Do nástupu PlayStationu 5 byla společnost Sony synonym pro propracované příběhové hry pro jednoho hráče. Japonská společnost ale postupně nastoupila na trend live service a rozhodla se vytvářet vlastní multiplayerové/kooperativní tituly. Tenhle plán pochopitelně ovlivnil vývoj normálních her.

V novém komentáři při prezentaci finančních výsledků Sony přiznala, že v live service segmentu se jí nedařilo, jak bylo plánováno. Střílečka Helldivers 2 se stala hitem, ale na druhou stranu byla zrušena samostatná multiplayerová hra The Last of Us od Naughty Dog a vypnut Concord pouhé dva týdny po vydání. Zkušenosti z těchto tří projektů budou v budoucnu zohledněny.

Ve střednědobém horizontu máme od Sony očekávat kombinaci her pro jednoho hráče a live service. Má jít o optimální portfolio, které bude kombinovat singleplayerové tituly se známých značek s riskantnějšími live service. Takže jednou vyjde hra čistě pro jednoho hráče, jindy hra zaměřena na multiplayer/kooperaci.

MINIMÁLNĚ JEDNA VELKÁ HRA ROČNĚ

„Počínaje příštím fiskálním rokem plánujeme vydávat velké hry pro jednoho hráče každý rok,“ potvrdil prezident Sony Interactive Entertainment Hiroki Totoki. Další fiskální rok začíná u Sony od 1. dubna/apríla 2025. Víme, že na tuhle dobu je plánována minimálně akční adventura Ghost of Yotei. Hodně se mluví také o tom, že rok 2025 by mělo stihnout Death Stranding 2 od Hidea Kojimy, zatímco na Marvel's Wolverine si pravděpodobně ještě počkáme. Ten bude zřejmě až v roce 2026.

Do kolonky live service se řadí Marathon od Bungie, FairGame$ od Haven a tajemná online hra od Bend, která je založena na technologiích Days Gone.

Z pohledu financí mluví Sony o rekordních výsledcích. Částečně je to připisováno silným prodejům her třetích stran a předplatnému PlayStation Plus. Obrat divize Game and Network Services se oproti předchozímu roku zvýšil o 12 % na přibližně 7 miliard dolarů. Provozní výnosy činily přibližně 900 milionů dolarů, což odpovídá nárůstu o 184 procent. K tomu pomohla nová sportovní hra (pravděpodobně EA Sports FC 25) a akční RPG z Číny, což je Black Myth: Wukong.

V září/septembri se meziročně zvýšil počet aktivních uživatelů PlayStationu o 8 %. Jde o osmé čtvrtletí řadě, kdy došlo k růstu. Celkový čas strávený hraním her se zvýšil o 14 %. Z vlastních her si Sony pochvaluje Astro Bota. Plošinovky se do konce září prodalo přibližně 1,5 milionu kopií.

Prodeje softwaru pro PS5 a PS4 se meziročně zvýšily o 10,1 milionu na 77,7 milionu kopií. Digitální verze tvoří 70 % všech prodejů her. Loni to bylo 67 %.

A co se konzole PlayStation 5 týče, tak do obchodů do celém světě bylo dodáno dalších 3,8 milionu kusů. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je to o 29 % méně. Tím se PS5 dostala na 65,5 milionu kusů. Když to srovnáme s PS4, tak ta ve stejné životní fázi měla 67,5 milionu.

„Podle mého názoru vypadají čísla Sony v oblasti PlayStationu překvapivě solidně,“ uvedl analytik Dr. Serkan Toto pro VGC. „Společnost již dříve oznámila, že celý finanční rok bude z hlediska first-party her spíše klidný, ale i tak se jí podařilo zvýšit prodeje softwaru oproti předchozímu čtvrtletí.“

„Znepokojující je pokles prodejů PS5, což je reakce na nedávné zvýšení cen a nedostatek velkých hitů v poslední době. Osobně jsem z prodejních čísel Astro Bota trochu zklamaný a domnívám se, že Sony mohla na hru před vydáním mnohem více tlačit,“ dodal analytik.

CO DĚLAJÍ TÝMY PLAYSTATION STUDIOS

  • Asobi: Astro Bot
  • Bend: nová online hra založena na technologiích Days Gone
  • Bluepoint: originální hra
  • Firesprite: hororový survival pro PS5 a PC
  • Guerrilla: pokračování Horizon + multiplayerový Horizon
  • Haven: FairGame$
  • Housemarque: velká hra pro PS5
  • Insomniac: Marvel's Wolverine
  • Media Molecule: nový projekt
  • Naughty Dog: asi nová značka a The Last of Us Part 3
  • Polyphony: pravděpodobně Gran Turismo 8
  • Studio San Diego: pravděpodobně MLB The Show 26
  • Santa Monica Studio: možná nová značka a pokračování God of War
  • Sucker Punch: Ghost of Yōtei