Recenze · Dredge · v neděli 2. 7. 2023 13:00
Spojit Tetris s rybařením je nesmysl – aneb jak jsem se šeredně spletl
Původně jsem nabyl pocitu, že se mi do rukou dostává oddechovka, kterou budu mít poměrně rychle za sebou. To jsem se však spletl. A to hodně. Dredge nejen, že není oddechovkou, ale ani pouhým hororem, čímž mě během hraní překvapil v mnoha ohledech, že se umístil v mých favoritech na indie hru roku. A mohu vám prozradit už teď, že recenzovat ho bylo jednoduše za odměnu! Tak hurá na palubu, mořští vlci! Zvedáme kotvy!
Dredge je debutem čtyřčlenného studia Black Salt Games, tedy tří vývojářů a jedné komunitní manažerky. A i když se říká, že žena na palubě přináší smůlu, v tomto případě tomu tak není! Stejně jako každý dobrý příběh na lodi, i tento začíná srážkou s osudem a ztrátou samotné lodě. Moře umí být totiž nelítostné, to ale však neplatí o starostovi blízkého ostrova, na kterém ztroskotáte. Výměnou za vaše rybářské služby obdržíte kocábku. A ač není v nejlepším stavu, je hlavně provozuschopná. I když to nemusí působit jako nejšťastnější časy, máte alespoň kde začít. Navíc dávkování nových schopností a vylepšení je tak správně vybalancované, že vás začátek vaši plavby vtáhne do místních vod a už nepustí.
Příběh je sám o sobě poutavý, dostane vás k zajímavým postavám, které vám většinou velmi rychle prozradí, jaké neštěstí je postihlo. Jste tak věčným dobrákem, který se snaží všem zavděčit, vyřešit léta přetrvávající problémy a posunout se tak dál. Postav tu ovšem není mnoho a ani dialogy nejsou kdo ví jak dlouhé. Jejich pročítání je ovšem velice atmosferické a ponurá nálada na vás bude dýchat i skrze prosté řádky textu. Byl jsem příjemně překvapený, protože jsem si i díky tomu připadal víc vtažený do hry. Ač se mi tedy zprvu zdála absence dabingu jako velká škoda, nakonec mi pouhé mručení či povzdechy s proklikáváním titulků přišlo jako elegantní řešení. I když by se daly veškeré rozhovory odklikat během pouhých patnácti minut. Abych vás tedy příliš neochudil, zaměřím se hlavně na Sběratele. Jak je již z názvu patrné, tato postava si libuje v různých sběratelských relikviích. Za každou, kterou mu přinesete, vás odmění určitou schopností. A jelikož se nachází na pětici dostupných ostrovů, návštěva každého z nich, vám přinese něco jiného. Jednou to bude rychlejší plutí, podruhé sebedestrukce a následná teleportace až před dveře Sběratele či možnost okamžitě „vytěžit“ rybářské místo. To platí i o nebezpečí. Zarostlé močály skrývající podivné červy, skalnaté výšiny s padajícími balvany a třeba tropický ostrov s nebezpečnými chapadly vyčnívající z hlubin. Úkoly jsou naštěstí nápadité a i když se zprvu budete soustředit hlavně na rybaření, čekají vás i takové, ve kterých si zahrajete i na pošťáka či třeba převozníka. Prvotní dojem že je hra pouhou oddechovou zálěžitostí zanikl v momentě, kdy jsem se dostal k úkolu, v němž mám tajemného tvora nasytit rybou. Ten následně rybě vytrhne vnitřnosti se srdcem z těla a požaduje další. Když si pak prohlížíte vaše úlovky, zjistíte, že část z nich mají buněčnou mutaci. Moře zjevně postihla nákaza, se kterou si nikdo neví rady. Všudypřítomný pocit znepokojení vás tak pronásleduje až do samého konce. Vlastně do dvou. Záleží totiž, jak velké úsilí vynaložíte v průzkumu a objevování.
Vizuálně mi přišlo vše až překrásné. Měl jsem příjemný pocit z toho, na co se koukám, a je jen dalším důkazem, že skutečné umění nemusí být za každou cenu prezentováno jen v té nejlepší grafice s ray tracingem, ale naopak, že i v jednoduchosti je síla. Ať už jde o vlny, padající balvany či delfíny skákající v moři, Dredge zkrátka nabízí skvělou podívanou a přitom k tomu stačí pár modelů s velmi primitivními texturami a k tomu obrázkly navozující dojem olejomalby. Podobně je na tom i hudební podkres, který má naprosto skvělou atmosféru. Sice mě místy vadilo, jak se neustále opakuje znělka při návštěvě přístavu, když jsem neustále lovil a prodával ryby dokola, ale to už bych jen zbytečně rýpal. Za zmínku taky stojí skvělá ovladatelnost. Primárně jsem hrál hlavně na Xbox ovladači a ať už plavba nebo práce s inventářem, obojí je naprosto skvěle vymyšlené. Je to snad vůbec poprvé, co jsem klávesnici s myší nepotřeboval vlastně na nic a těší mě, že vývojáři nad rozhraním přemýšleli, z čehož by si mohli brát mnozí příklad.
Během hraní by vám měl dělat vrásky na čele hlavně čas. Ten je totiž vaším věčným nepřítelem. Kdykoliv se pohybujete nebo lovíte něco z vody, čas běží. A to rychle. Sotva vyplujete za úsvitu, po pár úlovcích můžete sledovat západ slunce, a pokud jste nabyli pocitu, že není třeba podléhat panice, opak je pravdou. Rybář, za kterého hrajete, je pouhý člověk, a ten se snadno unaví a nemusí mít vždy pro strach uděláno. Když se tedy ocitnete v situaci, kdy se stmívá a vy plujete dál, všimnete si ukazatele paniky. Právě ten je zrodem veškerého nebezpečí, které vás na vlnách čeká. Nejprve se projevuje běsnícíma očima ve tmě, postupně vás ale začne například sledovat bestie vydávající se za jinou loď. Jediným vysvobozením je spánek, který je možný pouze v přístavu. Pokud se nevyspíte a plujete dál i za dne, vyzobou vám náklad krvežízniví havrani nebo vás přepadne mini tornádo. V těch nejděsivějších momentech vás napadne přízračný žralok či chapadla z hlubin, což pro vás může být smrtící. V takovém případě se načte vaše poslední návštěva přístavu. Dredge tak kromě relaxační adventury či rybářské arkády, kombinuje i lovecraftovský horor. Ve dne si užíváte poklidného doprovodu klavíru a večer, slyšíte jen… ticho. Soustředíte se na chod motoru, narážení vln či zvuků různého nebezpečí. Díky této kombinaci, která se neustále střídá, jsem se nenudil. A protože některé ryby lze chytit pouze za noci, těšil jsem se, co na mě v té tmě vlastně čeká.
Lov ryb, jak se dalo čekat, je tu stěžejní. Není však nijak otravný. Nejen, že jsou tu desítky různých ryb, jejichž výskyt se mění na základě toho, kde se právě nacházíte, ale je založen na minihrách. Jde hlavně o načasování a správné reflexy, prakticky tedy jak při reálném rybaření. Často máte šanci získat i rekordní úlovek, pokud tedy zaberete ve správný moment. Podobným způsobem získáváte i stavební materiál či různé cetky. V obou případech vás čeká práce s inventářem. Ten má podobu čtvercované mřížky ve tvaru vaší lodě, který budete naplňovalt dle své vůle. Ryby jsou tak třeba ve tvaru písmene L a materiál má nespecifikovaný tvar. Jedno je však jisté, vaše zkušenosti z Tetrisu zde rozhodně uplatníte. Inventář však lze pomocí technologického stromu postupně zvětšovat, na což budete potřebovat jak peníze z rybolovu, tak i materiál z hlubin moře. Kromě dodatečného místa na další úlovky, jsou zde i dlaždice. Pouze na ně můžete umisťovat motory, světla či rybářské vybavení. Světla vám pomáhají vidět nejen ve tmě, ale i v mlze, abyste nenarazili do skal a nemuseli tak utratit veškeré úspory za opravu vaší lodě. Nárazem můžete vyřadit z provozu i celý motor a tempo, kterým se dostanete do přístavu, se můžete protáhnout i na celý herní den. Vylepšení motoru zvyšuje vaši rychlost a rybářské vybavení vám zase dovolí rybařit v mělčinách, bažinách či hloubkách oceánu. Odolnější trup vám poskytne možnost častěji chybovat a být méně zranitelní. A ač se to zdá zprvu nelogické, více motorů můžete klidně osadit v opačném směru naproti sobě a zrychlení lodi bude i tak nadále fungovat.
Dredge tak zůstává prostě zábavnou hrou a nebude vás zatěžovat přílišnou realističností. Na druhou stranu, na ni se také zcela nezapomíná. Ve hře sbíráte výzkumné části, pomocí kterých lze odemknout nákup lepších světel se silnější světelností, větší pasti na kraby nebo pruty či sítě, jež kombinují použití ve více různých oblastech naráz, díky čemuž nemusíte neustále měnit své vybavení. Sítě i pasti jsem podceňoval a až ke konci hry jsem si uvědomil jejich přednosti. Síť za lodí neustále chytá ryby, které zůstávají čerstvé na rozdíl od tradičního chytání pomocí prutu. A čím víc jsou ryby čerstvé, tím více peněz za ně lze získat. Pasti jde vyhodit do moře a po pár dnech je zase vybrat. Obě funkce fungují částečně pasivně. Nemusíte je nijak moc kontrolovat, spíš si jen vyzvednout úlovky a ty následně prodat. Šikovná věcička hlavně pokud se rozhodnete vylepšit svou loď na maximum, a tím si usnadnit průchod. Zlehčení hra nabízí i bez nutného vylepšování. Během hraní můžete narazit na místa, jako jsou třeba obětní kameny. Z těch po vložení požadovaného typu ryb získáte velmi zvláštní vybavení, které byste si za standardní situace museli vyrobit postupně. Kromě míst jsou tu i zvláštní předměty, které přidávají bonusy, jež nikde ani nenajdete. Jako třeba o 330 % rychlejší rybaření. A to je panečku rychlost! Musíte jen hledat. Nalézt během plavby můžete i lahve s kusy pergamenu odkrývající tajemství, které byste mohli poměrně lehce propásnout. Ve hře vás čekají sice ještě knížky, ty však už nečtete vy, ale postava rybáře, za kterého hrajete. Jejich přečtení vám přináší pasivní bonusy jako třeba lepší výkupní ceny v přístavu nebo větší odolnost vůči panice. Každé vylepšení se počítá, a pokud bych měl nějak příkladně porovnat do jaké míry, není lepšího pomocníka než času. Na začátku mi trvalo přeplout z přístavu na protější ostrov až několik hodin herního času. Se všemi vylepšeními jsem za stejnou dobu přejel až třetinu celé mapy, což by mi předtím zabralo většinu herního dne. Progres tak pocítíte velmi rychle a motivace na něm pracovat, se rázem zvyšuje.
Negativa se mi tak hledají špatně, snad jen když jsem se soustředil na vylepšení lodi, začal jsem cítit nutnost grindování, tedy neustále lovit ryby, prodávat je a hledat tolik potřebný materiál. Po hodině mě to už přestalo bavit, a tak jsem se k tomu vrátil zase později. Ve chvíli, kdy na základním ostrově poznáte jedinečného řezníka se zajímavou náturou a na zbylých ostrovech jednu a tu samou řeznici cestovatelku, nepřijde vám, že byste byli na jiném místě, i když jste urazili několik námořních mil. Přišla mi taky škoda, že vám hra nijak moc znovu nepřipomene základní schopnosti, jako je troubení, pomocí něhož můžete odradit ptáky při krádeži vašeho nákladu, či dalekohled, díky kterému vidíte, jaké ryby se v dálce objevují. Ve všem ostatním ale Dredge exceluje a i přes odehrání hlavní dějové linky jsem se do hry několikrát vrátil si jen tak zarybařit. Vývojáři se drží dodatečné roadmapy, která zatím přidala značení na mapě, jež jsem zatím sice moc nevyužíval, ale rozhodně je užitečné.. Kromě fotografického módu či nových druhů obtížností je na obzoru ještě placené DLC. Jsem tak velmi zvědavý, co nám autoři z Black Salt Games ještě přinesou.
Celkově je Dredge excelentním titulem. Stylizace hry je jedinečná a výtvarný styl přidává na atmosféře. Ta je až do samého konce tak hustá, že by se dala klidně krájet. Modrá barva moře a teple červený západ slunce na vás bude působit klidně, zatímco fialové barvy znázorňující temnotu a nebezpečí, naopak děsivě. Postupně přibývající schopnosti a nová vylepšení jsou dávkována tak plynule, že máte pořád co dělat. Ve hře jsem se nesetkal s jedinou chybou, či zásekem a ovládání na ovladači je opravdu vyladěné. Rybaření ukotvené v minihrách vás nejspíš jen tak neomrzí a pravděpodobně vás bude motivovat k chycení všech druhů ryb. Abyste si hru užili, nemusíte být však nutně vášnivými rybáři. Milovníci moře a tajemna by však rozhodně neměli váhat.
Verdikt
Dredge je jedinečným zážitkem a to nejen pro rybáře. Pohltí vás dokonalé vyvážení atmosféry, která je občas tak hustá, že by se dala krájet. Zakončení příběhu není příliš povedené a pro úplné vylepšení lodě a schopností jste nuceni mírně grindovat. Nápadité minihry a plynulé dávkování nových schopností či vylepšení vás u hry udrží a nepustí. Používání základních schopností snadno zapomenete. Ovládání je intuitivní a se záseky, či chybami se pravděpodobně nesetkáte. Pokud si titul vyzkoušíte, velmi pravděpodobně vás už nepustí a dostanete od něj víc, než byste původně čekali.
Odznaky
- Skvělý poměr tajemna a krásy
- Jedinečná stylizace a výtvarný styl
- Zábavné minihry při lovu a rybaření
- Nepříliš povedené zakončení příběhu
- Snadno zapomenutelné základní schopnosti
- Nutnost grindování pro úplné vylepšení lodi a vybavení