Motocyklový závod Tourist Trophy na britském ostrově Man se datuje k roku 1907 a bez debat se řadí mezi nejnebezpečnější a nejnáročnější závody na světě. Šedesátikilometrový okruh Snaefell Mountain Course se členitou tratí s dvěma stovkami zatáček si za svou historii vyžádal více než 250 životů. Přesto se každý rok najdou odvážlivci, kteří se rozhodnou horský úsek zdolat. My hráči se o to můžeme pokusit podruhé v rámci TT Isle of Man.

První díl zanechal průměrný dojem. Závody motorek na ostrově uprostřed Irského moře měly dobré i slabé stránky. Letošní druhý díl staví na jeho základech a dokazuje, že se vývojáři dokážou ze svých chyb poučit. Když chtějí a dostanou prostor.

TT Isle of Man: Ride on the Edge 2 mi nabídlo zážitek, který už jsem dlouho v závodní hře nezažil. Nejprve jsem si ale musel projít peklem, smířit se s tím, že to, co znám z jiných motocyklových her mi tady je prd platné, uchopit pevně gamepad a zkoušet, zkoušet a zase zkoušet. A vyplatilo se. Odměnou mi byl skvělý pocit z rychlosti, který je v úzkých uličkách bez bezpečnostních bariér umocněn strachem a návalem adrenalinu. Na jednu stranu se snažíte zajet co nejlepší čas, tedy jet co nejrychleji. Na stranu druhou musíte myslet na všudypřítomné nebezpečí, včas brzdit před zatáčkou, přibrzdit před hrbolem na silnici, ale při tom se snažit začít brzdit později nebo to risknout a brzdit méně. Že je to na hlavu? Máte pravdu, ale je to recept na úspěch. Hlavně při hraní nedejte na doprovodné šipky, které vás navádějí, kdy máte brzdit. Vývojáři si s nimi moc práce nedali a zbytečně brzy vás nutí sáhnout na brzdu.

Celou hru jsem měl problém vejít se do prostoru úzkých tratí, které jsou často lemovány obrubníky. Na ten když najedete, tak se téměř vždy potácíte k zemi a ztratíte pár drahocenných sekund, které povětšinou rozhodují o úspěchu či neúspěchu. Jasně, je to, lepší než si zlomit nohu, žebra nebo skončit ještě hůř, ale odnáším si z toho jednu věc: TT Isle of Man 2 vám nic neodpustí a sebemenší chybu potrestá. Na to je nutné při hraní pamatovat. Zkrátka, tohle není žádná „hloupá“ arkáda, ale není to ani za vlasy přitažený simulátor. Tedy v případě, že se nebudete moc vrtat v nastavení, protože v něm najdete spoustu pomocníků, které můžete zapnout nebo naopak vypnout a vytvořit si zážitek šitý na míru. I tak je ale nutné smířit se s tím, že budete často bourat, restartovat závod a snažit se znovu a znovu.

Skvělý zážitek z jízdy doprovázejí zvuky. Nepamatuji si, ve které hře bych slyšel takovýmto způsobem foukat vítr při vysoké rychlosti. Za to mají vývojáři velké plus, stejně tak za efekty při východu nebo západu slunce. Horší je na tom grafika všeho ostatního krom motorky. Raději se nerozhlížet kolem a zaměřit se čistě na trať. Ono stejně při závodění nemáte čas si všímat okolí. Místo toho dáváte pozor na hrboly, zatáčky a také teplotu pneumatik a brzd vašeho motocyklu, abyste neriskovali ztrátu přilnavosti. To ovlivňuje i dynamický systém počasí, kdy při závodu nezačne sice pršet, ale může se změnit teplota. Tak si na to dávejte při závodění pozor. A pozor je nutné dávat i na rozjezdy, kdy se motorka v nízké rychlosti při sešlápnutí plynu staví na zadní.

MÉNĚ OBSAHU

Hlavní závod na ostrově Man je radost a prokletí zároveň. Než se ale v rámci kariéry na tuhle nevyzpytatelnou šedesátikilometrovou trať až se 6 koly dostanete (celkem 364,32 km), čeká vás kvalifikace prostřednictvím irského šampionátu a ježdění po britských venkovských tratích. Na ty bohužel nemají tvůrci licenci, a tak si vše vymodelovali podle svých představ. Nedopadlo to úplně špatně, ale z mého pohledu mohlo být ve hře více obsahu, což platí i o motocyklech. Ovšem potěší historické kousky, s nimiž si můžete natrénovat závody a poté zkusit štěstí v mnohem silnějších kategoriích Supersport a Superbike.

Když už jsem u těch motorek, tak v rámci kariéry si můžete kupovat nové stroje a u nich vylepšovat motor, brzdy a další vybavení. Než si ale přijdete k pořádnému balíku peněz, je rozumnější zvážit nabídky od jednotlivých sponzorských týmů a jezdit s jejich motorkou, kterou po skončení sezóny můžete získat za splnění určitých cílů.

ZBYTEČNÉ PERKY A AI

Co mi přijde úplně zbytečné, tak jsou perky, které si odemykáte postupem v šampionátu a můžete za poplatek využívat v jednotlivých závodech. Za perky získáte dočasnou výhodu, například se vám sníží hmotnost motorky nebo naopak získáte lepší přilnavost pro své pneumatiky, což bych u simulace, kterou TT Isle of Man 2 chce být, nazval menším podvodem. Potom tu máme otevřený svět složen z irské mapy, který vám během kariéry umožní si odpočinout od hektických závodů a jen tak se projíždět nebo plnit různé výzvy pro zpestření zážitku. Na odpočinek funguje skvěle, ale nic převratného od něj nečekejte, je složen z tratí, na kterých jezdíte v kariéře.

Najdeme tu také online multiplayer, u kterého jsem během testování neměl problém najít hráče a zazávodit si s nimi. Offline multiplayer funguje asynchronním způsobem místo klasické rozdělené obrazovky. Přitom pro hromadný závod by se split-screen hodil.

Větší péči by si zasloužila umělá inteligence, která předvádí nevyvážené výkony a v žádném ze závodů jsem si nebyl jist, jakou verzi AI mám čekat. Občas se stalo, že se mi vedoucí jezdec vzdálil už při startu a za celou dobu neudělal ani jednu chybu, zatímco jindy jsem neměl sebemenší problém.

Dojel jsem do cíle

Já už jsem v cíli, TT Isle of Man 2 jsem si užil a jsem si jist, že si hru užijí i všichni nadšenci motocyklových závodů, kterým nevadí větší výzva. Stačí vytrvat, naučit se chování motorky a dostanete se do nejlepších motocyklových závodů posledních let, které přinášejí skvělý pocit z rychlosti, krásné efekty a svištění větru. Hru mohu s klidem doporučit na 8/10.