Jsou to už dva roky, co se na YouTube kanále Noclip objevil velmi působivý a propracovaný dokument, který mapoval historii studia Arkane, v němž vznikly klasiky jako Dishonored, Prey nebo Dark Messiah of Might and Magic. Už roky se přitom ví, že v Arkane jednu dobu pracovali také na zvláštní epizodě Half-Life 2, o níž se někdy mluvilo jako o hře Return to Ravenholm a někdy jako o vysloveně čtvrté epizodě Half-Life 2. Byl to ale až Noclip, díky němuž jsme mohli tento projekt vidět v plné parádě, a to pod prostým názvem Ravenholm a s využitím několika minut záběrů z nehotové verze hry.

Záběry z Ravenholmu, jehož vývoj byl po čase zrušen ze strany Valve bez udání konkrétnějších důvodů, jako tomu bylo i u celé řady dalších projektů, se u fanoušků série Half-Life přirozeně setkaly s nadšením. Obzvlášť u těch fanoušků, kteří hltají každý vystřižený, zrušený nebo předělaný kus obsahu. Vývojáři z Arkane se dokonce po vydání dokumentu zmínili, že pokud komunita projeví dostatečný zájem, pokusí se přesvědčit Valve o možnosti zveřejnění všeho, na čem pracovali. Moddeři by s něčím takovým nepochybně dokázali zázraky, a tak se ihned objevily různé petice, ale dodnes z nich bohužel nic nevzešlo.

Nyní se však můžeme na Ravenholm podívat alespoň v rámci necelé hodiny záběrů, které pořídil Danny O'Dwyer a jeho tým při natáčení dokumentu. K jejich zveřejnění s dvouletým časovým odstupem podle všeho došlo po dohodě s Valve, Arkane Studios a Bethesdou jakožto stávajícím vlastníkem Arkane, takže po možnosti osobně si hru zahrát jde nepochybně o druhý nejlepší scénář, jakého jsme se v tomto případě mohli dočkat. Ve hře jsme se každopádně měli vrátit do města Ravenholm, které se proslavilo zásluhou nezapomenutelné hororové úrovně v Half-Life 2. Z druhého dílu se měl vrátit také otec Grigori, který si začal do žil píchat extrakt z headcrabů, aby vůči nim zůstal imunní. Což zcela přirozeně nemělo dopadnout dobře.

Přestože v záběrech vidíme paže HEV obleku, jež evokují Gordona Freemana, hratelným hrdinou měl být Adrian Shephard, protagonista datadisku Half-Life: Opposing Force z roku 1999, který mají na svědomí tvůrci Borderlands ze studia Gearbox Software. I proto někteří YouTubeři po vydání dokumentu od Noclipu hovořili o Ravenholmu jako o Half-Life: Opposing Force 2. Tento název byl ale v první řadě pokus o clickbait, jelikož hra zjevně neměla být přímým pokračováním oblíbeného datadisku.

Záběry od Noclipu občas střídají pasáže, v nichž O'Dwyer přibližuje kontext toho, co můžeme v souvislosti s Ravenholmem vidět. Opakovaně také upozorňuje, že jde opravdu o záběry z nehotové hry, konkrétně z verze, kterou dali v Arkane dohromady ve snaze přesvědčit Valve, že má smysl ve vývoji pokračovat, než došlo k jeho úplnému zastavení. Proto lze na mnoha místech spatřit nehotové či dokonce chybějící modely, textury nebo efekty, stejně jako nepříliš optimální výkon hry.

I ozvučení je mnohdy spíše provizorní, a to včetně dabingu. Proto Grigori střídavě promlouvá k hráči minimálně dvěma různými hlasy. Nečekanou kuriozitou je pak použití soundtracku z filmu Batman začíná nebo z RPG Deus Ex: Invisible War, tu a tam je ale možné slyšet i hudební doprovod složený přímo pro hru.

V první řadě jsme ale dostali pohled na řadu zajímavých a svérázných herních mechanik, které bychom v Half-Life 2 i v obou epizodách od Valve, z nichž Ravenholm samozřejmě vycházel, hledali marně. Jedná se například o útoky zblízka jako vystřižené z Dark Messiah of Might and Magic, možnost nepřátel vzít trubku v prostředí a využít ji jako zbraň, případně zmutované opice a zombie plivající kyselinu podobně jako Spitter v Left 4 Dead 2. Jednou z nejvýraznějších novinek měly být také hrátky a puzzly s elektřinou, jimž byly přizpůsobeny i některé nové zbraně. Díky nim lze vytvářet i pozoruhodné pasti.

I když to nemůžeme přímo vidět, v Arkane podle všeho plánovali i mechaniku, díky níž si mohli zombie nepřátelé po chvíli utrhnout vlastní končetinu, pokud jste je za ni přišpendlili ke zdi nebo k podlaze. To aby vás mohli dál pronásledovat. Záběry proto mohou být nepříjemnou připomínkou toho, čeho jsme se mohli dočkat, kdyby nebyl projekt zrušen, v každém případě jde ale o úchvatný kus historie Half-Life, na nějž by se měl podívat každý fanoušek série a titulů postavených na Source enginu, stejně jako tvorby Valve a Arkane Studios.