Některé hry skončí dřív, než vůbec začnou žít. A pak jsou tu ty, které byly skoro hotové – měly trailery, gameplaye, fanoušky... a přesto je někdo zaříznul těsně před cílovou rovinkou. Dneska se podíváme na těchto 10 nešťastníků, kteří se do herního světa nikdy nepodívali – i když měli našlápnuto stát se legendami.

Sponzor pořadu je hra Mafia: Domovina v obchodech Smarty.cz

10. PIRATES OF THE CARIBBEAN: ARMADA OF THE DAMNED

Ambiciózní open-world RPG zasazené do světa Piráti z Karibiku mělo vyprávět příběh nového pirátského kapitána, deset let před událostmi prvního filmu. Hráč by se plavil Karibikem, budoval si reputaci a rozhodoval o tom, zda bude legendou nebo prokletým psancem. Vývojářské studio Propaganda Games za sebou mělo například Turok nebo Tron: Evolution.

Hra byla představena na E3 2009 a okamžitě si získala pozornost. Novináři ji srovnávali s Assassin’s Creed, existují desítky minut gameplaye z preview verzí a vše nasvědčovalo tomu, že je téměř hotová. Jenže v říjnu 2010, těsně před plánovaným vydáním, Disney zrušil celý projekt a propustil většinu týmu – údajně kvůli firemní restrukturalizaci.

Vzhledem k tomu, že značka Piráti z Karibiku byla tehdy obrovská a už rok nato čtvrtý film vydělal přes miliardu dolarů, působí zrušení jako naprostý nesmysl. Takhle přišel svět o jednu z nejzajímavějších pirátských her, která mohla klidně konkurovat i pozdějšímu Black Flag.

9.  BABYLON’S FALL

Když Square Enix oznámil spolupráci s PlatinumGames – studiem stojícím za hity jako Bayonetta nebo Nier: Automata – očekávání byla obrovská. Babylon’s Fall měl být online akční RPG s důrazem na kooperaci a vertikální boj ve věži, kde hráči společně šplhají k vrcholu. Jenže co mělo být novou značkou s potenciálem na celou sérii, skončilo fiaskem.

Hra vyšla v březnu 2022 a okamžitě propadla. Kritici jí vyčítali zastaralou grafiku, repetitivní obsah, nezajímavý příběh a otravný live-service model. Počet hráčů na Steamu klesl během pár týdnů pod stovku, a během léta už hra prakticky neexistovala. Oficiální servery byly vypnuty necelý rok po vydání – v únoru 2023. Babylon’s Fall tak vstoupil do historie jako jedna z mála her, které sice vyšly, ale byly tak mrtvé už při startu, že by snad bylo lepší, kdyby nikdy nespatřily světlo světa.

8. DUNE GENERATIONS

Už v roce 2001 se francouzské studio Cryo Networks pokusilo vytvořit něco, co předběhlo svou dobu – masivně multiplayerovou online strategii ze světa Duny. Dune Generations slibovalo perzistentní online svět planety Arrakis, kde by až 20 000 hráčů na serveru bojovalo o moc, koření a nadvládu nad pouští.

Projekt se dostal až do alfa verze – tedy fáze, kdy už byl hratelný a testoval se na chyby před tím, než by se posunul do bety. Jenže v létě 2002 došlo k tragickému zvratu. Vydavatel Cryo Interactive zkrachoval a s ním zanikly všechny jejich rozpracované hry – včetně Dune Generations.

Pro fanoušky Duny to byla obrovská rána. Dnes, po úspěchu filmů Denise Villeneuva, se značka opět vrátila na výsluní – a právě proto možná není náhodou, že na podobnou ideu navazuje nové MMO survival Dune: Awakening od studia Funcom.

7. BULLY 2

Fanoušci Bully čekali roky, než Rockstar naváže na svůj nekorektní školní sandbox. A skutečně – Bully 2 se kolem roku 2008 začal potichu vyvíjet v pobočce Rockstar New England. Hra měla přinést větší otevřený svět, propracovanější vztahový systém a možnost ovlivňovat reputaci hlavního hrdiny napříč městečkem, nejen ve škole.

Podle vývojářů byl vytvořen poměrně detailní vertical slice s několika hodinami obsahu, která zahrnovala například plně prozkoumatelný dům hlavního hrdiny a komplexní interakce s postavami v otevřeném světě. Projekt se ale začal postupně rozpadat – Rockstar přesouval lidi na větší tituly jako Red Dead Redemption nebo GTA V. Nakonec Bully 2 skončilo u ledu, i když oficiálně nikdy nebylo oznámeno ani zrušeno.

I dnes se o něm čas od času mluví – uniklé koncepty a výpovědi bývalých zaměstnanců udržují naději při životě. Ale čím víc let ubíhá, tím víc to vypadá, že Bully 2 zůstane navždy jen jedním z největších „co kdyby“ v historii Rockstaru.

6. FABLE LEGENDS

Mělo to být velké oživení série Fable. Místo klasického RPG však Lionhead Studios vsadilo na asymetrickou kooperativní hru, kde čtyři hráči hráli za hrdiny a pátý jako „padouch“ kladl pasti a posílal na ně nepřátele. Hra měla být free-to-play live service titul s plánem vydržet minimálně 5 až 10 let. 

Vývoj začal už v roce 2012, uzavřená beta proběhla v roce 2014 a v roce 2015 se projekt nacházel ve fázi finálního ladění. Lionhead údajně utratilo přes 75 milionů dolarů – jenže v březnu 2016 Microsoft zničehonic studio zavřel a Fable Legends bez náhrady zrušil. Důvodů bylo víc: vysoký rozpočet, rozpačitý ohlasy na betu, problémová monetizace a hlavně nezájem části týmu vůbec na projektu pracovat. Microsoft zároveň začal ustupovat od free-to-play modelu. Fable Legends se tak stalo varovným příkladem toho, jak i téměř hotová hra může skončit v koši, pokud se live service vymkne kontrole.

5. DAREDEVIL: THE MAN WITHOUT FEAR

Na začátku druhého tisíciletí začalo studio 5000ft Inc., známé díky sérii Army Men, pracovat na videohře podle marvelovského hrdiny Daredevila. Původně šlo o menší projekt, ale jakmile bylo oznámeno, že v roce 2003 dorazí do kin film s Benem Affleckem, hra se nafoukla do ambiciózního open world akčního titulu, který měl vyjít souběžně s filmem.

Jenže projekt rychle přerostl tvůrcům přes hlavu. Do vývoje mluvilo jak Sony a Microsoft, tak i Marvel a kreativní neshody i narůstající rozsah vývoje vývoj zpomalily. Nakonec studio opustilo open world koncept a pokusilo se hru rychle dokončit jako lineárnější zážitek. I tak ale Marvel s výsledkem nebyl spokojený a hru definitivně smetl ze stolu.

Až v roce 2020 se objevily uniklé záběry z hraní a o tři roky později dokonce unikla hratelná PS2 verze. Potvrdilo se tím, že Daredevil: The Man Without Fear byl téměř hotový – a přesto nikdy nespatřil světlo světa.

4. RESIDENT EVIL 1.5

Krátce po vydání prvního Resident Evilu v roce 1996 začal Capcom pracovat na pokračování. První verze Resident Evil 2, dnes známá jako Resident Evil 1.5, ale nikdy oficiálně nevyšla. Místo Claire Redfield v ní Leon Kennedy spolupracoval s mladou motorkářkou Elzou Walker, a prostředí mělo modernější styl než gotická policejní stanice, jak ji známe z finální verze.

Tahle verze byla téměř hotová – podle vývojářů na 70 až 80 %. Měla méně puzzlů, více akce a působila spíš jako konec série než její rozšíření. Jenže Capcom cítil, že hře chybí atmosféra, zábavnost a jasný směr. A tak se v roce 1997 vývoj úplně resetoval a vzniklo nové Resident Evil 2, jak ho známe dnes.

Resident Evil 1.5 se mezitím stal bílou velrybou pro sběratele a herní archiváře. V posledních deseti letech se objevily i uniklé buildy, které moddeři postupně vylepšovali a snažili se z nich vytvořit co nejvěrnější podobu toho, co Capcom tehdy zrušil těsně před cílem.

3. STAR WARS: BATTLEFRONT III

Po úspěchu Battlefront II z roku 2005 se zdálo, že třetí díl je jen otázkou času. Vývojářské studio Free Radical Design na hře skutečně začalo pracovat už v roce 2006, a vývoj běžel více než dva roky. Hra byla téměř dokončená a jedním z hlavních lákadel mělo být plynulé přecházení mezi bojem na zemi a vesmírnými souboji bez načítacích obrazovek.

V roce 2008 ale Free Radical oznámili, že Battlefront III byl zrušen. Důvody? Ztráta práv na značku, neochota LucasArts investovat do marketingu a celkově komplikovaná spolupráce. Podle bývalého vývojáře Michaela Barclaye byla hra v tak pokročilém stavu, že by prý byla „opravdu neuvěřitelná“. Od té doby se online objevilo několik úniků a v roce 2023 dokonce unikla téměř hotová Wii verze. Ironií osudu je, že ani rebootovaná série od EA nikdy nedostala třetí díl – prý kvůli příliš drahé licenci. Zdá se, že Battlefront III je pro Star Wars prokletá kapitola, ale nedávný hype na sociálních sítích nám přecejen dává naději, že bychom se ho někdy mohli dočkat.

2. SCALEBOUND

Když PlatinumGames oznámili Scalebound na E3 2014, vypadalo to jako velká událost. Stylová akční RPG, draci, co-op, parťák napůl Dante, napůl japonský metalá. Nová značka pro Xbox, která měla být exkluzivní peckou. Po prvotním nadšení ale projekt rychle ztichl a postupně se oddaloval, až měl vyjít někdy v roce 2017.

Jenže v lednu toho roku přišla studená sprcha: Scalebound byl zrušen. Ačkoliv chybělo už jen pár měsíců do vydání, vývoj údajně neprobíhal dobře. PlatinumGames nezvládali Unreal Engine 4, chyběly jim zkušenosti s online komponentami a celý projekt byl přetížený ambicemi. Později šéf studia Inaba přiznal, že chyba byla jak na jejich straně, tak u Microsoftu.

Fanoušci se ale Scaleboundu nechtějí úplně vzdát – vývoj pokročil natolik, že se čas od času objeví spekulace o možném oživení. Oficiálně ale zůstává tahle akční fantasy jízda jedním z největších co by kdyby v historii Xboxu.

1. SILENT HILLS PT

V srpnu 2014 se na PlayStation Store nečekaně objevil „Playable Teaser“ – krátké hororové demo s názvem P.T.. Temná chodba, podivné zvuky, nekonečné smyčky a Lisa, která vám dýchá za krk. Lidé byli zmatení, vyděšení – a nadšení. Po dohrání se odhalilo, že jde o teaser na nový díl Silent Hill, pod vedením Hideo Kojimy, režiséra Metal Gear Solid, s hercem Normanem Reedusem a hororovým režisérem Guillermem del Torem.

Hype byl okamžitý. Jenže už v roce 2015 bylo vše pryč. Kojima se rozhádal s Konami, studio ho vyhodilo a celý projekt byl zrušen. P.T. zmizelo z digitálního obchodu, konzole s nainstalovanou hrou se začaly prodávat za stovky dolarů a komunita dodnes vzpomíná, co mohlo být. Silent Hills se tak stalo nejen nejvíc očekávaným, ale i nejbolestivěji zrušeným hororem herní historie.

A to je náš výběr největších herních projektů, které umřely těsně před cílem. Která z vás nejvíc mrzí? A znáte nějakou další, která by si zasloužila místo v žebříčku? Dejte vědět do komentářů a pokud se vám TOPka líbila koukněte na další!