Sony extrémně dlouho otálela s podporou hraní napříč platformami na PlayStationu 4, a to navzdory snahám Microsoftu a Nintenda zpřístupnit cross-play ve všech hrách. Japonskou společnost nakonec přesvědčil Epic Games, který toužil po podpoře u Fortnite, ale nebylo to zadarmo.

Probíhající soudní spor mezi Epic Games a Applem odhaluje zajímavé důvěrné informace z e-mailové komunikace. Z té vyplývá, že Sony odrazuje vývojáře od implementace funkce umožňující hraní napříč platformami a dlouhou dobu se tomu bránila navzdory snahám konkurenčním společnostem Microsoft a Nintendo, které cross-play u Rocket League a Minecraftu umožnily.

Sony si to mohla dovolit, PlayStation 4 byla dominantní konzole (s ohledem na množství prodaných kusů). V roce 2018 ale nastoupil Epic Games, který chtěl cross-play u Fortnite. Epic se snažil japonskou společnost přesvědčit a navrhoval, že oznámí cross-play u Fortnite ve spolupráci se Sony a udělá z nich hrdiny. Nabízel také velkou propagaci PlayStationu na E3, stejně tak přidání jedinečných skinů exkluzivně pro předplatitele služby PlayStation Plus u Fortnite.

Přečtěte si také: Kdy vyjde GTA 6, největší platforma Fortnite, nový příběh pro Greedfall

Gio Corsi, senior ředitel pro vztahy s vývojáři v Sony, tehdy myšlenku hraní napříč platformami odmítl s tím, že žádná společnost nedokáže vysvětlit, jak cross-play zlepší byznys PlayStationu.

„Jak víte, tuto myšlenku zkoumá mnoho společností a ani jedna z nich nedokáže vysvětlit, jak hraní na různých konzolích zlepší podnikání PlayStationu,“ napsal tehdy Corsi na žádost Epicu.

V srpnu 2019 ale Sony našla zajímavý argument: způsob, jak potenciálně odčerpat peníze svým konkurentům výměnou za přístup k hráčům PlayStationu. Z e-mailové korespondence přímo nevyplývá, jak záležitost skončila, ale odhaluje, že Sony vyžaduje po vývojářích podíl na příjmech s cross-platformního hraní. Sony má takto nutit vydavatele platit licenční poplatky kdykoli, kdy hráči PlayStationu přispějí k nárůstu příjmů z multiplatformních titulů více než určitým procentem. Společnosti takto mají kompenzovat ušlý zisk.

Informace později potvrdil generální ředitel Epic Games. Tim Sweeney během výpovědi odpovídal na řadu otázek. V jedné uvedl, že Sony je jediným majitel platformy, který tuto kompenzaci za cross-play vyžaduje.

„Za určitých okolností bude muset Epic zaplatit Sony dodatečné příjmy,“ řekl Sweeney u soudu. „Pokud by někdo hrál primárně na PlayStationu, ale platil na iPhonu, pak by to mohlo vést ke kompenzaci.“ Sweeney dodal, že Epic musel souhlasit s placením těchto dodatečných poplatků Sony, aby umožnila cross-play ve Fortnite.

Za normálních okolností, když jsou V-Bucks (virtuální měna ve Fortnite) zakoupeny na jedné platformě a použity na jiné, tak každá platforma zapojená do transakce dostane podíl. Ve velmi specifických případech, které jsme se dnes dozvěděli, dostane společnost Sony o něco více. Záleží na tom, jak se na příjmech podílejí hráči PlayStationu a kolik hodin v poměru k ostatním v dané hře nahrají.

Sony v podmínkách také stanovuje, že vydavatelé nemohou převádět virtuální měnu na PlayStation nebo z něj.

TAKHLE BY TO MĚLO FUNGOVAT V PRAXI:

Vyděláte celkem 100 dolarů, z toho 90 dolarů (90 %) pochází z PSN / Hráči strávili ve hře celkem 200 hodin, z toho 180 hodin (90 %) majitelé PlayStationu - vývojáři musí zaplatit, protože poměr peněz a hodin je vyšší než 85 %.

Vyděláte 100 dolarů, z toho 50 dolarů (50 %) pochází z PSN / Hráči strávili ve hře celkem 200 hodin, z toho 180 hodin (90 %) majitelé PlayStationu - vývojáři platí, protože poměr peněz a hodin je nižší než 85 %.

Vyděláte celkem 100 dolarů, z toho 10 dolarů (10 %) z PSN / Hráči stráví ve hře celkem 200 hodin, z toho 20 hodin (10 %) majitelé PlayStationu - vývojáři neplatí, protože poměr peněz a hodin je nižší než 15 %.

Nejlepší možností pro vývojáře a vydavatele je udržet příjmy a čas strávený ve hře majiteli PlayStationu na podobné úrovni. To je však obtížné a v případě velkých online her pravděpodobně často nemožné, když PS4 je nejprodávanější konzolí generace. Kompenzace Sony se má vztahovat pouze na hry s cross-play, u nichž je měsíční příjem vyšší než 500 tisíc dolarů.

Stojí za zmínku, že dokumenty jsou z roku 2018 a jsou určeny k PlayStationu 4. Nevíme, jak Sony postupuje nyní u PlayStationu 5.

Ze soudních dokumentů jsme se ještě dozvěděli, že Fortnite za první dva roky vydělal přes 9 miliard dolarů a že Epic Games Store od spuštění platformy do září 2019 utratil přes 11 milionů dolarů za hry zdarma.