Magazín · Téma · v sobotu 10. 2. 2018 19:39
The sims slaví 18 let
Jako by to bylo včera, kdy jsme poprvé navštívili fiktivní sandboxový svět simíků, který v tu dobu neměl žádnou konkurenci v žánru simulátoru života a ani dnes se mu žádný nevyrovná. Nyní je tomu již 18 let od vydání prvního dílu The Sims! Hra spatřila světlo světa přesně 4. února 2000 pod záštitou Maxis, ve kterém tu dobu působil i Will Wright, který celý koncept této nejúspěšnější herní série vymyslel.
Pro někoho je to možná vzdálená historie, pro někoho je to nostalgie a stejně jako já vyrůstal už na původní hře, která možná patřila mezi jeho první herní zkušenosti a zážitky. K příležitosti oslavy "dospěláckých" narozenin této série, bych si chtěla trošku zavzpomínat, jak to vlastně celé bylo a čím si hra prošla.
Začalo to velmi jednoduše, vytvořili jste si simíka podle vašeho vkusu. V tu dobu bylo na výběr jen z několika málo přednastavených možností, které by dnešním hráčům opravdu nestačily. Následně jste si vybrali dům nebo prázdný pozemek a hurá do režimu stavby, kde jste si postavili dům snů co do počtu simoleonů a pak už jste si mohli začít hrát se životem.
Brzy to však spoustu hráčů omrzelo a tak přišel Will s nápadem na rozšíření, které by přidalo další herní možnosti a tak vznikly datadisky, pro které je tato hra proslulá. První díl jich měl celkem sedm, počínaje tím, který do hry přidal Smrťáka a tragického klauna, kteří se série drží zuby nehty doposud, podobně jako rodina Gothových a Calientových spolu s dalšími ikonickými postavami.
S postupem času, pokrokem a zvyšujícími se nároky hráčů se herní svět po 4. letech dočkal druhého pokračování, které mělo samozřejmě lepší grafiku, více možností a celkově bylo o dost propracovanější. Poprvé se do této série dostala i čeština, díky které snad žádný hráč The Sims nezapomene na Krasohlídkov, Veronov a Podivín, kde se to hemžilo mimozemšťany. Nebylo by to The Sims kdyby tu chyběli datadisky a nově i kolekce, ve kterých jste sice nedostali nové herní možnosti, za to spoustu nového oblečení a nábytku. The Sims 2 mělo celkem 8 dodatků Univerzitou počínaje, Životem v bytě konče a hned několik již zmíněných kolekcí. Dvě z nich dokonce nabízely i obsah z existujících firem jako třeba IKEA nebo DIESEL oblečení. Nové byly také požadavky a obavy simíků, za jejichž plnění jste získávali, či ztráceli body aspirace. Za aspirační body jste si následně mohli dokupovat různé vychytávky jako penězostrom, nebo třeba chytré mléko pro batolata.
V roce 2009, přesněji 5. června, se hráči dočkali třetího dílu, který nabídl lepší grafiku, otevřený svět, nástroj návrhu, díky kterému jste si mohli vše "nabarvit" jak se vám zrovna líbilo a nespočet dalších, vylepšených herních možností. Ještě tentýž rok vyšel, o necelý půl rok později, první datadisk Cestovní horečka a za dobu vývoje získal třetí díl celkem 10 dalších datadisků a 9 kolekcí. Nově byla přidána Simpoint měna, za reálné peníze, za kterou jste si pak na The sims Store mohli nakupovat další a další obsah, což sneslo menší vlnu kritiky za komerčnost. Někteří hráči to však ocenili, protože díky tomu systému jste is mohli pořídit nová sousedství, která nabízela nové herní možnosti jako jízdu na horské dráze, chování dráčků, lukostřelbu a další. Města bylo později možné zakoupit i v krabicové verzi, kde jste po zadání klíče na stránkách dostali možnost si toto sousedství stáhnout a přidat do hry pomocí instalátoru pro módy, zabudovaném ve spouštěči hry.
Ale i The Sims 3 bylo brzy nahrazeno dalším pokračováním a to 2. září roku 2014 kdy vyšla současná série The Sims 4. Slibovala návrat ke kořenům a taky že tomu tak bylo. Svět se stal spíše polootevřeným, vrátily se načítací obrazovky při přepínání pozemků, nebyl zde nástroj pro navržení vzoru. Za to však byla vylepšena tvorba simíka, kdy zmizely ty otravné posuvníky, díky kterým stejně většina simíků v předešlých dvou seriích vypadala téměř totožně. Byla vylepšena genetika, režim stavby, který je mnohem jednodušší, komplexnější a intuitivnější i pro hráče, kteří "neumí" stavět. Novinkou byli také reálné emoce, které simíci prožívají a mohou díky nim dokonce zemřít. Vstup čtvrtého dílu na svět však snesl spoustu kritiky, hlavně kvůli chybějícím prvkům, které byly brány jako samozřejmost. Bazény, duchové, batolata, teraforming, který hra do teď postrádá i když už si na to nejspíš všichni zvykli, to vše v základní hře chybělo. Postupem času však bylo vše, díky aktualizacím přidáno, čímž se nepokoje trochu uklidnily a vývojáři si tak vylepšili skóre. Další změnou oproti předchozím dílů je nutnost vlastnit Origin účet, přes který se hra aktivuje, stahuje a následně i hraje. The sims 4 má online funkce, jako třeba komunitní galerii, kam můžete nahrávat své postavené domy, simíky a místnosti, k samotnému hraní však není připojení k internetu potřeba.
Stejně tak je kritizován pomalý vývoj, který se v posledním roce o dost zlepšil. Novinkou jsou také herní balíčky. Jsou něco mezi kolekcí a dodatkem. Dohromady má The Sims 4 čtyři dodatky, pět herních balíčků a 13 kolekcí, což ze čtvrtého dílu už teď dělá rekordmana v počtu DLC a rozhodně to nevypadá, že by tomu byl konec. Již teď, k příležitosti výročí, byl oznámen další herní balíček "Jungle Adventures" který by měl nabídnout možnost návštěvy cizí krajiny, průzkum katakomb, nová exotická jídla či nové dovednosti, podobně jako Cestovní horečka u The Sims 3.
A zajímavosti na závěr:
Kdo z vás také vyrůstal na úplně první sérii? Která ze série vám nejvíce přirostla k srdci? Hrajete ještě starší série? Napište dolů do komentářů případně i nějaké další připomínky, které vám v článku chyběly a myslíte si, že by stály za zmínku