Kostičková multiplayerová free-to-play online platforma Roblox překvapila. Ve středu při vstupu na newyorskou burzu byla oceněna na 38 miliard amerických dolarů. Z nenápadné hry, která umožňuje tvůrcům vytvářet vlastní hry a sdílet je s ostatními, se postupně stal obrovský projekt. Takový, jenž vydělává nejen vývojářům Robloxu, ale také šikovným autorům nejrůznějšího obsahu.

Roblox je větší než Minecraft. O tom už není pochyb. Přesto se mu v médiích nedostává tolik pozornosti. Většinou se píše o jeho konkurenci od společností Mojang a Microsoft. Nicméně, z Robloxu se postupně stala obrovská platforma, která láká zejména mladší hráče. Loni Roblox překonal Minecraft v počtu aktivních hráčů měsíčně. Zaznamenal 199 milionů aktivních hráčů - 36,2 milionu za den, zatímco u Minecraftu bylo uváděno 129 milionů hráčů měsíčně.

Přečtěte si také: Frozenheim je vikinská survival strategie s brutálními souboji

Na druhou stranu, Minecraft není free-to-play, vyšel v roce 2011 a prodal více než 200 milionů kusů. To z něj dělá jednu z nejprodávanějších her všech dob společně s Tetrisem a Grand Theft Auto V.

V současné době je hodnota nad 38 mld. dolarů. Tím se Roblox řadí mezi největší veřejně obchodovatelné videoherní společnosti na světě. Má vyšší tržní kapitál než herní giganti jako Ubisoft, Take-Two a CD Projekt. Roblox dokonce překonal Electronic Arts, která má 37,4 miliardy dolarů.

Roblox nabízí nejrůznější hry. Někdo pečuje o mnoho různých mazlíčků v roli adoptivních rodičů, další si hrají na policisty a zloděje a jiní se snaží přežít přírodní katastrofy nebo v roli vraha zabít všechny hráče. Roblox obsahuje také fantasy školu čar a kouzel, práci v pizzerii či titul založený na The Sims. To je jen malá část z obrovského seznamu her v Robloxu.

V loňském roce v Robloxu vydělalo více než 1250 vývojářů nejméně deset tisíc dolarů a více než 300 autorů si přišlo na 100 tisíc dolarů a více. A to pouze za virtuální prodeje oblečení, zbraní a dalších maličkostí do svých her. Jedním z nich je Ethan Gawronski. Ten objevil Roblox v deseti letech a hrál ho zejména z důvodu komunikace s ostatními dětmi. Dnes je mu 20 let a v Robloxu má vlastní hru, na níž pracuje na plný úvazek se svou přítelkyní Elle Deppe. Pár za poslední měsíc vydělal 49 tisíc dolarů v akční hře Bad Business prodejem outfitů a zbraní.

Roblox Corporation v poslední aktualizaci uvedla, že loni zaplatila tvůrcům 328,7 milionu dolarů, což je téměř o 200 procent více než v roce 2019. Není divu, že společnost meziročně narostla o 82 %. Roblox má v plánu rozdělovat zisky ještě více mezi tvůrce obsahu. Vedení si uvědomuje, že právě na nich stojí úspěch jejich platformy. Bez nich by se Roblox mohl rychle propadnout.

„To, co dříve bylo koníčkem, se stalo prací pro jednotlivce. Nyní si stále více tvůrců zakládá velká, neuvěřitelně kreativní studia, která vytvářejí hry pro naši platformu,“ řekl generální ředitel David Baszucki, jenž Roblox založil v roce 2004 a v roce 2006 spustil Roblox na PC. Od té doby platformu rozšířil na iOS, Android a Xbox One. Obsah pro ni tvoří více než 8 milionů vývojářů. Platforma obsahuje přes 20 milionů her. V květnu/máji minulého roku měly nejoblíbenější hry v Robloxu přes 10 milionů aktivních hráčů. V srpnu/augustu 2020 bylo nejméně 20 her hráno více než miliardkrát a nejméně 5000 her milionkrát.

Pod posledním úspěchem Robloxu je podepsán covid-19. Nový typ koronaviru vyhnal děti ze škol a od přátel. Děti se začaly scházet v Robloxu a společně si užívat zábavu. Počet aktivních uživatelů za den v roce 2020 se zvýšil o 85 % na 32,6 milionu. Počet hodin, které hráči strávili v aplikaci, se více než zdvojnásobil na 30,6 miliardy.

Majitelé Robloxu museli v té době bojovat s výzvami. Mimo jiné se společnost potýkala s přílivem spammerů a podvodníků, kteří od dětí chtěli získat peníze svých rodičů. V některých hrách v Robloxu se objevily vyskakovací okna. Po kliknutí na ně se hráči dostali na úplně nesouvisející stránky s průzkumem. Ten měl za cíl získat od nich citlivé informace, například údaje kreditní karty. Někteří uživatelé si zase nevědomky do svých počítačů a mobilů instalovali škodlivé doplňky a tím infikovali svůj přístroj.

Společnost investuje do zabezpečení Robloxu, aby externí strany neměly přístup k uživatelským datům a aby bránili phisingu, spamu a malwaru. Druhým největším výdajem Robloxu (po odměnách tvůrcům obsahu) je infrastruktura, ochrana soukromí a bezpečnost. Náklady na tyto věci loni vzrostly o 69 % na 264,2 milionu dolarů.

Vyzkoušeli jste někdy Roblox?

INDIAN NOW

Indian Now - Roblox je větší než Minecraft