Ve světě, kde videohry vyvíjí studia složena z desítek, ne-li stovek vývojářů, se občas objeví hrdina, který nekecá a jde do tmy. Jednočlenná armáda, která vytasí skvělý titul, jenž strčí do kapsy i ty největší produkce. Ať už jde o promakané systémy, vypointovaný, inovativně podaný děj nebo šílené množství obsahu, které do hry dostal. Těchto devět her dělal jen jeden vývojář, i když tomu nemusíme věřit.

MINECRAFT

Začneme tím nejprofláklejším. Milujeme Minecraft, vskutku svět, ve kterém jsme rádi. A za tento svět vděčíme jednomu člověku. Jasný, teď jde o Microsoftí továrnu na peníze plnou kuřecích žokejů a Jacků Blacků, ale na začátku byl prostě sen nadšeného indie vývojáře Notche. Jeho prototyp Ruby Dung byl inspirovaný podobnými projekty několika lidí jako Transport Tycoon nebo Dwarf Fortress, z kterých si vzal stavění. Ve stylu rozložení světa do bloků ho pak inspiroval Infiniminer. Můžeme minit, můžeme craftit. Můžeme Minecraftit!

Ano, dnešní Majnec můžeme těžko označit jako hru jednoho vývojáře, ale ta původní myšlenka, základní alfa prototyp, který položil tu hlavní herní smyčku, jenž milují děti a dospělý po celém světě, to je dílo jediné mysli.

V roce 2009 Notch zakládá Mojang Studios a vychází první verze Minecraftu a už tehdy se dalo tušit, že z toho bude něco velkého. Notch dokonce obdržel pracovní nabídku od Valve, kterou ale odmítl, aby mohl dál pracovat na Minecraftu. To už ale dlouhou dobu nedělá. V roce 2014 se pomocí Twitteru snažil zbavit svých akcií Mojangu. Nakonec se dohodl s Microsoftem, který Minecraft koupil a Notch ze studia odchází

Notch je stále aktivní vývojář, ale žádný z jeho projektů se velkého úspěchu nedočkal. Na začátku letošního roku tak dokonce zvažoval, že vytvoří Minecraft 2, ale tohoto nápadu se vzdal. Snad další hra bude taky masivní hit. Ještě bychom to s ním nevzdávali.

RETURN OF THE OBRA DINN

Lucas Pope je zajetá hvězda mezi sólo vývojáři. Stal se jim tak díky skvělému Papers Please. Na první pohled jednohubka o razítkování dokladů, ale nenechte se zmýlit, ta hra skrývá hloubku a podává poutavý příběh obyčejného úředníka v totalitním systému. Oprávněný indie hit. Popeův další velký projekt hloubku neztrácí, navíc k tomu ale má i mnohem větší měřítko.

Return of the Obra Din je skvělá detektivní hra, která i nádherně vypadá. Výborný příběh, který si hráč musí sám poskládat, by v normálním studiu musel psát několika člený tým scénáristů, Pope si to všechno napsal sám. Stačila mu k tomu jen bystrá mysl a tabulka v excelu. Monochromatický, graficky styl, díky kterému hra okamžitě zaujme, by zaměstnal celý tým grafiků Pope ho nepotřebuje. Výkon, který podal při navrhovaní Return of the Obra Dinn hraničí s genialitou. A my jsme jen rádi, že žijeme ve stejné době, jako tento skvost.

HROT

A pokud má Česko nějakého vlastního Lucase Popea, možná to je Spytihněv. Právě proto jsme jeho Hrot vybrali jako českého zástupce našeho žebříčku. Skvělá střílečka ve stylu Quakea zaujme nejen návykovou hratelností, ale i vším prolezlým čeháčkovstvím. Místo raketometu tak střílíte z hákovnice, jako brnění vám slouží pětikoruny nebo tílka a healujete se rohlíkem. Prolezete si stanice metra, sokolovny, zastřílíte si na labutích nebo se v jedné z úrovní dostanete do války s mloky. A hororový level v Babiččině údolí, ten jen tak nezapomenete.

Co je ovšem na Hrotu tak výjimečného je fakt, že ho vývojář Spytihněv celý naprogramoval sám v Pascalu. Nepoužil tedy žádný hotový engine, který by mu ulehčil práci, ale napsal si ho sám ze základních knihoven. Díky tomu se mu podařilo dokonale emulovat tu devadesátkovou retro estetiku. Ve výsledku se mu úmorná práce vyplatila, i když se může zdát, že to někdy trochu moc Hrotil.

STARDEW VALLEY

Na Stardew Valley má řada z nás stovky hodin. Pro někoho nepředstavitelné množství času nad jednou takovou hrou. Ale teď si ještě zkuste představit, jak moc času muselo zabrat to celé vytvořit. Navíc, když to dělal jediný člověk. Tím jedním fanouškem farmaření, který za to může je Eric Barone, známý také jako ConcernedApe.

Základní myšlenku hry si ale připsat nemůže., Stardew Valley přímo vychází ze série Story of Seasons, kterou můžete znát i pod jménem Harvest Moon. Čtyři a půl roku vyvíjel Eric duchovního nástupce, za účelem zdokonalit si svoje dovednosti v programování a herním designu. Celou dobu mu s tím pomáhala i komunita kolem Story of Seasons, která mu dávala zpětnou vazbu nejen na Stardew Valley, ale rozebírala s ním i nedostatky originálu.

Úsilí se vyplatilo. Nejen že se Stardew Valley stalo jedním z největších indie hitů, ale uznání titul získal i od autora Story of Seasons. Yasuhiro Wada vychválil hru například za to, že se mu povedlo udržet svobodu, kterou následujicí díle jeho vlastní série ztratily. ConcernedApe se teď soustředí na svůj další titul Haunted Chocolatier. Uvidíme, zda ho i tady čeká sladký úspěch.

OVERGROWTH

Jestli jste vždycky chtěli hrát za přerostlého králíka, co umí kung-fu a který se nebojí masakrovat své nepřátele, Overgrowth vám splní všechny vaše sny. Kromě pořádné zvířecí akce navíc nabízí skvělé hrátky s fyzikou. Ta hraje prim hlavně při soubojích, ale oceníte ji i při velmi povedením parkouru, pomocí kterého se pohybujete herním prostředím.

Jde o následníka jiné bojovky, Lugaru, kterou vytvořil ten samý autor, co stojí za Overgrowth. David Rosen je vývojář, jemuž rozhodně nemůžeme upřít ambice. Tvorbu Overgrowth dlouhá léta dokumentoval na YouTube prostřednictvím videí z vývoje. Po devití letech od oznámení hru konečně vydal. Roky na ní dělal sám, nakonec si ale vzal pár dalších tvůrců na pomoc, ze své firmy Wolfire games. Přesto se stále jedná o autorské dílo, které by bylo škoda v tomto žebříčku nezmínit. Už jen proto, že tomuhle fyzikálnímu mlácení se zvířat velmi fandíme. Firma Wolfire games se navíc do análů herního průmyslu zapsala i jinak. Právě oni přišli s konceptem populárního obchodu Humble Bundle.

DUST: AN ELYSIAN TAIL

Jak zjistil autor Overgrowth, ambice jsou zrádná věc. K tomu samému určitě dospěl i Dean Dodrill. Ilustrátor a animátor samouk se například podílel na skvělé skákačce Jazz Jackrabbit 2. Motivovaný dosavadními úspěchy se rozhodl, že vytvoří nějakou hru sám. Na Dust: An Elysian Tail si vyhradil 3 a půl měsíce. Zabralo mu to tři a půl roku.

Kromě audio stránky se postaral o veškeré programování a design. Vycházel ze svých oblíbených titulů, ve hře tak najdeme prvky Metroidu, Golden Axe a prvních dvou dílů série Ys. Výsledkem je klenot mezi indie hrami první půlky desátých let. Grafická stránka nezestárla, gameplay si bere jen to nejlepší ze svých vzorů a pokud vás to všechno aspoň trochu láká, doporučujeme si příběh Dusta a jeho živého meče Blade of Arah prožít. Dodrillova další hra, Never Stop Sneakin’ už takový úspěch neměla, ale i kdyby měl být tento vývojář one hit wonder, nemůžeme mu upřít píli, houževnatost a jeho schopnosti.

GRIMOIRE: HERALDS OF THE WINGED EXEMPLAR

Grimoire: Heralds of the Winged Exemplar vám ukáže, že sólo vývoj není záležitostí posledních několika generací. “Let me solo her” si řekl i Cleveland Mark Blakemore. Zkusil to už v devadesátkách, po zrušení vývoje Wizardry: Stones of Arnhem, na které pracoval coby konzultant. Právě klasická RPG jako Wizardry nebo Eye of the Beholder jsou hlavní inspirací tohoto titulu.

Bohužel, Grimoire vyšel až dlouho potom, co byly tyto tituly populárními. Mezi oznámením a vydáním hry totiž uběhlo 20 let. V roce 2017 jsme tak dostali pořádný retro krokovací RPG, které si sice fanoušky našlo, ale hlavně mezi staromilci. Nalákat může například obrovským množstvím obsahu. Titul slibuje přes 600 hodin hraní. Přes 240 map, přes 240 napřátel a více než tisíc itemů. Spadnout do této hry by vás mohlo stát život a je absolutně nepochopitelné, že tohle všechno stvořil jen jeden člověk. Štěstí v neštěstí je, že spadnout do toho jde těžko. Je to komplikovaný a prý i dost rozbitý. Musíte na to být pořádně hardcore. Ale jak říká jedna recenze na Steamu “Masochismu zdar”.

TRANSPORT TYCOON

A máme tu dokonce ještě jednu starší hru a tohle je klasika par excellence. Přes 30 let starý Transport Tycoon pořád udává směr mnohým Tycoonům. A díky open source klonu OpenTTD komunitně přežívá dodnes.

Ve hře se ocitáte v roli majitele přepravní společnosti, soupeříte s konkurencí ve snaze vydělat co nejvíce love. Vaším bojovým polem jsou silnice, koleje a moře, kde musíte zajistit efektivní dopravu nejrůznějšího zboží ale i lidí.

Chris Sawyer vytvořil tenhle banger po hodinách strávených v SimCity, Populous a Sid Meier’s Railroad Tycoon. Chtěl vytvořit hru, kterou bude zábava hrát a zároveň sledovat. A to se mu povedlo na výbornou. Když vám všechno funguje, je to skoro až hypnotický pohled. A když ne… Pak se dostaví adrenalin z toho, jak se vám bortí doprava a z vaší snahy vše napravit. Respekt si Sawyer zaslouží i za to, že hru napsal v assembly - programovacím jazyku, který se velmi blíží strojovému kódu. To je o řády hustší, než kdyby to dělal třeba v Pascalu, jako Spytihněv.

Sawyer se pak vrhnul na další legendu, RollerCoaster Tycoon. I na něm spolupracoval Simon Foster, který v obou hrách dělal artstyle. Ale programovaní a design, to všechno Sawyer. Právě díky němu můžeme týrat a zabíjet nebohé návštěvníky parku. I když v tom vás samozřejmě podporovat nebudeme.

KENSHI

Každý se občas chce ponořit do nějakého masivního sandboxu. O Minecraftu jsme si dneska už vyprávěli, ale samozřejmě si i vzpomeneme i na tituly od gigantických firem jako GTA nebo Zelda. Jedním takovým masivním sandboxem je i Kenshi. A za to může jen jeden člověk.

Chris Hunt se živil jako sekuriťák na poloviční úvazek. Ve volném čase dělal Kenshi - antitezi všech RPG, co vás drží za ruku. Sword-punkově laděný Kenshi je drsný jako ta písčitá postapokalyptická poušť, ve které se odehrává. Doslova sand box. Čeká vás svět o rozloze přes 870 kilometrů čtverečních, do kterého budete vrženi bez jakýchkoliv skillů. Po hodinách a hodinách failování se nakonec můžete stát třeba šikovným zlodějem, úspěšným vojevůdcem, politikem nebo pro pacifisty i farmářem. A pokud jste na tyhle věci, můžete být i něčí otrok.

Komplexní systémy hry neodpouští žádnou chybu, i kdybyste přežili střet s nepřítelem, můžete ze souboje odejít třeba bez ruky nebo nohy. Každá část těla má vlastní hitpointy a důležité je, že jich nemáte víc než kdokoliv z NPC. Ovládnutí gameplaye Kenshi může být jedna z největších výzev, které se coby hráč můžete chopit, ale o to sladší pro vás může být odměna.

A sladká bude i další TOPka. Pokud se ji ale už nemůžete počkat, můžete nám napsat, který sólo vývojář je podle vás největší frajer. A nebo si dejte další TOPku.