Pohledný, běží fakt dobře, super zvuk a ta flexibilita… I když se to může na první pohled zdát, nemluvím tady přímo o Nathanu Drakeovi, ale o PC portu kolekce Uncharted: Legacy of Thieves, která se konečně dostala na naše počítače. Jde o první oficiální možnost si zahrát jakýkoliv díl téhle úžasné akční série, která vyšvihla studio Naughty Dog mezi přední vývojáře, a to s sebou samozřejmě nese velká očekávání.

Kolekce Legacy of Thieves nabízí excelentní čtvrtý díl s podtitulem A Thief’s End a samostatně spustitelný datadisk The Lost Legacy. První tři díly tu tedy obsažené nejsou, což je škoda, a zatím oficiálně nevíme, zda se jejich vydání na počítači v nějaké formě plánuje, ale co se dá dělat. Tím se nicméně dostáváme k tomu, co tedy vlastně máme k dispozici před sebou. Kolekce Legacy of Thieves na konzoli PS5 přinesla možnost hraní v 30 snímcích za sekundu ve 4K, nebo 60 snímcích v rozlišení 1440p, na němž jela hra na PS4 Pro, ale pouze ve 30 fps. Stejně tak je k dispozici mód Výkon+, který rozlišení snižuje ještě víc, na FullHD, aby hra běžela dokonce ve 120 snímcích. Krom toho se lehce v některých částech zlepšila grafika, ale na první pohled o nic vyloženě znatelného nešlo. Bez dalšího otálení se pojďme podívat na všechny součásti další PC verze pod taktovkou Sony a tentokrát studia Iron Galaxy.

To je celkem podstatná informace hlavně s přihlédnutím na dvě věci. Jednak to, jak počítačová verze vypadá a funguje, a jednak to, jaké zkušenosti samotné studio má. Iron Galaxy totiž umí vcelku dobré konzolové porty, ale před několika lety se nechvalně proslavily coby studio zodpovědné za PC verzi Batman: Arkham Knight. Než ale začnete formovat jakékoliv teorie, chci je hned zarazit – tohle je se vším všudy povedený počítačový port.

V první řadě se tedy pojďme podívat na nastavení grafiky. To je oproti například Spider-Manovi, na něhož jsme se koukali před pár měsíci, výrazně přímočařejší. Detailní nastavení grafiky a každé její součásti nahradilo několik jednoduchých položek. To bychom normálně považovali za škodu, ne-li výrazný nedostatek, ale tady je situace trochu jiná a důvod si povíme za chvíli. Z toho klasického nastavení tu nicméně nechybí režim zobrazení – ačkoliv je tu zde jenom možnost hru pustit v okně nebo v okně bez okrajů a žádný fullscreen, což je zvláštní a nelze tudíž přímo měnit rozlišení ve hře – dvě upscalovací technologie, vertikální synchronizace, motion blur a následně možnost od nízké až po ultra nastavení změnit kvalitu textur, anizotropního filtrování, stínů, odrazů a ambientní okluze s možností zapnout vylepšenou kvalitu modelů. A to je vlastně všechno. Takže ne, ray-tracing tu není, než se nás začnete v komentářích ptát.

Jak si můžete všimnout, výčet to není úplně největší. Ale důvod, proč to podle nás stačí, se dá shrnout do jednoho slova: optimalizace. Uncharted má už ze své podstaty tu výhodu tím, že nejde o hru v otevřeném světě. Jednotlivé lokace jsou lineární a všechny dechberoucí výhledy byly pečlivě optimalizované už při vydání původních her na PlayStationu 4. Tohle se do PC verze přenáší naprosto bezchybně a až na naprosté výjimky jsme nezaregistrovali žádný razantní pokles snímků, špatně optimalizované místo nebo další podobně technické nedodělky, které by kazily plynulost hraní. To jde ruku v ruce s konzistentním frame-timem, který se většinu času držel na 8 až 12 milisekundách. Vzhledem k tomu, že nejde o hru v otevřeném světě a oproti takovým je o něco pomalejší to dává samozřejmě naprostý smysl.

Důvod, proč všechno běží tak dobře, je fakt, že je samotná PC verze primárně portem. Jinými slovy nenabízí vyloženě nějakou grafickou nadstavbu. Vlastně si tu a tam lze všimnout i několika maličkostí, kdy je vidět, že se z možností počítačů neždíme úplné maximum a na grafiku jako takovou se moc nesahalo. Přesto se mi podařilo narazit na jeden moment, kdy si lze všimnout rozdílu. (Viz obrázek níže)

Spatřili jste ho? Na PC chybí v jednom konkrétním rohu a na konkrétním zábradlí kus vegetace. A její absence odpovídá původní PS4 verzi, takže je to docela na zamyšlenou. Je to ale pedantský pohled, který běžný hráč mít nebude a za všech okolností hra vypadá naprosto nádherně, to asi nepřekvapí nikoho. Ale přesto tu stále je několik čistě počítačových funkcí. Vývojáři se pyšní lehce přepracovaným uživatelským rozhraním, podporou ultrawide rozlišení, samozřejmě klávesnice s myší i odemknutých snímků.

To mě tedy postupně přivádí k nějakým konkrétnějším číslům. Primární sestava, na níž jsme hru testovali, obsahovala grafickou kartu RTX 2070 Super, procesor AMD Ryzen 7 2700X a 32 GB RAM. A při hraní se zapnutým DLSS případně FSR na režim rovnováha, to znamená s interním rozlišením 835p z nativního 1440p, a ostatním nastavením grafiky na úplné maximum jsme se pohybovali průměrně někde mezi 80 až 110 snímky za sekundu. Samozřejmě hodně záleželo na náročnosti scén. Uzavřené chodby s malým množstvím efektů a světel většinou šly ještě lépe. Otevřená a detailní prostranství s nepřáteli a velkými výhledy se ovšem většinou držela právě kolem těch 80 snímků. Nějaký výraznější pokles se tu a tam objevuje při opravdu rozsáhlém výhledu a asi největší pokles, jež jsme s takovým nastavením zaznamenali, byl v misi s aukcí, kde byla spousta odrazů, hrátek se světly a NPC postav. Podobně náročná byla i celá sekce v Madagaskaru. Na obou místech se hra držela kolem a občas opravdu lehce pod 60 snímky. I tak je to ale vynikající výsledek.

Hru jsme dokonce zkoušeli i na horší RTX 2060 s i9-9900KS, kde se plošně snímky na stejné nastavení držely o přibližně 10 až 15 níž, ale tady bych byl opatrný. Přestože se jedná jen o řádově nižší kartu, se hrou chvilkami zápasila, a na rozdíl od procesoru, který nebyl logicky téměř vytížen, grafická karta ze sebe musela vyždímat úplně všechno. Zatímco se hra vesměs na vysoké detaily s DLSS a na 2K rozlišení držela mezi 70-80 fps, a to i během přestřelek, nebála se spadnout i 40 až 50 fps. Pokud tak máte starší grafické karty, je potřeba si na začátku velmi pečlivě pohrát s nastavením detailů, a pro vyšší snímky za vteřinu i něco málo obětovat. To nemění nic na skutečnosti, že hra vypadala a ve finále i jela skvěle; a co teprve na výkonnější RTX 3070 Ti s I7-12700KF, kde jsme naopak mohli hrát i z rozlišení 4K, samozřejmě pod efektem DLSS, a vlastně se buďto dopracovat ke stejným, nebo opět o nějakých 10 snímků lepším výsledkům.

Myslím si, že tohle samo o sobě samozřejmě vypovídá, že jde o dobře odvedenou práci. Ne perfektní, to chci říct na rovinu, ale v kombinací s tím, jak hra vypadá, se rozhodně Sony ani studio Iron Galaxy nemají za co stydět. A co se týče nějakých těch negativ, pak jsou tu jenom drobné technické nedostatky, nad kterými jde upřímně jednoduše mávnou rukou. Párkrát se nám stalo, že když jsme se na nějakém místě koukli na konkrétní stranu, snímky spadly dolu klidně i k 50. Avšak tohle se nikdy nestalo v souboji, což nás nejen potěšilo, ale také překvapilo. Sem tam se objevila menší chyba s texturami a ve výjimečných momentech haprovala fyzika, ale to je těžké říct, jestli jde o chybu PC verze, nebo hry jako takové. Jo, a jednou nám během asi 10hodinového testování hra spadla. Ve všech ostatních ohledech si vlastně vážně není na co stěžovat.

Z dalších věcí se tu samozřejmě ještě můžeme pobavit o ovládání na klávesnici a myši, kterému vlastně nemohu moc vytknout. Musel jsem si chvilku zvykat na fakt, že tu vlastně není tlačítko pro běh, ale jenom možnost přepínat mezi chůzí a takovým poklusem, ale to moc práce nedalo. Jinak je všechno pěkně po ruce. U míření mě zase trochu zaskočilo, že je pohyb kamery docela pomalý. Citlivost myši jsem musel vytáhnout na maximum, dokonce i na myši jako takové, aby za mě byla rychlost dostačující. A pokud byste i přesto preferovali hraní na ovladači, tak není problém. Na PC hra nativně podporuje i DualSense včetně haptické odezvy a adaptivních spouští.

Když to tedy jednoduše shrnu, PC verze Uncharted: Legacy of Thieves se od té konzolové v tom nejdůležitějším liší vlastně jenom minimálně. Ale i přes ne tak zjevné změny bych ji nazval jako definitivní verzí. Už jen z toho důvodu, že můžete zkombinovat jak lepší grafiku, kterou na konzoli najdete v rámci grafického režimu věrnost, tak vyšší snímky, které získáte s nastavením výkon na úkor hlavně rozlišení. A to je asi to nejzásadnější, čím se PC verze může chlubit.

Pokud jste Uncharted 4 nebo The Lost Legacy nikdy nehráli, rozhodně se koupě vyplatí. Oproti konzolovým verzím se ale hra výrazně neposunuje, a tak je podle nás samotná počítačová verze primárně pro takové hráče. Nebo takové, kteří si ji chtěji vychutnat na klávesnici s myší. Což samozřejmě dává smysl. A pokud přesně mezi takové patříte a plánujete si hru koupit, tak přejeme pěknou zábavu…