S vikinskou tematikou se v poslední době opravdu roztrhl pytel. Stačí se podívat, co za hry vyšlo jen v tomto roce. Ovšem i přesto, že se chytíte trendu, neznamená to, že vaše hra musí být automaticky dobrá. Krásným příkladem je dnes recenzovaná hříčka Tribes of Midgard od malého a do dnešního dne neznámého studia Norsfell.

Právě ti si vybrali, jak už vlastně samotný název napovídá, vikinské zasazení. A víte co? On to nebyl špatný krok, vlastně celý nápad ohledně Tribes of Midgard je vážně super, ovšem ve fázi, jaké titul je, to vypadá, jako bychom se dostali do beta testování, spíš než do plnohodnotné hry, protože nevěřím, že si tohle někdo chce zkusit před vydáním opravdu zahrát.

Tribes of Midgard to má složité. Na letošní E3 si totiž pro sebe sebral docela velký kus slávy, a dokonce i my v redakci jsme se na titul těšili. Ještě aby ne, první ukázky vypadaly vážně dobře a už tehdy bylo vidět, kolik vývojáři do svého titulu vkládají nadějí a ambicí. Přesně takový titul vás prostě a jednoduše nadchne. Ovšem právě možná proto, že jsem od titulu čekal něco víc… jsem vlastně ve finále nedostal naprosto nic.

Přitom nápad, se kterým se na Midgard, tedy na zemi lidí podíváme, zní přinejmenším zajímavě a neotřele. Vývojáři se rozhodli, že se pokusí spojit hned několik velkých a v poslední době velmi oblíbených žánrů dohromady. Takže ano, sice to vypadá jako diablovka, ale ve svém jádru má právě s tímto žánrem pramálo společného. Jedná se totiž o šílený mix čehosi, co by se dalo nazvat survival, tower defense a pro jistotu je to celé i rogue-lite. Zní to šíleně a nevíte, co si pod tím máte představit? Nebojte, hned vám to vysvětlím.

Váš úkol totiž bude přežít na zemi co nejdelší počet dnů s tím, že zároveň musíte ochránit vaši vesnici, ve které se nachází světový strom Yggdrasil. Na ten totiž každou noc pořádají útoky temná stvoření a občasně i obrovští titáni. Pokud strom padne, vaše výprava končí a další pokus jdete celý zase od začátku. Jediné, co vám pro váš další pokus zůstane, jsou zlaté rohy. Ty se používají jako speciální výrobní předměty pro legendární vybavení, můžete si díky nim vylosovat náhodný bonus pro váš jeden pokus nebo si za to kupovat v obchodě recepty. Zároveň si musíte sbírat neustále nové suroviny, za které si následně můžete vyrábět vybavení u obyvatel vesničky.

Obyvatele vesničky ještě ke všemu musíte vylepšovat, stejně jako obranné věže kolem vesnice, popřípadě ochranné brány.  To můžete dělat pomocí duší, které získáváte jak sběrem surovin, tak zabíjením nepřátel. Za duše zároveň můžete obnovovat život vašeho stromu. Pokud ovšem umřete, duše nenávratně zmizí. Co mi to jen připomíná?

A tento kolotoč opakujete stále dokola. Sbíráte suroviny, abyste si vytvořili lepší předměty, díky kterým se snažíte přežít zase o noc déle. Předmětů ovšem není moc. Máte tady brnění, nějaké lektvary a různé typy zbraní jako sekery, meče a luky. Ovšem úrovní předmětů je pouze pět, a pokud víte, co děláte, což zjistíte tak do hodiny, není těžké vybavení získat. Naopak neustálá frustrace ze sbírání klacíků po zemi poté, co umřete, vás velmi rychle začne unavovat.

Ani těch lokací nebo nepřátel není tolik. Takže se opravdu průchod začne stávat velmi rychle ohraný a nic vás u hraní nebude držet dlouho. I přesto, že se lze do výpravy vydat až v deseti lidech, a to buďto se svými přáteli, nebo se můžete spojit s dalšími devíti náhodnými hráči.

Tím se váš průchod mnohonásobně zjednoduší. Pokud budete hrát sami, vaše šance se dostat dál je daleko menší. I přesto, že nepřátelé jsou slabší, jejich počet je stejný a během nočních nájezdů na vaši vesnici si budete rvát vlasy z hlavy a křičet, jak tohle máte sakra zvládnout, když vesnice má tři vstupy a vy jste sami.

Nepřátele vás ještě ke všemu rádi ignorují a jejich výdrž je, no…ohromující. Takže u soubojů nejde o to, jak se zvládnete vyhýbat, bránit se nebo používat speciální útoky, ale spíše o to, jakou jste si do souboje přinesli zbraň a na jaké je úrovni. Ve finále o nic víc v soubojovém systému nejde. Zkrátka mlátíte ohromné nepřátelé, kteří většinou sami nic nedělají

Tohle jde daleko více vidět u zmíněných titánů. Ti mají ohromné množství životů a souboje s nimi jsou nehorázně nudné. Střídají maximálně dva typy útoků a jinak jdou směrem k vaší vesničce. Váš úkol je sem tam uskočit, jinak je mlátit bez většího smyslu hlava nehlava.

Tribes of Midgard není tedy těžkou hrou, ale je k vám až silně neférová, a to hlavně hrajete-li sami. Vývojáři si tady ukousli až moc velké sousto. Nápadu měli hromadu, a to se cení, ovšem celá hra působí jaksi nedodělaně.

Máte zde málo obsahu, který by vás u hraní udržel delší dobu. Svět není nijak velký a lokací je málo. Celý ostrov navíc působí tak nějak pustě a občasné nepřátelské tábory, které jsou všechny naprosto totožné, to bohužel nedokážou zachránit. Ve finále tu máte obyčejné pláně, bažiny, lesy a v pozdější fázi se podíváte i na hory a pouště, kam ovšem potřebujete speciální elixíry proti zimě, nebo naopak horku. To jsou sice hezké mechaniky, ovšem hraní to nijak výrazně nemění.

Tomu všemu moc nepomáhá ani grafika. Není špatná, někomu se může líbit, protože má své kouzlo, ale že by byla vyložené parádní, se také říct nedá. Možná to bude i tím, že něco takového jsem viděl i u mobilních her.

Kdyby tedy aspoň ta optimalizace byla vyladěná, ale ono ne, na PlayStationu 5 zažijete řadu otravných propadů snímků a sem tam občas i nějaký ten bug, kdy se zaseknete v textuře. Co je ale velké špatné, tak je načítání, které mnohdy trvá i několik minut. Pochopil bych, kdyby se jednalo o kdo ví jak obrovský svět, ale nejedná.

Bohužel vývojáři nedokázali využít ohromný potenciál, který tohle má. Nebáli se experimentovat, a to je jedině dobře, ale Tribes of Midgard působí silně nedodělaným dojmem. Ano, už víme, že se můžeme těšit na hromadu sezón a eventů, ovšem teď je jednoduše teď a bohužel je škoda, že titul, na který jsem se po letošní E3 konferenci těšil, skončil silně průměrně.

Nic vás u hraní nebude držet dlouho, mechaniky světa jsou často nudné a jejich neustálé opakování vás nedonutí se ke hře po jejím vypnutí už víckrát vracet. Stejně tak jako celá hra je i následný audiovizuál vcelku průměrný a moc ho během hraní neuslyšíte.

Proto si od nás hra odnáší 5/10 a budeme doufat, že se vývojářům podaří napravit své chyby a další sezóny přinesou daleko více obsahu, než je tam teď. Je otázkou, jestli za tento stav můžou sami vývojáři, nebo možná Gearbox jakožto vydavatel, který to chtěl mít co nejdřív venku.

Snad se v dalších sezónách dočkáme i nějakého reálného využití stavění, protože tahle mechanika je zde ve finále opravdu jen do počtu.