Z budoucnosti DayZ nám běhá mráz po zádech. A zdaleka ne jen po nich. Do hry se přidává pradávná mocná síla, která je zrovna tak škodlivá pro lidské tělo jako kousanec od nakaženého či přesný headshot od hráče, co chce váš drahocenný gear - přichází ZIMA!

Během speciální akce k 10. narozeninám DayZ, ke které došlo na bývalé raketové základně nedaleko Prahy, nám vývojáři představili placené rozšíření s názvem DayZ Frostline. Díky němu populární survival letos na podzim rozšíří zimní mapa Sachal. A protože jde o dost svérázné prostředí, je třeba se na něj náležitě připravit. Ať už víte, jak se DayZ hraje, nebo vás nechává ledově chladným… následujících 10 věcí vám pomůže se důkladně připravit na bohatou expanzi DayZ Frostline.

VYŠŠÍ OBTÍŽNOST

Mráz a sníh se pochopitelně příliš neslučuje s optimálními podmínkami pro přežití v postapokalyptickém světě. Souostroví Sachal o rozloze více než 80 km2, které se nachází na dohled od Kamčatky, proto slibuje ještě vyšší obtížnost, než na jakou můžete být zvyklí z aktuálně dostupných oficiálních map Černarusi a Livonie. Nováčci nebo veteráni, kteří DayZ dlouho nehráli, by se určitě měli trochu aklimatizovat na starších mapách, než se vydají na mrazivý Sachal.

ZMRZLÉ JÍDLO

Vyšší obtížnost způsobuje třeba docela velká šance, že jídlo, které najdete, bude zmrzlé. Takže jestli nechcete umřít hlady, musíte si rozdělat oheň nebo doufat, že ta vzácná konzerva špaget roztaje v teple vašeho inventáře. I proto bude nejspíš každý přeživší dříve či později odkázán na lov, jenomže na skolení majestátních sobů, kteří jsou novinkou chystané mapy, musíte mít nějakou palnou zbraň. A zajíci mohou být příliš rychlí.

PŘEPRACOVANÉ RYBAŘENÍ

Naštěstí je tu stále možnost rybaření. Nová mapa znamená i nové druhy ryb, přičemž vývojáři systém rybaření napříč celou hrou vylepšili a zase trochu ztížili. Takže už nestačí najít rybářský prut a nějakou návnadu a po nahození tupě držet jednu klávesu. Musíte sledovat hladinu a háček se žížalou, pracně vydolovanou ze zamrzlé půdy, vytáhnout v pravý čas. Tedy jakmile uvidíte, že vám berou.

VĚTŠÍ RIZIKO ONEMOCNĚNÍ A NOVÉ NEMOCI

Nutno však podotknout, že celý povrch Sachalu, na němž vývojáři z Bohemia Interactive pracují přibližně 6 měsíců, není pokrytý sněhem. Bílou pokrývku uvidíte především ve vyšších polohách nebo na vrcholku vulkánu ve vnitrozemí, v nížinách vás čeká spíše jen poprašek, ale sněžit může kdykoliv. Což znamená, že vaše oblečení se dost rychle promočí a v kombinaci s nízkými teplotami následuje velké riziko onemocnění. Už nyní je přitom při hraní DayZ snadné při troše neopatrnosti chytit nějakou záhadnou smrtící chorobu, kvůli níž vaše postava vyzvrací téměř veškeré jídlo a pití, které pozře. Takže si radši ani nechceme představovat, jak snadné bude onemocnět a zemřít na následky rádoby chlapské rýmičky kdesi v mrazivých končinách Sachalu. Zvlášť když vývojáři slibují i zcela nové nemoci.

VLCI UŽ JDOU SEM, UŽ SLYŠÍM JE VÝT BLÍŽ A BLÍŽ

Ne, nemáme hodinu hudební výchovy. Jen je třeba upozornit na to, že pokud vás nezabije nemoc a pokud se zvládnete vyhnout tradiční hrozbě ostatních hráčů a nakažených - nezapomeňte, nejsou to zombie! - pravděpodobně vás zlikvidují vlci. Při prezentaci nehotové verze nové mapy doslova létali, čímž se postarali o vtipné odlehčení i připomínku, že hry od Bohemia Interactive se bugů nejspíš nikdy zcela nezbaví. Přesto dokázali snadno a rychle způsobit fatální krvácení postavy použité během předváděčky. Tudíž se opravdu vyplatí vyrazit do vnitrozemí až v okamžiku, kdy budete vybaveni nejen teplým oblečením a vhodnými nástroji pro přežití, ale i dostatkem munice a pořádnými zbraněmi.

VY JSTE SE ZASE KOCHAL, ŽE JO, PANE PŘEŽIVŠÍ?

Pokud ihned po oživení opustíte pobřeží, abyste se kochali svérázným prostředím nové mapy, moc dlouho nevydržíte. I když je pravda, že je na co se dívat. Tvůrci umístili na Sachal nejen velké množství bordelu, ale i nové budovy, různě zbarvené ploty a další objekty, které byste v Černarusi a Livonii hledali marně. Jde například o geotermální elektrárny nebo sirná pole. K obměně by mělo dojít také v oblasti billboardů či zimního oblečení a počítá se s rozšířením hudebního doprovodu a s nějakými těmi easter eggy.

NÁVRAT VOZIDEL. A AZBUKY

Veteráni ovšem nebudou ochuzeni ani o řadu věcí, které dobře znají. Už nyní si tedy mohou začít připravovat nadávky na to, že názvy měst a vesnic jsou opět uváděny v azbuce. Čehož jsme byli v Livonii ušetřeni. Klasika nás pak čeká i v oblasti automobilů. Na offroad bude v důsledku zaměření na východní loot třeba zapomenout, ale kromě něj by na Sachalu měla být dostupná všechna vozidla, která lze aktuálně při hraní DayZ zprovoznit.

TUHÁ ZIMA MÍSTO TROPICKÉHO RÁJE

Jelikož je Sachal souostroví sopečného původu, s autem nejspíš moc daleko nedojedete. Nejde přitom o ledajaké souostroví. Jak známo, Černarus, která byla původně vytvořena pro potřeby Army 2 z roku 2009, je do značné míry postavená na topografických údajích Ústeckého kraje. Ani pro topografii Sachalu tvůrci nešli moc daleko a dost možná ji poznají veteráni Army 3, kteří vlastní expanzi Apex. Ano, tvar chystané zimní mapy vychází z tropického souostroví Tanoa, na němž lze válčit od roku 2016.

CHŮZE PO TENKÉM LEDĚ. DOSLOVA

Zde ale přímé spojitosti mezi DayZ a sérií Arma začínají i končí, takže raději nečekejte, že by upravenou verzi Sachalu mohla jednoho dne nabídnout třeba Arma Reforger nebo Arma 4. Přestože jsme Livonii mohli poprvé poznat díky expanzi Contact pro Armu 3, nemluvě o už zmíněném původu Černarusi. Každopádně nepočítejte ani s nějakým tutoriálem, který by vám usnadnil začátky při přežívání na nové mapě, nebo s tím, že bude přesun mezi jednotlivými ostrovy stejně snadný jako v Armě 3. Očividně jsou více izolované, i když vynález mostu pochopitelně obyvatelům Sachalu není zcela neznámý. Co víc, některé zálivy jsou vyplněné ledem, po kterém bude možné přejít, a dva z ostrovů, jež nabízí Tanoa, tvůrci zcela odstranili.

ODKAZ NAMALSKU A MODDINGU ŽIJE DÁL

Upřímně řečeno, kdyby nám vývojáři neprozradili, že si vypůjčili topografii mapy Tanoa, nejspíš bychom v Sachalu tropický ráj z Army 3 vůbec neviděli. A to navzdory přítomnosti sopky nebo námořní základny. Zapomeňte tedy na džungli, což mimo jiné znamená, že není třeba se bát negativního dopadu vegetace či dalších prvků na výkon hry. Sachal mnohem víc než Tanou připomíná populární uživatelskou mapu Namalsk a není to jen díky zimnímu prostředí. Za Namalskem totiž stojí Adam Franců alias Sumrak, kreativní ředitel z Bohemia Interactive, který nám DayZ Frostline prezentoval. Sumrak navíc naznačil, že moddeři se mají po vydání rozšíření na co těšit. Jinými slovy, tvůrcům komunitních modifikací by ve využití efektů sněhu a dalších novinek nemělo nic bránit.

Jelikož je ale Frostline placené rozšíření podobně jako svého času Livonie, musíme se ptát, co zajistí, že chystaná mapa nedopadne stejně. Díky nové aktualizaci sice všichni stávající majitele základního DayZ dostanou bezplatný přístup k celé Livonii, ale v dobách, kdy byla dostupná ve formě placeného DLC, nezřídka trpěla na nedostatek serverů a hráčů. 

Tentokrát jde o diametrálně odlišné, menší prostředí, takže může být z pohledu mnoha fanoušků lákavější. Alespoň v to věří sami autoři. Ale i tak si nejsme jistí, zda je tradiční placené DLC vhodný způsob distribuce nového, byť rozsáhlého a důležitého obsahu. Jedno je ovšem jisté. Budoucnost slavného survivalu od Bohemia Interactive je zahalena sněhovou vánicí a rozhodne o ní právě úspěch nebo neúspěch expanze Frostline. Jelikož se nám to, co jsme zatím ze Sachalu viděli, dost zamlouvá, doufáme v první možnost. I když zároveň po našich předchozích zkušenostech s DayZ očekáváme, že v novém mrazivém prostředí nepřežijeme ani hodinu. Pokud ale informace, které jste právě slyšeli, využijete pro řádnou přípravu, určitě se vám bude dařit lépe.

Partnerem epizody je CORSAIR K65 Plus Wireless