Jako každý rok za sebou máme nové NBA, NFL, NHL a třeba i FIFU. Nezbývá nám tedy nic jiného, než se vrhnout na jednu z posledních sportovních her, jež letos vychází. Řeč je o Football Manageru 2023. Ten se neřadí mezi takové velikány jako například zmiňovaná FIFA nebo NHL, a ve skutečnosti je úplně jinou hrou. Dalo by se říct, že je spíše kombinací sportovního a logického žánru. Přesto je však mezi sportovními fanatiky velice oblíbený. A jak tedy letošní ročník dopadl?

VZHŮRU DO LIGY MISTRŮ

Než se vrhnu do popisování toho všeho, co je ve Football Manager 2023 jinak oproti předchozímu dílu, považuji za nezbytné upozornit vás všechny, kteří jste se s touto hrou nikdy nesetkali, že je to titul, kde vám vývojáři dají tzv. torzo hry a vše ostatní si dodělá komunita. Ať jde tedy o soupisky, obličeje hráčů a loga týmů, dresy nebo grafické skiny, vše si přizpůsobí hráči k obrazu svému pomocí modů.

Může tedy nastat situace, kdy jste „FMko“, jak se Football Manageru říká, viděli u kamaráda a vypadalo úplně jinak. Vývojáři ze Sports Interactive jsou si toho vědomi, a proto jdou hráčům naproti. Místo investic do licencí tak například vloží větší úsilí do dialogových možností. Letos se ale přece jenom rozhodli, že nějakou tou oficiální licencovanou soutěží udělají svým fanouškům radost. No a začali hned tou nejlepší, jakou mohli.

Řeč je totiž o oficiálních klubových soutěžích pod hlavičkou UEFA. Konkrétně tedy o Lize mistrů, Evropské lize a Konferenční lize. Pro laiky může jít o prkotinu, ale pro nás fanoušky jde o fakt velkou věc, která celou sérii dostává na vyšší level. Nejde ale jen o to, že se vám během hraní utkání změní grafický skin do stylu dané soutěže, kterou hrajete.

Jinak vypadá rozlosování, předzápasové rozhovory nabízí jiné možnosti odpovědí a slyšet můžeme dokonce i znělku. Pokud zápasy sledujete ve 3D, těšit se můžete i na speciální nástupy hráčů na plochu. Dokonce i rozhovory s novináři po zápasech, nabízí čas od času jiné odpovědi, ty jsou ale stejně jako jindy téměř bez efektu. Takže je vlastně jedno co odpovíte a tak stejně jako já, budete posílat za novináři svého asistenta.

HRA VYCHÁZÍ NA PLAYSTATION, JENŽE SI JÍ NEZAHRAJETE

Tím však výčet novinek nekončí. Druhou velkou změnou je, že si letos užijí hru úplně všichni. Kromě verze Touch pro Nintendo Switch a Apple Arcade, Mobile pro ostatní zařízení s iOS a Androidem a klasické počítačové verze, je tu i varianta s podtitulem Console. Letošní Football Manager si tak vychutnají i hráči na Xboxu Series X/S a One a také na PlayStationu 5. Zatímco majitelé Xboxů už za sebou mají možná několik sezón, ti, co si chtějí zahrát na konzoli od Sony, si musejí počkat. Vydání bylo totiž odloženo na neurčito.

Vylepšovat něco na titulu, který vychází každoročně, není nic lehkého. Ještě když jde o hru takového žánru, jako je Football Manager. A proto si autoři zaslouží uznání, protože i když zbytek novinek jsou spíše drobnosti, je jich poměrně hodně a uživatelský zážitek zkrátka pozvednou. Pokud náš kanál odebíráte a sledujte každé naše video (a pokud ne, tak to koukejte ihned napravit), tak víte, že jsem jednou v redakční TOPce zmínil, že mám v této sérii utopeno stovky hodin.

Proto jsem po několika odehraných zápasech pocítil vylepšenou umělou inteligenci. Nejen hráči na hřišti, ale především samotní manažeři ovládaní počítačem více reagují na průběh zápasu. Donutilo mě to nevstoupit do tzv. klidového režimu a i za stavu 3:0 v poločase jsem musel dávat pozor, jakou taktiku budu dalších 45 minut volit. Z každého utkání to tak dělá zase o kousek větší výzvu a pocit z výhry je o to sladší.

Jako herní redaktor, který nemá vůbec čas hrát hry, pak dávám palec nahoru za možnost plánování sestavy. Nově jde na následující tři sezóny detailněji naplánovat, jakým směrem se budete vy a váš tým ubírat. V praxi to funguje tak, že pokud víte, že váš klíčový hráč po sezóně pověsí kopačky na hřebík, můžete za něj najít alternativu a sledovat, jak se na daném postu v dané roli bude vyvíjet.

Zní to jako drobnost, ale pro někoho, kdo u Football Manageru nesedí každý den, je to perfektní nástroj, jak si udržovat přehled o svém týmu a vizích do budoucna. Jen je tedy škoda, že zprávy skautů nejsou vždy přesné. Před sezónou jsem si vyhlédl posilu do útoku k Erlingu Haalandovi a navzdory dobrým statistikám a vyhlídkám do budoucnosti, byl daný junior hráčem sotva pro B tým.

STEJNÝ, ALE STÁLE DOBRÝ

Souhrn novinek a hratelnost máme za sebou. Zbývá se tedy podívat na zoubek audiovizuálu. No dobře, pokud jde o grafiku a zvuky, tak jste se teď nejspíš pousmáli. Zvuků ve hře není mnoho. Kromě toho, že můžeme slyšet hymny evropských soutěží, skandování fanoušků a hvizd sudího, nenabízí hra žádný soundtrack. Nevím jestli je to o zvyku, protože ročník s číslovkou 23 už je několikátým, který hraju, ale mě to vůbec nevadí. Možná naopak.

U Football Manageru se prostě musí přemýšlet a na to je ticho naprosto ideální. A kdo chce, může si do sluchátek pustit, co se mu zlíbí. Grafická stránka také není nic světoborného a popravdě o ní tady skoro vůbec nejde. Přesto samotní fotbalisté a stadiony vypadají zase o kousek lépe než před rokem. Vyzdvihnout pak musím zákroky brankářů, které působí trochu více reálněji než kdysi.

Položme si tedy dvě otázky. Je Football Manager 2023 stejnou hrou jako minulý rok? Ano! Je Football Manager 2023 jinou hrou než minulý rok? Taky ano! V jádru se téměř nemění, přesto jsou drobná vylepšení důvodem ke koupi. Ten, kdo je stejný fanoušek této série a fotbalu jako já, mě chápe. Zbytek z vás možná kroutí hlavou, ale „FMko“ je zkrátka specifickou hrou pro specifickou skupinu hráčů. A je stále dobrá. Proto si odnáší doporučení na sedm bodů z deseti. Jestliže ale v následujících ročnících nepřijde nějaká velká změna, troufám si říct, že bude zájem hráčů klesat a kvalita série půjde strmě dolů.