Magazín · Téma · v neděli 12. 3. 2023 17:37
Žánr skate her zmizel, nyní je šance, že se vrátí se Session!
Doteď si pamatuji, když se u mě začínala projevovat puberta, a já si přál vlastnit skateboard, být jedním z těch „cool kids“ a dělat v reálu stejné triky, které jsem viděl v rapových klipech, filmech nebo videohrách. Jenže po pěti minutách jsem se rozsekal takovým způsobem, že mi tak nějak došlo, že tudy cesta nevede. Proto jsem s rozbitými koleny přišel domů, sedl si na svůj bolavý zadek před televizi a hrál dokola Tony Hawk Underground 2. Jenže tahle šílená hra nepřinesla pořádně ucelený zážitek, kdy jste se mohli cítit, jako že jste součástí komunity. Tento titul se doopravdy nebral vážně. Všechny triky se prováděly jen pomocí stisknutí pár tlačítek a samotný skate dosahoval vysokých rychlostí a porušoval nejedno fyzikální pravidlo. Celkově měla hra žánrově blíže k Airblade než k realistickým titulům. Ale díky tomu si získala fanoušky, i takové, kteří normálně tolik nefandili skatování. Oproti jejímu předchůdci Pro Skater jste totiž nehráli jen za slavné skaťáky, jako je Tony Hawk, Chad Muska nebo Bam Margera, ale i za Shreka, vojáka z Call of Duty, prodavače párků nebo mimozemšťana.
Jenže lidé postupně začali volat po více realistických titulech. Hlavně poté, co na generaci druhého PlayStationu a GameCube začaly vycházet tituly jako Simpsons Skateboarding, Disney Sports a Skate and Destroy plné pohádkových postav. Všechny tituly začaly být jak přes kopírák.
S příchodem nové generace, tedy v té době PS3 a Xbox 360, přišla i zcela nová série Skate od EA. První díl vyšel v roce 2007 a okamžitě se stal obrovitánských hitem. Realistická hra s jednoduchým ovládáním, takže nebylo těžké dělat základní triky, ale zároveň hráč nelítal z jedné strany mapy na druhou. Krom pár soutěžních režimů Skate obsahoval hlavně Freeskate, ve kterém, jak název napovídá, máte svobodu ve skatování po menší mapě ať už s kamarády, nebo náhodnými hráči. Druhý díl více méně jen vylepšil pár věcí, ale v roce 2010 přišel třetí díl, který je pro mnohé modlou skatovacích her. Výborná simulace chování prkna, možnost hrát online, úprava vaší postavy nebo detailní lokace tvořily tak unikátní zážitek, že se titul dostal i k lidem, které nikdy předtím skateboarding nezajímal. Upřímně ani neznám nikoho, kdo by se věnoval plnění výzev nebo plnil příběh. Většina jen blbla v otevřeném světě v režimu pro více hráčů. Ten je natolik populární, že do teď vznikají kompilace nejlepších triků, nebo dokonce i celý TikTok trend založený na Ježíšovi.
Hra byla natolik populární, že zničila hned dvě konkurenční značky, které vyšly ve stejném roce. Ubisoft přišel se Shaun White Skateboarding, kde jízdou a děláním triků barvíte celé město. Což byl v základu skvělý koncept, ale horší ovládání a zaměření čistě na režim pro jednoho hráče nedokázalo čelit Skate 3. Téhož roku vyšlo i pokračování Tony Hawk série s podtitulem Ride, které se velmi silně zaměřilo na realistické ovládání spojené se snímáním těla. Ke hře bylo potřeba si koupi i speciální „ovladač“ v podobě skateboardu. Jenže komplikované ovládání a špatné snímání jen bylo dalším hřebíkem do jinak umírající série.
Od té doby ale bylo na poli simulátorů tohoto sportu poněkud prázdno. Toho ovšem využili herní veteráni, založili Crea-ture Studios a teď nám přinášejí ucelený a propracovaný titul Session: Skate Sim, který ve mně opět probouzí toho naivního puberťáka.
Pojďme začít samotnou tvorbou postavy. Ta je dostačující, ale nikterak detailní. Můžete si vybrat outfit, ale nikoli zasahovat přímo do vzhledu postavy. Svět neobsahuje příliš zvířat, lidí nebo vozidel. Inteligence chodců je čistě věc pohádek, ale aspoň umožňuje lehce navýšit jejich počet nebo je úplně vypnout, aby se nepletli do cesty. Stejně tady mluvíme o simulátoru skateboardingu, nikoli o novém dodatku do The Sims. Hned po prvním postavení na prkno a odrazu vám vyjede husina po celém těle. Samotný vizuál je lehce nadprůměrný, ale ozvučení je na tak vysoké úrovni, že znatelně zlepší celý pocit z jízdy. Kolečka zní na každém povrchu dost odlišně, takže i jen podle zvuku plus minus víte, o jak ideální povrch na jízdu jde. I jejich fyzika a celkové chování je vyvedeno na jedničku. To stejné platí ovšem o prkně jako takovém.
Ovládání je zaměřeno primárně na ovladač. Můžete hru sice hrát i na klávesnici, ale tam ovládání vůbec nejde pořádně do ruky. Naopak na ovladači je velmi slibně přizpůsobeno. Levou páčkou ovládáte levou nohu a pravou zase tu pravou. Pokud tak chcete vyskočit a máte pravou nohu vepředu, tak nejdříve musíte pravou páčku dát dopředu a následně levou dolů, abyste co možná nejlépe kopírovali pohyb nohou na skateboardu. Jenže jakmile prohodíte nohy, tak musíte prohodit i ovládání. Na začátku chvíli trvá, než vám hra padne do rukou, ale poté působí velmi přirozeně. Další tlačítka pomáhají při provádění pokročilejších triků, ale hlavně si vystačíte právě s páčkami. Pokud chcete udělat úspěšný grind, tak po výskoku dáte páčky od sebe, abyste opět co možná nejlépe pohyby páčky evokovali pohyby nohou.
Můžete si zapnout všechny asistenty, díky čemuž budou triky a ovládání jednoduché a velmi podobné arkádovému titulu. Jenže na druhou stranu si z toho můžete udělat tak promakanou simulaci, že mnohdy bude záležet na jakémkoliv drobném pohybu. Šance dopadnout na vaše kolena je pak stejně vysoká jako v reálu. Možná i větší. Všechny asistenty ale nevytváří zas tak velké rozdíly ve vizuálu nebo v chování skaťáka. Spíše vám jen pomůžou s citlivostí a náročností některých triků. Ovládání přitom není složité, ale spíše velmi citlivé. Naštěstí si ho můžete přizpůsobit, jak jen chcete, aby vám nejvíce vyhovovalo. Za to opravdu vývojáře oceňuju, protože mysleli snad úplně na vše.
Ještě nedávno byl největším konkurentem titulu Skater XL. Jenže minulý rok vývojáři přinesli hned několik podstatných aktualizací, díky kterým si můžete nyní lépe upravit chování skateboardu. Hlavně byla opravena řada chyb a došlo k přidání nových triků, oděvů slavných skaterů a lokací. Jen za poslední rok se hra natolik rozrostla, že má více obsahu než Skater XL, u kterého se jen zdlouhavě čeká na další aktualizace. Přitom již brzy by do Session měla přijít aktualizace přidávající další 360stupňové triky, navíc opraví další chyby a přidá nové možnosti do foto režimu. A hlavně by brzy poté mělo přijít DLC s další větší lokací. I když tedy Session oficiálně vyšlo, stále bude přibývat další obsah, po kterém fanoušci volají. Lze tedy očekávat, že krom nových triků a případných spoluprací možná přibyde i plnohodnotný multiplayer, který zatím hře chybí.
Ovšem s posledním velkým updatem přišel i dokončený příběh. Ale nečekejte mistrovsky napsaný scénář. Jde o sérii úkolů, které na sebe navazují. Krom různých lokací vám představí další skaťáky, triky nebo se vám odemknou nové outfity a další vybavení. Plněním těchto úkolů získáváte akorát měnu ke koupi tohoto vybavení, ale pokud si chcete jen v klidu jezdit, tak můžete. Triky máte totiž odemčené od začátku. Příběh je jen velký tutoriál.
Krom vlastní postavy můžete hrát i za některé slavné skateboardisty, jako je Billy Marks, Dane Burman nebo Ribsman. Upřímně jsem to osobně téměř vůbec nevyužíval, protože díky ozvučení, pocitu z jízdy, výbornému soundtracku a lokacím jsem se už takhle cítil jako pořádný skaťák. Už jen pár písní od Joeyho Valance & Braea a byl bych nanejvíc spokojen. Každopádně lokace jsou rozdělené mezi New York, San Francisco a Filadelfii. Každé město má více částí, jež můžete navštívit. Ty mají hned několik velikostí, ale hlavně se liší svými unikátními lokacemi, ať už to jsou garáže, obchodní dům nebo čínská čtvrť. A pokud vám něco v lokaci chybí, tak si přes editor můžete klidně přidat například lavičku. V tomhle směru doufám, že v budoucnu bude editor více propracovaný a umožní vytvářet klidně i vlastní lokace.
Ještě jsem nezmínil, že hra obsahuje poměrně dost slušný fotografický režim. Více ale musím ocenit možnost natáčení a následného stříhání vlastních videí. Dokonce vás může natáčet váš kamarád. Komunita je doopravdy kreativní a nejen na Redditu, ale i Steam Workshopu se nacházejí stovky, ne-li tisíce videí právě z tohoto režimu. Není tak třeba složitě ovládat kameru přes neoficiální modifikace nebo stříhat v externím programu. Se vším vám pomůže hra jako taková. Ovládání je jednoduché, takže ho pochytí každý, ale zároveň je natolik propracované, že potěší i kameramany a filmaře.
Session: Skate Sim má ještě dlouhou cestu před sebou, minimálně to tvrdí tvůrci. V současné době se každopádně titul nebojím označit za ten nejlepší simulátor svého druhu, od kterého se má konkurence, hlavně EA se svou sérií Skate, hodně co učit. Pokud tak nehledáte silnou arkádovku, tak tohle je skvělý titul, který vám nejen vydrží na desítky hodin, ale zároveň přinese v budoucnu i dodatečný obsah.
Přečtěte si také: Skate 4 se jmenuje skate. a bude zdarma s hraním napříč platformami