Po piesočnom dne dávno vyschnutého mora v šedivom postapokalyptickom svete sa pohybuje veľké červené kovové vozidlo. Jeho šoférom ste vy a pomaly, no isto, sa snažíte dostať kamsi preč od svojho teraz už opusteného domu. Stále ďalej, stále doprava, stále prekonávajúc prekážky, ktoré sa vám a vášmu nezvyčajnému dopravnému prostriedku stavajú do cesty. FAR: Lone Sails je umelecká hra nie nepodobná Limbu či Inside a to ako konceptom, tak vizuálnym spracovaním. Stačí to však?

Steampunkové umelecké dielo

Príbeh som vám vlastne už povedal. Máte veľké steampunkovo vyzerajúce vozidlo, musíte ho kŕmiť prakticky čímkoľvek, čo po ceste nájdete, aby ste získali palivo a potom vlastne len fičíte stále kamsi doprava a prekonávate rôzne prekážky, ktoré vám vývojári hodili pod nohy. Musíte si dávať pozor na motor, pravidelne vypúšťať paru a v správnej chvíli zabrzdiť pred rôznymi nečakanými stenami. Neskôr sa dostanete aj k plachtám a môžete tak využívať na pohon vietor, alebo získate zváračku s ktorou sa dá opraviť poškodený motor. Nie je toho veľa a o to ani nejde. FAR: Lone Sails je totiž predovšetkým umelecké dielo.

Vizuál hry je nádherný a podporený podmanivou hudbou. Po vzore Limba či Inside tu nie je žiadny dialóg, iba podrobne nadizajnovaný svet a rozsiahle pozadia, ktoré rozprávajú svoju históriu len tým, že skrátka existujú. Celý čas sa budete kochať, približovať a odďaľovať pohľad kamery nie preto, aby ste lepšie videli dopredu, teda AJ preto, ale hlavne kvôli lepšiemu zážitku z dizajnu každého detailu v hre. Ale rozprávame sa o hre, takže fajn, odsuňme stranou umeleckú časť a pozrime sa na samotný gameplay.

Jde o lineárnu adventúrnu záležitosť

Najväčším problém pri FAR: Lone Sails je pre mňa značná jednoduchosť logických hádanok a puzzlov. Miesto niekedy náročnejších úloh, pri ktorých ste často museli premýšľať takzvane out of the box, aké nám predstavil práve Inside, sa tu skrátka tak akosi iba veziete. A to doslova, pretože to je vlastne téma celej hry. Žiadna prekážka nebola príliš zložitá, málokedy som sa musel skutočne zamyslieť nad tým, čo treba urobiť a ak aj áno, bolo to spôsobené skôr zlým uhlom kamery alebo nedotiahnutým dizajnom priestoru ako samotnou náročnosťou. Celý svet je skrátka pripravený pre vás a iba pre vás. Každé vylepšenie vašej lokomotívy je vo svete umiestené viditeľne preto, aby ste ho konkrétne vy našli a použili. Zaujímavý dizajn sveta sa tak čochvíľa stráca v očividne účelnom gamedizajne, čo je problém, ktorý Inside nemal. Nedajte sa pomýliť, je mi jasné že ide o lineárnu adventúrnu záležitosť, ale že to z monitora priamo kričí je problematické. Zvlášť keď najsilnejšou doménou hry má byť práve atmosféra.

Hra je krátka, takže táto recenzia oveľa dlhšia nebude. Ja som to zvládol prejsť za tri hodiny, ale podľa achievmentu sa to dá stihnúť za 99 minút. Ale to by som sa nesmel tak veľmi kochať. Od podobného žánra sa to však dá očakávať, takže to rozhodne nie je mínus. Ani plus. Len suché konštatovanie. Znovuhratelnosť z celkom logických dôvodov tiež veľmi nečakajte, iba že by ste chceli hľadať pred tým neobjavené detaily, alebo vážne získať ten achievment. A preto, odporúčam túto hru? Ak ste mali radi Limbo alebo Inside, tak celkom určite. Je to nádherná spanilá jazda, ktorá poteší vaše oči, uši aj dušičku. A hoci sa v niektorých aspektoch nevyrovná už viackrát spomínaným titulom, stále ide o kvalitnú prácu. Skrátka, ak ste umelecká duša ktorá obľubuje dobre vybudované svety a filozofické otázky vyplývajúce zo zaujímavého príbehu, choďte do toho. Inak sa hre oblúkom vyhnite, lebo budete sklamaný. FAR: Lone Sail z týchto dôvodov udeľujeme 8 bodov.