Jen protože nejste nejostřejší tužka v penále, neznamená, že nemáte své přednosti. Ať už jde o fyzickou sílu nebo odvážné srdce, za těchto deset hlupáků byla čest hrát.

Sponzor pořadu jsou disky Samsung 990 PRO Series.

JAK & DAXTER

Ze všech postav v tomto seznamu budou Jak a Daxter asi ti nejchytřejší, ale ve své první hře Jak & Daxter: The Precursor Legacy je jejich hloupost dostala do pořádných malérů.

Naše hrdiny poprvé vidíme, jak nedbají na varování vesnického mudrce a vydávají se vstříc zakázanému ostrovu. Už při cestě nám dochází, s kým máme tu čest. Jak není schopný říct jediný slovo a Daxtera sebou táhne jen aby se měl komu posmívat. A Daxter je nešikovný, otravný puberťák. Jejich blbost a arogance vyústí až v situaci, kdy po konfrontaci s pravěkými artefakty a děsivými nepřáteli dojde k nehodě a z Daxtera se stává míšenec lasičky a vydry. Ne, že by mu to nějak vylepšilo charakter.

Oba hrdinové se ale polepšili. I když občas udělají nějakou kravinu, hlavně Daxter, tak situaci a lidské životy zachrání. Jak se dokonce naučil mluvit a v pozdějších dílech se stal silným vůdcem, který odvážně bojuje proti totalitním režimům.

CRASH BANDICOOT

Stejně jako Jak a Daxter, i Crashe vytvořilo studio Naughty Dog. Asi mají slabost pro charismatické tupce. Jenže na rozdíl od Jaka s Daxterem, kteří nějakou inteligenci mají, Crash má v hlavě prázdno.

Asi to je tím, že se Crash nenarodil jako člověk, ani jako humanoid. Crash je vačnatec, kterého odlovil doktor Cortex pro své zlé experimenty a do té podoby co známe zmutoval. Od doktora následně utekl, obratem se ale vydal zpět do jeho doupěte zachránit svou přítelkyni.

Tenhle vačnatec by vám nejspíš nevypočítal příklad z matematiky, ale to vynahradí láskou a odvahou. Umí také dobře improvizovat, jednoduše, ale efektivně bojovat a docela dobře řídit. Jen prostě na to mlácení hlavou do krabic a zběsilé otočky, potřebuje mít pořádně tlustou lebku. A ideálně prázdnou.

SIR DANIEL FORTESQUE

Když už jsme u prázdných lebek, v té, která patří siru Danielovi Fortesque, najdeme jen pavučiny. Dává to smysl, sir Dan je po smrti. Zbyly po něm jen kosti a jedna oční bulva. 

Ale ani absence mozku mu nezabránila vydat se na skvělé dobrodružství a cestu k vykoupení. V království Gallowmere je sice známý jako hrdina, který porazil zlého čaroděje Zaroka, ale ve skutečnosti to tak nebylo, Sir Dan umřel v prvních okamžicích masivní bitvy.  

O dekády později se Zarok vrací a při vzkříšení své armády nemrtvých vzkřísí i Sira Dana. A ten dostává šanci své legendě dostát a Zaroka skutečně porazit.

JOHN FALLOUT

V RPG hrách často dostáváme šanci navolit si naše atributy. Sílu, výdrž nebo právě inteligenci. Ale myšlení bolí, naši postavu tomu nechceme vystavovat, a tak mu hodíme inteligenci na úroveň 1. Některé hry jdou této volbě naproti, obrovskou zábavu si tak s hlupákem užijete třeba ve Falloutu.

Když si v tomto postapolyptickém RPG navolíte nejnižší intelekt, vaše postava pak začne metat hlášku za hláškou. Stejně jako některá NPC. Jsou sice obyvatelé pustiny, kteří se s vámi odmítnou bavit po první větě, ale jiní se nad vámi naopak slitují. Tam, kde byste normálně museli přemlouvat a ukazovat své schopnosti, vidí, že jste speciální případ a vaše idiocie může být i odměněna.

CLAPTRAP

Pokud si myslíte, že roboti jsou vždycky inteligentní, no tak zírejte. Claptrap nám byl představen v Borderlands 2 a bohužel, bohudík, se z něj stal takový neoficiální maskot série. Můžete ho milovat, můžete ho nenávidět, ale rozhodně mu nemůžete přisuzovat pozitivní vlastnosti, jako je třeba inteligence.

Už od prvních momentů, které s ním strávíte, vám dochází, že tenhle robot má o ozubené kolečko navíc. To holt s člověkem dělá samota. Tam, kde mu ale chybí IQ, to bohatě nahrazuje sebevědomí. Takže ze začátku možná budete mít dojem, že je užitečný, ale rychle zjistíte, že je hloupý, nešikovný a hlavně otravný. Naštěstí žádný z obyvatelů planety Pandora nevyhrává ceny sympatií, a tak mezi hratelné postavy bez problémů zapadá. V Borderlands prostě stačí vědět, jak se ovládá zbraň.

SOLDIER

Zapálený americký patriot, xenofob a šovinista, kterého ani do armády nevzali. To mu ovšem ale nebránilo vyrazit do Evropy po vlastních, aby mohl kosit nácky. Jeho řádění ale přestalo ihned, co se dozvěděl, že druhá světová skončila. Zjistil to v roce 1949.

U člověka, který si rád vystřelí raketu pod nohy, aby vyskočil vysoko, nemůžete čekat, že bude znát teorii relativity. Jediná věc, co zná je boj a nenávist k čemukoliv neamerickému. Zastihnout ho tak můžeme i při nadávání svým soudruhům, třeba do Kanaďanů.

Kromě lásky k Americe své srdce věnuje snad jen svým dětem, které pojmenoval George Patton a Georgia Washington.

GUYBRUSH THREEPWOOD

Hrdinovi klasických adventur Monkey Island nejde upřít jeho vynalézavost. Ale jeho řešení bezvýchodných situací jsou málokdy praktická a s tím, jak často se vystřeluje z kanónu je jasné, že mu chybí i pud sebezáchovy.

Myslí to dobře, je odvážný a ochotný vždy vyrazit do boje proti zlému pirátu LeChuckovi. Jenže přitom boji omylem znesvětí nejednu pirátskou památku, nebo způsobí globální katastrofu. Někdy by prostě měl nechat konat svoji milovanou Elaine, která má naopak vždycky chytré a propracované plány. I když, Guybrushovu komickou improvizaci je přece jen větší zábava sledovat.

ICHIBAN KASUGA

I když mu táhne na padesát, duší je stále dítě. Ono, když člověk stráví 18 let ve vězení, trochu vám to zastaví vývoj. Ale tohohle kriminálníka se nemusíte bát, srdce má ze zlata. Ichiban Kasuga je inspirací nejen pro své druhy, ale i pro hráče. A co, že je to trochu idiot.

Střední školu nedodělal a svět vnímá jako jednu velkou počítačovou hru. Umí se akorát jen prát. Ano, první dobrý dojem udělat neumí, ale čím víc ho člověk poznává, tak tím víc si oblíbí jeho laskavost, dobrotu a charisma zlatého retrívra.

Že občas někomu naivně naletí na špek, nebo že dokonale nepromyslí plán, to mu člověk prostě odpustí, protože tenhle bývalý Yakuzák si oprávněně zaslouží svou přezdívku „Hrdina z Yokohamy“.

DOOMGUY

Oukej, tvrdit o Doomguyovi, že je idiot se může zdát trochu jako odvážné tvrzení, ale dejte nám šanci. Nemáme totiž moc důkazů o tom, že by mu to pálilo. On to je strašně jednoduchý člověk, prostě chce ze vzteku zabíjet démony. Lidé kolem mu možná přisuzují nějaký biblický význam a komplikovanou agendu, ale on je prostě jen naštvanej.

Navíc, kánonický komiks z devadesátek nám ukazuje některé jeho promluvy, které jsou na úrovni žáka první třídy. Věty jako „Jsi velký, to znamená, že budeš mít velká střeva,“ jsou opravdu poetické komentáře vyjadřující autorovu touhu zmasakrovat všechno co se hejbe a vykoupat se v démonické krvi.

PANKRÁC

Na závěr se ještě vrátíme k adventurám a podíváme se do malebné vesničky Lupany. Právě tam jsme se seznámili s poldou Pankrácem. Hrdinou, který bezchybně naplňuje stereotypy, které máme o policejtech. Ještě před událostmi prvního dílu omylem ustřelil kus hlavy sousedce, později zabil bezdomovce, také omylem a ono i ten případ vyřešil spíše nevědomky.

V dalších dílech se Pankrác podívá i mimo Lupany a řeší ještě komplikovanější případy, ale s tím, jak stárnul úplně nemoudřel. Naštěstí už není až tak velkým nebezpečím pro okolí, ale pořád se dopouští obrovských failů, které ho stály nejedno zaměstnání. S hráčovou pomocí se vždycky na konec hry nějak dostane, ale jestli ho v závěru čeká nějaký úspěch, nebo další průser, to už je na diskusi.

Na diskusi ale není to, jestli za týden dorazí další TOPka, to je prostě fakt. A než ta TOPka přijde, napište nám, na které hlupáky jsme zapomněli.