Pokračování mají vždy před sebou nelehký úkol. Musí přesvědčit hráče, že své systémy mají propracovanější, lepší, dokonalejší a především zábavnější, než byly dříve. U Frostpunk 2 to platí dvojnásob, jelikož tento mrazivý strategický skvost se k nám blíží stejně rychle, jako ta šílená vedra, která nás čekají v červenci.

Jenže spoustu hráčů doslova zamrazilo, když zjistili, že Frostpunk 2 – byť je v jádru poměrně stejný, představuje náhled na budovatelskou část makro-ekonomickou, tedy je daleko širší ve svých systémech než předchůdce. Už nebudete stavět jednotlivé cestičky nebo řešit zateplení okolních zázemí.

Pryč je starání se o rozdělení pracovníků, vědců či dětí v jednotlivých budovách. Ve Frostpunk 2 stavíte a ovládáte rovnou celé čtvrti. Pracujete s teplem jako surovinou, přímo úměrné teplotě. Není třeba řešit, zda nějaké ulice mrznou.

Nebudou, pokud budete mít dostatek zdrojů jako uhlí, či materiály. Naopak musíte zajistit dostatek příležitostí k těžbě, rozšiřování působení vašeho města a následně i politickou situaci obyvatel, které nově formují „politické strany“.

ŽÁDNÁ MIKROMANAŽERSKÁ VĚC

Protože je druhý díl více zaměřen na sociální a ekonomické funkce, které naopak v jedničce byly upozaděny, mnoho hráčů jistě namítne, že se vytratila určitá obtížnost „hry o přežití“, tedy survival element. Je pravda, že správa a zabezpečení tepla v betaverzi lehce byla na druhé koleji, ale rozhodně je TEPLO stále nezanedbatelná součást hry, která vás může kousnout do zadku, pokud si ho nehlídáte.

V beta přístupu jsme dostali limitovaný pohled na hru, byl omezen na tři obtížnosti, jednu mapu Windswept Peaks a to v režimu Budování Utopie – což by měl být takový nekonečný mód, který můžete hrát stále dokola bez příběhu.

Populace a potažmo pracovní síla je nyní vaše hlavní měna. Abyste mohli stavět, musíte si bořit zmrzlou krajinou políčka, na kterých následně lze přiřadit čtvrti. Každá čtvrť má svůj význam a poměrně jednoduchý. Obytná čtvrť zvýší pasivní příjem a populace se má kde ubytovat a tedy se dále může rozšiřovat pracovní síla. Industriální čtvrť zase vyrábí zboží a poskytuje práci. Je zde jedna určena k výrobě jídla, ale také těžební, jenž se stará o exkavaci materiálů či dalších přírodních zdrojů. Každou čtvrť lze vylepšit, a získat tak bonusová políčka pro umístění speciálních budov, které jsou napojeny na nový vývojový strom.

V jádru zůstal stejný, ale nyní s každým výzkumem můžete získat odlišné bonusy podle toho, kterou frakci či politickou stranu vyslechnete a zvýhodníte danou verzi výzkumu. Příkladem budiž nutnost nižší pracovní síly pro výrobu zboží, ale za cenu většího volna pro dělníky.

POLITIKA NADE VŠE

S každým výzkumem můžete někoho ve městě naštvat, byť je celkem logické, že se snažíte zachovat rovnováhu a zajistit přežití celého města, dříve nebo později dorazí nespokojenost, kterou jako u předchůdce řešíte zákony. Ty nyní schvaluje celá rada, která je volena v řadách obyvatel města. Celkem je v radě 100 členů a bojují mezi sebou o vaši přízeň. Pokud plníte jedné straně její požadavky, tedy její agendu, celkem rychle tím radikalizujete tu druhou. Což může vyústit v protesty, nepokoje nebo i občanskou válku a tedy zaručené umrznutí obyvatel.

Frostpunk 2 tak nabízí z volby zákonů zajímavou minihru. Stalo se mi několikrát, že dobře mířený zákon, který jsem potřeboval – prostě neprošel. Musel jsem trochu zalobovat u jedné ze stran a ejhle! Najednou to jde.

A forma toho, jak náklonosti dosáhnout je několikastranná. Můžete jednotlivé frakce podplatit, vyhovět jim přijmutím nějakého jiného zákona, slíbit jim, že se polepšíte… ale také jim lze vyhrožovat a případně dokonce jednat o nepodpoření nějakého návrhu druhé strany.

Stalo se mi několikrát, že dobře mířený zákon, který jsem potřeboval – prostě neprošel.

Dokonce se mi povedlo slíbit, že prosadím jeden zákon jedné straně a pak se domluvit s druhou, že ten zákon nenecháme projít. Muhaha. Svůj slib dané straně jsem dodržel, ale tím, že zákon neprošel jsem nenaštval vlastně ani stranu druhou. Nicméně jsem tím zformoval omylem odboj, který začal šířit nepokoje. Člověk se nezavděčí.

Politický aspekt je asi to nejzábavnější na Frostpunk 2 a to je možná poměrně smutná realita, proč hromada hráčů nahlíží po vyzkoušení bety, na hru lehce skepticky.

NE VŠE JE IDEÁLNÍ

Mít odstup a neřešit jednotlivé ulice či přerozdělování lidí, je rozhodně příjemná a vítaná změna. Otázkou je, zda UI prvky a především pak funkce kolonizace okolí – je dobře vysvětlena.

Demo jsem hrál pětkrát. Ani jednou se mi nepodařilo splnit všechny úkoly, ne, protože jsem neměl dostatek surovin, ale protože jsem nepřišel ve změti dialogových oken, jak se to dělá. Dokázal jsem vytvořit několik základen, jedna doručovala více jídla, druhá zase uhlí. Dokonce jsem napojil vlakovou trať a našel olej! Ale nedokázal jsem ho zpracovat dřív, než nadešel konec bety.

Také to ztěžovalo citlivé ovládání, kamera přestřelovala při každém pohybu a chyběly mi jasné informace, kdy a jak dostávám pracovní sílu. Což bylo pravděpodobně způsobeno velmi nekonstrastními UI prvky, které zapadají a jsou hůře čitelné jako bílá na bílé.

Zde předpokládám, že se autoři snažili odchýlit od naopak uhelného „černého“ rozvržení, kterým disponovala jednička. Nicméně se mi v ní orientovalo daleko lépe ale zrovna není pochyb o tom, že měnit teď UI bude pro vývojáře sice náročný úkol. Ale zcela realizovatelný do vydání, pokud budou chtít. Horší by bylo, kdyby herní mechaniky byly rozbité – a to právě nejsou. Spousta zmíněných problémů je spíše z horší čitelnosti událostí a toho, co po vás v daný moment hra vlastně chce a kde najdete jednotlivá políčka, která potřebujete.

11 bit se snažiili o zapojení tutoriálu, který přiznávám, že z padesáti procent funguje dobře. Neměl jsem vyloženě pocit, že bych si hru neužil. Nicméně je evidentní, že nějaký čas na ladění vývojáři potřebují. A to je možná důvod, proč betaverzi vývojáři udělali a vypustili na chvíli do světa. Není totiž nic horšího, než zjistit před vydáním, že máte velké problémy. Frostpunk 2 naštěstí nemá fatální nedostatky, jakými trpí třeba Cities Skylines 2.

VÝBORNÁ TECHNOLOGICKÁ PŘIPRAVENOST

Grafika vypadá moc hezky, zažil jsem sice propady FPS, ale zásadně nijak silné, které by mi bořili imerzi. Lagy byly jen při přechodech mezi většími obrazovkami a to je pouze výsledek nedokončené optimalizace, která je pro betaverzi hry normální. Sami vývojáři upozornili na nestabilitu, ale u mě hra běžela bez jediného pádu několik hodin v kuse.

Ukazatele fungují správně. Atmoséfra, průzkum oblastí, hlasování rady, makro-budovatelská část, a také již očekávaná kvalitní hudba či zvuky; zpracování má Frostpunk 2 skvělé.

Myslím, že tady máme náběh na další originální budovatelskou strategii, která hlavně v kombinaci s příběhem, opět přinese nezapomenutelný zážitek. Já byl v betaverzi limitovaný 300 týdny a obrovskou vánicí, která poté přišla a smetla mé město se zemí. Nemůžu se dočkat, co se bude dít v plné verzi hry.

Ostatně hned po betaverzi jsem si znova pustil Frostpunk jedničku… A je jasné, že ačkoliv jde o stejné jádro hry, to jakým způsobem budujete a rozhodujete, je uplně odlišný směr. A vlastně mě systém dvojky baví víc. Osobně to považuji za největší klad a předpoklad dobrého pokračování. Hrát totiž to samé, jen v lepší grafice, by mě zklamalo víc, než těžkopádnější UI, co myslíte vy?

Frostpunk 2 vychází 25. července 2024, pro více informací nejen o Frostpunku, sledujte i nadále náš web a YouTube kanál.