Většina her nás učí, že smrt je selhání. Ztrácíte pokrok, přicházíte o zkušenosti a občas i trpíte při nekonečných načítacích obrazovkách. Ale co když by tomu bylo naopak? Co kdyby smrt byla právě tím, co vás posune dál?

Sponzorem epizody je hra Kingdom Come: Deliverance 2.

 DARK SOULS (A CELÁ SOULS SÉRIE)

Dark Souls, Bloodborne, Elden Ring – pokud jste někdy hráli nějakou z těchto her od FromSoftware, víte, že smrt je v nich nevyhnutelná. Pokud nejste Dinossindgeil, který nedávno dokázal dohrát všechny souls-like tituly od FromSoftware za sebou bez poškození na levelu 1; blázen… Nicméně pro nás běžné casualy je každý nepřítel smrtící, každé zákoutí skrývá potenciální past a každý boss vás může sundat jediným útokem. A pokud si myslíte, že se tomu dá jednoduše vyhnout tak vás čeká velmi bolestivé zjištění.

Právě proto je smrt v těchto hrách tak důležitá. Každá smrt je lekcí. Naučíte se, jak lépe bojovat, kdy ustoupit, kdy být agresivní a kdy prostě vzít nohy na ramena. Smrt vás nutí přemýšlet, experimentovat a zdokonalovat se. A co je ještě lepší? Některé speciální události nebo NPC interakce se odemknou až poté, co zemřete. Jestli jste třeba někdy řešili World Tendency v Demon’s Souls, tak to moc dobře víte. Navíc smrt v Dark Souls není jen mechanikou, ale i součástí příběhu. Hlavní hrdina je nemrtvý, odsouzený k nekonečnému cyklu umírání a znovuožívání. A když už si myslíte, že jste hru konečně pokořili… přichází New Game+ a můžete začít umírat znovu.

HADES

Co dělat, když jste syn samotného pána podsvětí a chcete utéct z jeho říše? No, hlavně se připravit na to, že to nebude snadné. Zagreus, hlavní hrdina rogue-like pecky Hades, se snaží probojovat ven z podsvětí, ale pokaždé, když umře, se ocitne zpět doma u svého otce. A Hádes? Ten si jen unaveně povzdechne a dál si řeší svou úředničinu.

Každá smrt je však ve skutečnosti posunem vpřed. Zagreus získává nové schopnosti, lepší vybavení a hlavně se dozvídá víc o své vlastní minulosti a vztazích s bohy. Hra vás odměňuje za to, že umíráte – ať už v podobě silnějších útoků, nových dialogů nebo upgradů, které vám další pokus o útěk usnadní.

A pokud si myslíte, že se hra po pár smrtích začne opakovat, jste na omylu. Hades vás neustále překvapuje novými interakcemi, skrytými příběhovými detaily a dalšími možnostmi. Smrt tu není konec, ale klíč k pochopení celého podsvětí, úžasného příběhu a toho, co vlastně znamená svoboda.

DEATHLOOP

Vítejte na ostrově Blackreef – místě, kde časová smyčka znamená, že každý den je stejný jako ten předchozí. Jste Colt, zabiják, který se snaží rozbít tento nekonečný cyklus. Problém je, že to není tak jednoduché a tak budete často umírat.

Naštěstí právě smrt je vaším nejlepším učitelem. Každý pokus vám přinese nové informace o tom, kde jsou vaše cíle, jaké mají slabiny a jak je nejlépe zlikvidovat. Získáváte nové zbraně, schopnosti a hlavně znalosti, díky nimž si můžete postupně sestavit perfektní plán útoku. Jakmile totiž v jednom pokusu zjistíte potřebná hesla i to, kde se nachází váš cíl, při dalším můžete rovnou vyrazit vstříc úspěchu.

Kromě všeho toho se ve hře neustále objevuje i Julianna – neúprosná vražedkyně, která se nebojí využít každou příležitost, aby vám zkomplikovala život. Její ambice udržet cyklus beze změny ji neustále nutí se k vám přibližovat. Přepadá vás, nastavuje pasti a zasahuje do vašich plánů tak, že vás nutí znovu přehodnotit každou strategii.

CRUSADER KINGS III

V běžných strategiích se snažíte, aby váš vládce žil co nejdéle a vedl svou říši k prosperitě. Crusader Kings III na to jde ale jinak. Tady je smrt jen předáním štafety dalším generacím. Každý váš panovník dříve či později zemře – ať už přirozeně, v boji, kvůli atentátu, nebo prostě proto, že si moc užíval hostiny a jeho srdce to nezvládlo. Jakmile váš vládce skoná, hra pokračuje za jeho dědice. To znamená, že dynastie se vyvíjí a váš styl hraní se musí neustále přizpůsobovat novým osobnostem.

Někdy je smrt dokonce žádoucí. Možná máte panovníka, kterého všichni nesnáší a jeho říše se rozpadá. Možná je váš dědic schopnější a konečně se zbavíte staré, neoblíbené figurky na trůnu.

DEATH'S DOOR

V Death's Door se ocitáte v kůži (nebo spíš peří) neobyčejné vrány, která sbírá duše zemřelých a odnáší je do posmrtného světa. Příběh vás zavede do světa, kde smrt není konečným osudem, ale spíše nutnou součástí nekonečného cyklu, který udržuje řád ve vesmíru. Zpočátku vám vše připadá jednoduché – jen nasbírat duše a odevzdat je vyšším silám. Jak se ale prohrabáváte spletitým světem mezi životem a smrtí, setkáváte se s podivnými a charismatickými postavami, které vám odkrývají temné zákulisí celého systému. Od záhadných bytostí, jež manipulují osudy, až po byrokratické šarvátky v nebeských úřadech – vše vás nutí zpochybnit, co vlastně smrt znamená. 

Celý herní zážitek je tak prosycen myšlenkou, že každé úmrtí, ať už vaše postava dokončí svůj úkol, nebo se prostě „rozletí“ během souboje je příležitostí učit se z minulosti a získat nové dovednosti. Temný humor, originální vizuální styl a neotřelé vyprávění příběhu dělají ze smrti v Death's Door nejen nezbytný prvek, ale i neustále se rozvíjející příběhovou osu. A když se podíváte na svět z pohledu sběrače duší, pochopíte, že každý konec může být zároveň novým začátkem.

THE SWAPPER

The Swapper je jedinečný sci-fi puzzler, který vás zavede do světa, kde smrt není konec, ale způsob, jak se znovu narodit. V této hře ovládáte zařízení, které vám umožní kopírovat a přenášet vědomí mezi různými klony, což vás nutí přemýšlet nad tím, co vlastně dělá člověka jedinečným. Namísto tradičního restartu se tady smrt promění v nástroj, jak se ponořit hlouběji do tajemství identity a existence.

Mechanika klonování vám umožňuje experimentovat s různými variantami sebe sama – každý „přechod“ do nového těla přináší nová omezení i možnosti. Díky tomu se učíte, jak využít chyby a nezdary ke zlepšení své strategie. Hra vás vyzývá, abyste si uvědomili, že každá smrt není koncem, ale šancí nahlédnout do nových perspektiv a pochopit složitost lidské existence. I když The Swapper není akční bleskurychlý titul, jeho meditativní tempo a filozofické podtexty vytvářejí zážitek, kde se smrt stává zdrojem nových začátků.

MURDERED: SOUL SUSPECT

V Murdered: Soul Suspect se ocitnete v roli ducha, který vyšetřuje svou vlastní vraždu. Namísto tradičního detektivního příběhu zažijete zážitek, kde se setkává temný humor s napínavým příběhem a tajemstvím, které je skryto jen pro ty, kdo jsou už "po životě".

Hra vás vtáhne do atmosféry, kde můžete volně procházet zdmi, naslouchat tajemstvím minulosti a sbírat střípky informací, které odhalí, proč a jak jste se stali obětí. Vaším úkolem je poskládat dohromady mozaiku událostí, setkat se s podezřelými postavami a zjistit, kdo si zahrál s vaším osudem.

Zabrousíte hluboko do spletitého příběhu plného zvratů a temných odhalení, kde každý detail prostředí a každé setkání s postavami nese svůj vlastní příběh. Hra nejenže zpochybňuje, co to vlastně znamená být naživu, ale i to, jak moc může minulost ovlivnit budoucnost. Díky svému neotřelému přístupu k vyšetřování a nadpřirozeným schopnostem ducha se stáváte jakýmsi průvodcem temnotou, který dokáže odhalit pravdu skrytou za závojem lží a intrik.

ROGUE LEGACY

Smrt je v Rogue Legacy nevyhnutelná. Ne proto, že byste byli špatní, ale protože tak to prostě funguje. Každý váš hrdina dříve či později umře a jeho linie pokračuje. Hra je jedinečná v tom, že každé nové dobrodružství hrajete za potomka předchozího hrdiny. A ti rozhodně nejsou bez chyb.

Každý má unikátní genetické vlastnosti. Může být například extrémně malý, což znamená, že se snáze vyhýbá nepřátelským střelám. Nebo může trpět krátkozrakostí, což vám rozmaže většinu obrazovky. Někteří hrdinové mají dokonce IBS (syndrom dráždivého tračníku), což znamená, že si během souboje občas nechtěně uleví.

Smrt tu není jen trestem, ale hlavním hnacím motorem hry. Pokud se chcete dostat dál, musíte se smířit s tím, že vaši hrdinové budou umírat.

OUTER WILDS

Většina her vám dává možnost zachránit svět. Outer Wilds vám dá 22 minut, než se svět rozpadne. A pak? Bum, restart.

Tahle explorativní sci-fi hra vás uvrhne do časové smyčky, kde každých 22 minut exploduje slunce a vy se probouzíte zpátky na startu. Všechny vaše znalosti ale zůstávají. Každá smrt znamená, že jste objevili něco nového – ať už je to tajná místnost v podzemním městě, černá díra vedoucí na druhou stranu vesmíru, nebo prostě fakt, že byste si neměli sundavat skafandr ve vakuu.

Outer Wilds je mistrovským dílem v tom, jak pracuje s postupným odhalováním příběhu. Vše se dozvídáte vlastní zvědavostí a pokusy. Smrt je nevyhnutelná, ale zároveň je vaším nejlepším učitelem. Každý restart je krokem k pochopení velkého tajemství, které se skrývá za kolapsem celé sluneční soustavy.

PLANESCAPE: TORMENT

Ve většině RPG je smrt koncem hry. V Planescape: Torment je to naopak začátek něčeho nového. Hlavní hrdina, Bezejmenný, je prakticky nesmrtelný. Ne proto, že by byl nezastavitelný válečník, ale protože pokaždé, když zemře, se znovu probudí… a s každou smrtí se dozvídá něco nového o sobě i světě kolem sebe.

Smrt tu není jen trestem, ale doslova klíčem k postupu dál. Některé úkoly nebo příběhová odhalení jsou dostupné pouze tehdy, pokud se necháte zabít. Chcete se dostat přes zamčené dveře? Nechte se rozsekat a probuďte se na druhé straně. Potřebujete zjistit zapomenutou pravdu? Možná ji některá z vašich minulých osobností znala – stačí jen umřít dostkrát na to, aby se vám začaly vracet vzpomínky.

Napište nám do komentářů vaše nápady na hry ve kterých je podle vás smrt to nejlepší co se vám může stát a nezapomeňte, že další TOPka dorazí zase za týden.