Magazín · Novinky · v úterý 21. 9. 2021 10:48
Vývoj next-gen her může stát až 200 milionů dolarů
Nikoho nepřekvapí, že rozpočty na vývoj her se neustále zvyšují. Přesto mnohé překvapilo prohlášení veterána Shawna Laydena. Bývalý šéf Sony Worldwide Studios (dnes PlayStation Studios) předpovídá, že náklady na vývoj velkých exkluzivit pro PlayStation 5 od Sony se budou pohybovat kolem 200 milionů dolarů. Dá se očekávat, že podobně na tom budou i další velké AAA tituly od jiných vydavatelů.
Layden do roku 2019 vedl interní studia Sony, včetně Naughty Dog, Santa Monica Studio, Sucker Punch Productions, Media Molecule nebo Guerrilla Games.
Rozpočet na největší exkluzivity pro PS4 činil 100 milionů dolarů. Konkrétní tituly Layden nejmenoval, ale víme, že dohlížel na vývoj her jako Uncharted 4, Horizon Zero Dawn, God of War z roku 2018, Days Gone nebo Marvel's Spider-Man. Podle Laydena rostou náklady na každou novou generací konzolí dvojnásobně. Růst očekává i v budoucnu, což vede vydavatele k tomu, aby snížil možné riziko. Proto se investuje do vývoje nejprodávanějších sérií a zřídkakdy do značek, které se nestanou okamžitými hity.
Zdroj: PlayStationBývalý šéf PlayStationu o stoupajících nákladech, nedostatku rozmanitosti i předplatném
Na to doplatilo Days Gone. Novinka od Bend Studio nebyla špatná, ale na hlavní tituly PlayStationu ztrácela, a tak druhý díl podle všech zvěstí nedostal zelenou. Nepomohlo ani to, že si spousta hráčů hru koupila až ve slevě.
Dalším příkladem může být Horizon Zero Dawn. Akční adventura od tvůrců Killzone z nizozemského studia Guerrilla Games se stala hitem a okamžitě se začalo pracovat na Horizon: Forbidden West, zatímco střílečka Killzone byla alespoň prozatím odsunuta na druhou kolej.
V létě tohoto roku jsme se dozvěděli, že v PlayStation Studios pracují na 25 titulech, polovinu z nich tvoří nové značky.
Shawn Layden se v roce 2014 stal prezidentem a generálním ředitel Sony Interactive Entertainment America (SIEA). V letech 2014 a 2018 se účastnil konferencí PlayStation na E3. V březnu 2018 se Layden přesunul a soustředil se výhradně na Worldwide Studios. V září 2018 odstoupil z funkce generálního ředitele SIE Worldwide Studios.
Důvody jeho rezignace nebyly oficiálně známy, novináři se domnívali, že to mohlo být důsledkem vnitřního mocenského boje s prezidentem SIE Jimem Ryanem o další restrukturalizaci a globalizaci SIE. V rozhovoru pro Bloomberg na toto téma došlo a vše je, zdá se, mnohem jednodušší. Za vším měla být únava.
„Je to práce pro mladší. Pomyslel jsem si: teď je ta nejlepší chvíle dokončit svůj odkaz,“ uvedl s tím, že chtěl umožnit další generaci uvést na trh PlayStation 5.
PlayStation 4 byl jednou z nejúspěšnějších konzolí společnosti Sony a stál u zrodu mnoha trháků, remaků a nových značek, takže z hlediska úspěchu má Layden pravdu.