upravit podle sebe a dozdobit dekoracemi podle vlastního vkusu. Máte možnost přizpůsobit vzhled každé urny a náhrobku, ať už je to uvnitř nebo venku, což vám umožňuje vytvořit rozmanité hřbitovy, a to jak na vlastním pozemku, tak na veřejném místě.
S hřbitovem souvisí i nová společenská událost – pohřby. Fungují podobně jako svatby: vyberete hostitele, zemřelého, hosty a aktivity, které se mají během obřadu odehrát. Pohřeb můžete uspořádat podle svých představ – někdo truchlí, jiný na mrtvé vzpomíná oslavou, přípitkem nebo hostinou. Tvůrci dali hráčům možnost volby, aby každý mohl vytvořit obřad podle svých kulturních tradic, což je určitě velké plus.
Na pohřbech, u hrobů nebo i doma můžete mrtvým simíkům vytvořit malé oltáře s fotografiemi a dalšími připomínkami. Tyto výstavky si simíci mohou libovolně upravit a u nich pak vzpomínat na své milované.
Smrt a dědictví jsou nyní významnější. Každý simík může označit určité předměty – třeba obrazy, nábytek nebo knihy – jako dědictví, které se předává z generace na generaci. Majitel může do předmětů i vyrýt osobní vzkaz nebo je označit za hodnotné a ty pak s každou generací nabývají na ceně, takže mohou být prodány za vysoké částky. Součástí je i poslední vůle, kterou lze sepsat na radnici nebo u notáře na rodinném festivalu. Dědictví lze odkázat komukoliv, nejen rodinným příslušníkům.
Do dědictví se započítávají také děti a mazlíčci, takže pokud se stane, že při nehodě zemře poslední dospělý Simík v domácnosti a zůstanou po něm zmíněné děti či mazlíčci, budou automaticky přesunuti k domácnosti, kterou Simík určil ve své poslední vůli. Tahle mechanika může znít trochu smutně nebo morbidně, když se svým mladým dospělým simíkem sepisujete poslední vůli, ale v The Sims prostě nikdy nevíte, kdy na vás třeba spadne meteorit, že jo… Proto je to rozhodně velmi užitečné a můžete tak zabránit adopci dětí do domácnosti, kterou byste si sami nevybrali.
Dodatek nabízí také spoustu drobností, které jistě potěší. Mazlíček v podobě vrány, která vám nosí dárečky a můžete ji naučit mluvit; krypty, které lze kromě pohřbů využít i k průzkumu za účelem nalezení pokladů, k odpočinku nebo jako nové místo pro woohoo… Ehm, proti gustu žádný dišputát, že? Někoho zase zaujmou nové pravidelné festivaly.
Určitě potěší i spousta malých loreových střípků příběhů ze světa The Sims, jako je třeba rodina Specterových žijící na náměstí. Mnozí si ji pamatujete hlavně z druhého dílu franšízy jako jednu z Podivínských domácností, kde stará Olivie Specterová žila na pozemku se spoustou hrobů po svých zesnulých partnerech. Vzhledem k tomu, že The Sims 4 představuje alternativní dějovou linku, je zde Olivie v plné mladé kráse a ani zdaleka není tolik opředena tajemstvím, přestože na jednom z konců náměstí můžete najít několik hrobů patřících jejím bývalým manželům.
Ráda bych vypíchla sbírku tarotových karet, kterou můžete získat na základě hádanek. Ty si můžete přečíst přímo v menu sbírek po najetí kurzorem na konkrétní kartu. Některé vyžadují pouze návštěvu určitých míst, jiné drobné službičky pro místní obyvatele, včetně těch již zesnulých. To vás samozřejmě vybízí k prozkoumávání světa a k návštěvě míst, která byste normálně minuli.
Tak jo, teď už nemám žádné nevyřešené záležitosti a moje průsvitné já se pomalu začíná vypařovat, takže si to ještě rychle shrneme. Dodatek Život a smrt je velmi propracovaný a po dlouhé době jsem měla pocit, že se opravdu jedná o velké rozšíření, které má dopad na hru v několika směrech. Přináší několik aspektů z reálného světa, a i když je v některých případech pojímá lehce humorně nebo morbidně-humorně, vůbec to není na škodu, do světa The Sims se to hodí. Kromě jedné velmi nepříjemné chyby v kariéře mi všechno fungovalo bez problémů. Průzkum světa jsem si moc užila a celou nadpřirozenou stránku dodatku prostě miluju. Za sebe ho mohu doporučit komukoliv – ať už jste milovník nadpřirozena nebo ne. Rozšíření přidává do hraní něco pro každého, což je přesně to, jak si představuji, že by to mělo vypadat. A já se tedy poroučím, zase v příštím životě!
Verdikt
Dodatek k The Sims 4 Život a smrt přináší několik velmi povedených mechanik, které ocení široké spektrum hráčů The Sims 4. Celý svět a stavby vás překvapí různorodou atmosférou jednotlivých sousedství a každý si zde najde to svoje. Stavby inspirované Rumunskou architekturou, které postavily členky komunity hráčů, jsou pro dodatek perfektní a skvěle doplňují celé téma rozšíření. Zábavná je i mechanika posmrtného života v podobě ducha a možnost reinkarnace. Dědictví, poslední vůle a pohřby zase přinášejí trochu té realistické stránky. Nová kariéra v pozici smrťáka je ale bohužel zábavná jen chvíli. Celkově působí velmi repetitivně a navíc obsahuje chybu, kvůli které není možné efektivně stoupat po kariérním žebříčku.
- Atmosféra
- Propracované mechaniky
- Konečně obsáhlý dodatek
- Chyba znemožňující pokročení v kariéře
- Repetitivnost kariéry