Dirt Rally 2.0 je nejnovějším přírůstkem do závodní série her od studia Codemasters a tentokrát se vrací ke kořenům série. Zaměřuje se totiž na čisté rally závody více než kdy dříve. Zároveň však nabízí ještě více rallycrossu, který je příjemnou změnou od osamělé jízdy na prašných tratích rallye.

Realističnost byla zlepšena v každém směru

Dirt byl vždy zastáncem realističnosti a s čistým svědomím můžu říci, že ta, se tentokrát vylepšila a to v každém směru. Vozidlo se ovládá přesně tak, jak byste čekali a těžké prašné cesty vám nedovolí ztratit vaši pozornost ani na vteřinu. Rally 2.0 si zároveň potrpí na detaily ještě více, než první díl. Trať se například opotřebovává, takže pokud vyjíždíte mezi posledními, můžete očekávat, že vám život znepříjemní vyjeté koleje, tvrdší trať nebo větší hrboly.

Vaše auto se navíc bude stále opotřebovávat a to i v závislosti na vaši jízdu. Pokud třeba špatně řadíte, můžete počítat s mnohem rychleji opotřebovanou převodovkou. Což vám nepomůže na občasných stanovištích, kde si můžete vaše auto opravit. Opravy ale mají také časové limity, takže budete muset pečlivě přemýšlet nad tím, jakou součástku opravíte nebo vyměníte. Rozhodování však bude ještě těžší, když budete později ve hře, muset za opravy platit. No a pokud vám dojdou peníze nebo prostě na opravu zapomenete, počítejte s tím, že váš čas bude nejspíše výrazně vyšší, jestli dojedete vůbec.

Co také zvýší váš čas jsou náhodné události, na které můžete narazit. Nejednou se vám stane, že uprostřed závodu píchnete. Pak nadchází důležité rozhodnutí: zkusit dojet do cíle s propíchnutou pneumatikou nebo si ji vyměnit a přidat tak 1 minutu k času. Tyto problémy jsou zajímavým přídavkem a skvěle ozvláštní stálé závodění.

Drobné problémy s rozhledem

Dirt Rally 2.0 vypadá jednoduše skvěle, i přestože jsou detaily na konzolích značně sníženy, stále je Dirt jedna z nejlépe graficky zpracovaných závodních rallye her na trhu. Je jen škoda, že interiér vozidel není detailnější. Pokud totiž hrajete z první osoby, zmizí vám prakticky celý HUD a protože není pořádně vidět na ciferníky, nebudete vědět jak rychle jedete nebo která část vašeho vozidla je poškozená. Často jsem tak přepínal mezi pohledy abych zkontroloval zda nemám poškozený motor nebo převodovku. Je dost možné, že na výkonnějším počítači tento problém mít nebudete, je ale škoda, že si na konzolích není možné hru vychutnat na 100%.

Ve hře se aktuálně nachází 6 zemí, ve kterých si můžete zajezdit a i přestože můžou na první pohled vypadat podobně. Tratě v nich mají velmi rozdílný styl a obtížnost. V Argentině budete například projíždět mezi skalami ostrými zatáčkami zatímco v Polsku se budete prohánět neuvěřitelnou rychlostí po dlouhých prašných cestách.

Adrenalinová jízda

Právě zde Dirt září nejvíce. Z množství adrenalinu, které se vám v těle vytvoří když projíždíte dvoustovkou lesem se budete klepat ještě 5 minut po skončení závodu. Závody mají navíc často klidně přes 10 minut a věřte mi, když vám řeknu, že soustředit se takto dlouho opravdu není jednoduché. Do toho navíc musíte vnímat informace vašeho navigátora, který vás upozorňuje nejen na nadcházející zatáčky ale i na drobnosti jako: jestli je za zatáčkou kopec, jak široká je brána, kterou se chystáte projet nebo jestli budete vjíždět na jiný povrch. Navigátor navíc nezní jako robot. V jeho hlase jde slyšet stres, když projíždíte vysokorychlostními úseky nebo větší důraz, když je zatáčka nečekaná. Stejně tak vydává jiné zvuky i vaše auto, když má poškozený motor nebo převodovku. Všechny tyto aspekty dodávají Dirtu na uvěřitelnosti a cítil jsem se díky nim jako opravdový závodník rally.

Příchod Rallycrossu

Jak už jsem zmínil, větší součástí hry je teď rallycross, který přináší příjemnou změnu od časovaných rallye závodů, ve kterých vaše soupeře na trati nepotkáte. Zde se s nimi budete naopak bít plech na plech, když se budete těsně předhánět v zatáčkách a to hlavně v pozdějších částech hry. Stejně jako v rallye, i tady je obvyklé závodění ozvláštněno taktickými elementy. Na trati je totiž takzvané "Joker lap", které musíte projet minimálně jednou za závod. Toto kolo rozšiřuje to klasické o delší nebo složitější část a je tak důležité si ho vybrat ve správný moment aby vám soupeři neujeli. Zároveň také stále musíte myslet na opravy, které můžete udělat po každém závodu.

Rallycross je sice skvělý, nicméně hlavním soustředěním hry stále zůstává klasická rallye. Nabízí mnohem více tratí i aut, kterých je sice v některých kategoriích méně, ale rozhodně jich není nedostatek. Krom kampaně, kde se snažíte dostat do nejvyšší ligy závodů, hra nabízí i výzvy, které se mění denně či týdně. Ve výzvách se snažíte porazit čas zajetý AI nebo reálným hráčem. Zatímco výzvy jsou po většinu času relativně jednoduché a můžete je restartovat kolikrát chcete, multiplayer už chce pořádnou znalost hry a řízení, pokud chcete vyhrát. K tomu sice může stačit starý dobrý ovladač nebo klávesnice, ale pokud chcete vzít svoji hru do naprosto jiné úrovně, chce to volant.

Realistická odezva volantu

No.. dobře, volant z vás lepšího závodníka neudělá. Spíše naopak - hru vám ještě ztíží. Ale věřte mi, že výměnou za přidaný zážitek to naprosto stojí. Zpětnou vazbu, kterou Dirt 2.0 nabízí, pocítíte tak moc, že budete mít problém vozidlo na trati ovládat. Ať už to jsou odrazy odpružení, náhlé cuknutí z přetočení v zatáčce nebo přirozený odpor vozidla, Dirt vám to předá všechno. Zpětná vazba a realističnost řízení jde ruku v ruce se skvělým sound designem a pohledem z první osoby. Jestli tak chcete závodní hru, která vás vtáhne tak, že zapomenete, že vůbec hrajete, Dirt je to nejlepší co v oblasti rallye závodů najdete.

Výsledek?

Ve výsledku je tak Dirt Rally 2.0 naprosto úžasná hra s realistickým jízdním modelem, který zároveň není příliš nepřátelský pro příležitostné hráče. Na rozdíl od většiny závodních her, má intuitivní UI a do hry vkládá zajímavé, taktické, elementy. Zároveň nabízí širokou variaci ručně modelovaných tratí, ve kterých vás bude navigovat až překvapivě přirozený hlas vašeho spolujezdce. Dirt vás jednoduše vtáhne a už nepustí, a to ať už máte volant nebo ne. K dokonalosti hře chybí jen více vozidel, detailnější interiér a nějaká ta sněžná trať. Za tým Indiana si Dirt odnáší 9 bodů z 10.