Magazín · Novinky · v úterý 4. 5. 2021 12:47
Sony skutečně blokovala cross-play na PS4 a nutí vývojáře za něj platit
Sony extrémně dlouho otálela s podporou hraní napříč platformami na PlayStationu 4, a to navzdory snahám Microsoftu a Nintenda zpřístupnit cross-play ve všech hrách. Japonskou společnost nakonec přesvědčil Epic Games, který toužil po podpoře u Fortnite, ale nebylo to zadarmo.
Probíhající soudní spor mezi Epic Games a Applem odhaluje zajímavé důvěrné informace z e-mailové komunikace. Z té vyplývá, že Sony odrazuje vývojáře od implementace funkce umožňující hraní napříč platformami a dlouhou dobu se tomu bránila navzdory snahám konkurenčním společnostem Microsoft a Nintendo, které cross-play u Rocket League a Minecraftu umožnily.
Sony si to mohla dovolit, PlayStation 4 byla dominantní konzole (s ohledem na množství prodaných kusů). V roce 2018 ale nastoupil Epic Games, který chtěl cross-play u Fortnite. Epic se snažil japonskou společnost přesvědčit a navrhoval, že oznámí cross-play u Fortnite ve spolupráci se Sony a udělá z nich hrdiny. Nabízel také velkou propagaci PlayStationu na E3, stejně tak přidání jedinečných skinů exkluzivně pro předplatitele služby PlayStation Plus u Fortnite.
Přečtěte si také: Kdy vyjde GTA 6, největší platforma Fortnite, nový příběh pro Greedfall
Gio Corsi, senior ředitel pro vztahy s vývojáři v Sony, tehdy myšlenku hraní napříč platformami odmítl s tím, že žádná společnost nedokáže vysvětlit, jak cross-play zlepší byznys PlayStationu.
„Jak víte, tuto myšlenku zkoumá mnoho společností a ani jedna z nich nedokáže vysvětlit, jak hraní na různých konzolích zlepší podnikání PlayStationu,“ napsal tehdy Corsi na žádost Epicu.
V srpnu 2019 ale Sony našla zajímavý argument: způsob, jak potenciálně odčerpat peníze svým konkurentům výměnou za přístup k hráčům PlayStationu. Z e-mailové korespondence přímo nevyplývá, jak záležitost skončila, ale odhaluje, že Sony vyžaduje po vývojářích podíl na příjmech s cross-platformního hraní. Sony má takto nutit vydavatele platit licenční poplatky kdykoli, kdy hráči PlayStationu přispějí k nárůstu příjmů z multiplatformních titulů více než určitým procentem. Společnosti takto mají kompenzovat ušlý zisk.
Zdroj: Sucker Punch Productions / SonySony bude agresivně investovat do svých studií, aby nabídla exkluzivity pro PS5
Informace později potvrdil generální ředitel Epic Games. Tim Sweeney během výpovědi odpovídal na řadu otázek. V jedné uvedl, že Sony je jediným majitel platformy, který tuto kompenzaci za cross-play vyžaduje.
„Za určitých okolností bude muset Epic zaplatit Sony dodatečné příjmy,“ řekl Sweeney u soudu. „Pokud by někdo hrál primárně na PlayStationu, ale platil na iPhonu, pak by to mohlo vést ke kompenzaci.“ Sweeney dodal, že Epic musel souhlasit s placením těchto dodatečných poplatků Sony, aby umožnila cross-play ve Fortnite.
Za normálních okolností, když jsou V-Bucks (virtuální měna ve Fortnite) zakoupeny na jedné platformě a použity na jiné, tak každá platforma zapojená do transakce dostane podíl. Ve velmi specifických případech, které jsme se dnes dozvěděli, dostane společnost Sony o něco více. Záleží na tom, jak se na příjmech podílejí hráči PlayStationu a kolik hodin v poměru k ostatním v dané hře nahrají.
Sony v podmínkách také stanovuje, že vydavatelé nemohou převádět virtuální měnu na PlayStation nebo z něj.
TAKHLE BY TO MĚLO FUNGOVAT V PRAXI:
Vyděláte celkem 100 dolarů, z toho 90 dolarů (90 %) pochází z PSN / Hráči strávili ve hře celkem 200 hodin, z toho 180 hodin (90 %) majitelé PlayStationu - vývojáři musí zaplatit, protože poměr peněz a hodin je vyšší než 85 %.
Vyděláte 100 dolarů, z toho 50 dolarů (50 %) pochází z PSN / Hráči strávili ve hře celkem 200 hodin, z toho 180 hodin (90 %) majitelé PlayStationu - vývojáři platí, protože poměr peněz a hodin je nižší než 85 %.
Vyděláte celkem 100 dolarů, z toho 10 dolarů (10 %) z PSN / Hráči stráví ve hře celkem 200 hodin, z toho 20 hodin (10 %) majitelé PlayStationu - vývojáři neplatí, protože poměr peněz a hodin je nižší než 15 %.
Nejlepší možností pro vývojáře a vydavatele je udržet příjmy a čas strávený ve hře majiteli PlayStationu na podobné úrovni. To je však obtížné a v případě velkých online her pravděpodobně často nemožné, když PS4 je nejprodávanější konzolí generace. Kompenzace Sony se má vztahovat pouze na hry s cross-play, u nichž je měsíční příjem vyšší než 500 tisíc dolarů.
Stojí za zmínku, že dokumenty jsou z roku 2018 a jsou určeny k PlayStationu 4. Nevíme, jak Sony postupuje nyní u PlayStationu 5.
Ze soudních dokumentů jsme se ještě dozvěděli, že Fortnite za první dva roky vydělal přes 9 miliard dolarů a že Epic Games Store od spuštění platformy do září 2019 utratil přes 11 milionů dolarů za hry zdarma.
this is an email from Sony to Epic Games in 2018, dismissing the idea of cross-play for Fortnite. Epic Games had pitched cross-play announce with Sony where "Epic goes out of its way to make Sony look like heroes." pic.twitter.com/Xx0HM4awsM
— Tom Warren (@tomwarren) May 3, 2021