Oznámení Xboxu Series S, nejmenšího Xboxu všech dob a současně méně výkonného modelu nové generace konzolí, komentovalo mnoho vývojářů. Někteří pozitivními tóny, zatímco jiní jsou znepokojeni možnými obtížemi při optimalizaci her pro všechny konzole Microsoftu.

Sasan Sepehr, technický producent Remedy Entertainment (tvůrci Control nebo Alan Wake), byl mezi prvními, kdo veřejně šířil své obavy. Na sociální síti Twitter napsal, že z pohledu zákazníka jde v jeho očích o skvělou věc. Ovšem z pohledu technického producenta vidí problémy týkající se optimalizace.

Ve stejném duchu napsali svůj komentář i další vývojáři. Dvojice z id Software, hlavní programátor Billy Khan a hlavní programátor enginu Axel Gneiting, poukazuje na mnohem nižší a pomalejší množství operační paměti, které bude těžké kompenzovat. Jejich názor sdílí také David Mickner z Infinity Ward, který přidává, že hry jsou vždy brzděny tou nejméně výkonnou konzolí.

Senior programátor Dustin Land z id Software to vidí dost podobně, současně ale připomíná, že i přes velkou výhodu Xboxu Series X je Series S stále mnohem výkonnější než základní Xbox One. „Je to dobrá volba pro Xbox exkluzivity. Když si koupíte PS5 a nechcete kupovat další drahou konzoli,“ dodal Land. Jinými slovy, myslí si, že majitelé PS5 prahnoucí po „exkluzivitách“ Microsoftu by si místo drahého PC a Series X mohli koupit Xbox Series S.

Znovu Remedy, tentokrát Thomas Puha, který vidí v Series S vzrušující výzvu k překonání. Bude nutné vyvážit každý technický aspekt tím nejlepším možným způsobem. To Robert Bowling, který dlouhé roky pracoval na Call of Duty v Infinity Ward, uvádí, že vývojáři pracující napříč platformami by neměli mít problémy, protože jsou zvyklí pracovat na množství rozdílných architektur. Stejného názoru jsou i další tvůrci a producenti z nezávislých studií.

Richard Leadbetter z Digital Foundry debatu uzavřel tím, že optimalizace vždy záleží na dovednostech vývojářů a rozpočtu, který mají k dispozici. Z dlouhodobého hlediska by ale mohlo být náročné spravovat velké množství platforem, když si vezmeme, že Microsoft hodlá dva roky podporovat Xbox One, Xbox One S a Xbox One X vedle Xboxu Series X a Series S.

Připomeňme, že Xbox Series S disponuje 10 GB GDDR6 RAM, zatímco Series X má 16 GB GGDR6 RAM. Velký rozdíl je i v případě výkonu grafického čipu. Series X se dostává na 12,5 teraflopů, Series S má 4 teraflopy.

Xbox Series X a Series S se začnou prodávat od 10. 11. letošního roku. První jmenovaná konzole za 13 499 Kč a druhá za 7 999 Kč.

Názory tvůrců her podporuje server Bloomberg, který publikoval analýzu. Podle agentury nemusí výlučný problém Xboxu Series S spočívat v horší technické stránce a obavách vývojářů, ale také nomenklatury. A to z důvodu, že spotřebitelé mohou být dvěma modely zmateni. Při té příležitosti redaktor připomíná Wii a Wii U nebo DS a 3DS, které si prý nikdo nepamatuje.

Další problém by mohl souviset s vnímáním hráčů na odlišnou strategii Microsoftu a Sony. PlayStation 5 vnadí na inovativní herní zážitek s haptickou odezvou a adaptivními spouštěmi ovladače DualSense, zatímco Xbox má jen lehce upravený ovladač s vylepšeným křížem a texturou rukojeti.

Microsoft sází na agresivní cenu Xboxu Series S (7 999 Kč) a předplatné Game Pass, zatímco Sony na inovace. Alespoň takto vidí novou generaci Bloomberg a tvrdí, že výhoda je na straně Sony.