Ke hrám neodmyslitelně patří i audiosložka. Ať už se jedná o nezapomenutelné soundtracky, dabingy postav, které nám přirostly k srdci, nebo zvuky. A že jich ve hrách je. Ať už to jsou zvuky zbraní, monster, našeho okolí nebo prostě jen pozadí. A přesně na tohle všechno jsme se rozhodli v dnešním žebříčku podívat. Dnes to bude o zvucích ve hrách, které za žádných okolností nechcete slyšet. O zvucích, které zvěstují něco špatného. A které nás okamžitě vystresují nebo v nás vyvolají PTSD. Tedy posttraumatický stres. Pojďme každopádně na to.

Sponzorem pořadu je Sony v rámci slevové akce Black Friday.

THE LAST OF US - CLICKER

Když se řekne nepříjemný zvuk, který nechcete slyšet, tak se každému správnému hráči určitě vybaví Clicker. Jo, nás žebříček začíná klikacím zvukem, který vydávají houbovitá monstra ze série The Last of Us. Jen si to představte. Procházíte temným místem a najednou slyšíte hrdelní klikání kdesi v dáli. Nepříjemné, co? V tu chvíli víte, že je to naprosto v háji a že budete muset bojovat o svůj život. Pokud ale zůstanete v klidu, možná si vás nevšimnou. Naštěstí nevidí a jdou po sluchu. Občas se ale u vás tak nepříjemně zastaví a nevíte, jestli po vás za chvíli nevyběhnou.

Klikavý zvuk se stal pro sérii The Last of Us tak moc ikonickým a zároveň tak moc nepříjemným, že pokaždé, když ho slyšíte, naběhne vám husí kůže. Protože to, co ten zvuk vydává, není lidské. A přece jen to kdysi člověkem bylo. A teď? Teď už to chce jen a pouze vaši smrt. 

MINECRAFT - CREEPER

Clicker je už sice tak trochu pohádkou pro dospělé, ale pamatujete si jako malí na TEN zvuk, kdy jste věděli, že je všechno v háji? Ten děsný, syčivý zvuk, kdy jste se mohli rozloučit se životem a vším, co jste tak pracně postavili? Jo, to byly časy, co? Řeč je tu samozřejmě o Creeperovi z Minecraftu. Ikonické postavičce z kostičkového světa, která nás stála nemálo nervů a nejeden zničený baráček. Nejlepší momenty byly v tu chvíli, co si mírumilovně stavíte domeček, nejlépe vedle sebe máte truhlu plnou cenností, a najednou se vám z ničeho nic za zády ozve syčivý zvuk těsně před výbuchem. Nejeden hráč má z tohoho momentu ještě dodnes PTSD a věřte tomu, že tohle už znovu slyšet nechcete.

CALL OF DUTY - CLAYMORE A ATOMOVKA

Podobně výbušný pocit bezmoci dost dobře znají i hráči série Call of Duty, kteří hráli multiplayer. Některé díly Call of Duty nabízejí dokonce hned dva legendární zvuky, které dávají dost jasně najevo, že je všechno v naprosté… No, vy víte kde. 

Jedním takovým zvukem je atomovka. I když se s každým dílem zvuk oznamující přílet téhle destruktivní síly mění, jedno zůstává… Neskončí to vůbec dobře. Pokud totiž jeden z hráčů dosáhne dostatečného množství zabití bez úmrtí, může odpálit atomovku, která ukončí celou hru a usmaží všechny hráče na mapě.

Druhý a výrazně častější zvuk je ovšem claymore. I ten má svůj ikonický zvuk, který vám dává asi tak půl vteřinu na to se rozloučit se svým životem. Lehké cvaknutí, když se odjistí nálož před výbuchem, vám dává jistou naději, že utečete. Že to možná přežijete. Že tu je ještě ta šance… Ale ne, cvak a je s váma kaput.

DARK SOULS - NÁHODNÁ HUDBA

Co rozhodně nikdy neskončí dobře, je téměř jakákoliv náhodná hudba v Dark Souls. A vlastně v téměř každé skvělé soulsovce. Jen tak si prostě jdete, nikde nikdo, všude klid… A to je právě ta potíž. Všude je až moc velký klid. Když v tom najednou vejdete poprvé do holého prostoru a kolem vás začne hrát epická, orchestrální hudba, která předpovídá váš konec. V tu chvíli víte, že něco špatného, moc moc zlého se blíží. Začíná boss fight a to znamená jediné – budete umírat. Na tohle téma vznikla řada naprosto skvělých memů, ale když se vám to stalo ve hře, tak to sranda nebyla. A ano, hudba sice není zvuk, ale na tomhle seznamu to být muselo.

METAL GEAR SOLID - !

Když už jsme u těch memů, tak i další zvuk na našem seznamu se stal naprosto legendárním nejen mezi tvůrci internetového obsahu, ale i pro samotnou herní sérii Metal Gear Solid. Představte si, že se plížíte temnými zákrutami, snažíte se, aby vás nikdo neviděl, a v tu chvíli pronikavý zvuk, který dával jasně najevo, že hra na schovávanou skončila. Hned jste věděli, že jde všechno do kytek a vaše snaha byla naprosto zbytečná. I přesto, že dnes je tento zvuk už brán jako meme, tak věřte, že když jste ho slyšeli ve hře, nepřipadalo vám to ani zbla vtipné.

 DYING LIGHT - SCREAMER

A co už vůbec nebylo vtipné, byl ten pocit, když jste poprvé slyšeli „screamera“ v Dying Light. Na dětském pláči je všeobecně něco nepříjemného, ale teď si představte, že se nacházíte v budově plné zombíků a za zavřenými dveři se ozývá plačící dítě. 

Je to nepříjemný pocit? Naprosto. A ať už chcete, nebo ne, na záchech budete mít husinu. Scéna jako z hororu a vy už dost dobře víte, že tohle nevěstí nic dobrého. A ten křik? Z toho mají špatné sny i ti nejodvážnější z nás.

LEFT 4 DEAD - WITCH

Hodně podobné a neméně děsivé je, když poprvé uslyšíte nemrtvou ženu, které se jednoduše říká Witch v sérii Left 4 Dead. Jedná se drobnou postavičku, to sice ano. A navíc brečí v koutě, tak přece zase tak hrozná nebude, ne? Ten zvuk pláče a bezmoci se vám ale zaryje pod kůži a i když nevíte co, tak prostě víte, že je to špatně. Že pláč do zombie apokalypsy nepatří. Není se tak čemu divit, že právě ten si našel místo v našem žebříčku. Nejen z toho důvodu, že jakmile „witchku“ z pláče profackujete, oplatí vám to svými drápy, kvůli kterým většinou skončíte na zemi a celá vaše skupina bude čelit tak akorát obrazovce se selháním úrovně.

RESIDENT EVIL 4 - DR. SALVADOR / CHAINSAW MAN

Chybět na našem žebříčku nemohla ani série Resident Evil. I z té vznikla řada zvuků, které ještě dnes probouzejí hráče ze spánku. Například v Resident Evil Village se také objevil dětský pláč. Očividně se jedná o opravdu děsivou věc, která nahání hráčům hrůzu. A rodičům, když se potom nevyspí. Ovšem my jsme si vybrali jiný zvuk. Zvuk, který zvěstoval, že se blíží něco zlého. A co hůř, něco, co má u sebe motorovou pilu a chce z vás udělat kostičky do guláše. Řeč je tady o doktoru Salvadorovi, který je tedy více znám pod přezdívkou Chainsaw Man. Pro jeho přítomnost se stal ikonický zvuk motorové pily, který vám dával jasně vědět, že si jde přímo pro vás.

FIVE NIGHTS AT FREDDY'S - KROKY

Je pravda, že zvuk motorové pily se asi každému pořádně ZAŘÍZNE do mysli. Co ale taková běžná, naprosto normální věc jako jsou kroky? Že si žádné našlapování v mysli zrovna nevybavíte? Zkuste se zamyslet znovu. Pokud jste hráli první díl Five Nights at Freddy’s, tak si vlastně uvědomíte, jak moc mohou obyčejné kroky zvěstovat, že s vámi v tu ránu může být ámen. V téhle malé hororové hříčce jste se stali nočním hlídačem a museli jste sledovat kamery. Ovšem jak jste rychle zjistili, tak jednoduchý úkol to nebude. A právě kroky mechanických loutek zvěstovaly něco, co rozhodně nechcete. V tu chvíli jste jednoduše věděli, že máte jen chvíli na to pozavírat všechny dveře, nebo to bude váš konec.

THE LEGEND OF ZELDA - REDEAD

Ovšem své hororové chvilky mají i hry, ve kterých byste to zrovna dvakrát nečekali. Jedním z těchto okamžiků je ReDead ze série The Legend of Zelda, který se prvně objevil v díle Ocarina of Time. Nejen že je tohle monstrum celkem děsivé v kontrastu se zbytkem hry, ve které se objevuje, ale jeho křik nahání hráčům ještě i v dnešních dobách hrůzu. Jestli jste si doteď mysleli, že je tahle adventurní série jen pro děti, tak ReDead je jen jedním z mnoha důkazů o tom, že tomu tak není. A ten jeho vřískot? Ten si ještě budeme pamatovat dlouho. I jako dospělí.

SILENT HILL - RÁDIO

Bojíte se šumu v rádiu? Že ne? Možná byste ale měli. V herní sérii Silent Hill se totiž rádio či vysílačka stanou vaším parťákem a jeho šumivý zvuk nevěstí nikdy nic dobrého. Pokud se totiž z rádia začne ozývat skřípavý, táhlý šum, jako kdyby někdo blokoval signál, víte, že se k vám blíží něco, co není z tohoto světa. Většina strašidel totiž blokuje statickou elektřinu a to má dopad na rádiové vlny. Díky tomu se tak dá ve hrách celkem dobře poznat, že vám za chvíli bude něco dýchat na krk. Otázkou je… Vážně chcete vědět, že vás něco pozoruje ve stínech?

 AMNESIA THE DARK DESCENT - CHASE THEME

Amnesia je pravděpodobně jednou z těch obecně děsivějších her. Nejen díky skvělému audio designu, a tak se není čemu divit, že se musí objevit na tomto seznamu. Protože která jiná hra by v hráčích měla vyvolávat PTSD, když ne právě Amnesia? To, že v ní najdeme hromadu, ale opravdu hromadu děsivých zvuků, které nechcete slyšet, je jasné. Opět ale budeme u prvního místa lehounce podvádět, protože to nejhorší na celé Amnesii není jeden zvuk, nýbrž hudba. To nejhorší a nejděsivější, co nikdy nechcete slyšet, je takzvaný chase theme. Hudba, kterou uslyšíte, když vás pronásleduje nějaké monstrum. V tu chvíli víte, že máte jen dvě možnosti. Schovat se, nebo utéct. Vlastně ještě třetí: umřít. A že to se může stát velmi jednoduše. Samotná hudba se navíc ještě stupňuje a spolu s vřískotem určitých monster je tohle něco, co opravdu žádný hráč znovu už slyšet nikdy nebude chtít.

Snad se to ale samé nedá říct o nás. Pokud byste rádi znovu slyšeli nás, tak se budeme těšit zase příště. Budeme klasicky moc rádi, když nám do komentáře napíšete váš oblíbený – nebo snad neoblíbený – zvuk, na který nemůžete zapomenout, který vám nedá spát a který vás straší i ve snech.