Před rokem některým vyrazil dech první gameplay trailer ukazující Perfect Dark. Špionážní thriller vzbudil zájem hráčů. Dokonce se začalo mluvit o tom, že v novém studiu Xboxu vzniká AAAA hra, která se vyrovná konkurenci. Jak se ale nyní ukazuje, možná jsme byli svědky jen dobře připraveného klamu.

Podle informací Ethan Gacha z Kotaku se totiž celý trailer měl opírat o „falešný gameplay“. Interně šlo údajně o naskriptované video, které se s reálným stavem vývoje vůbec neshodovalo. Gach tvrdí, že už během loňského roku slyšel, že záběry z prezentace neměly s aktuálním buildem hry mnoho společného. Podle všeho šlo tak o dobře připravený vertical slide, tedy naleštěnou část, která byla tím jediným, co ve skutečnosti existovalo.

Perfect Dark vznikal pod vedením studia The Initiative, které Microsoft založil s ambicí vytvořit tým hvězd z různých koutů herního průmyslu, včetně tvůrců God of War z PlayStationu. Ve spolupráci s Crystal Dynamics (Tomb Raider) mělo jít o návrat slavné stealth akce z éry N64 a Xboxu 360. Jenže vývoj se dost vlekl a mělo dojít k minimálně jednomu restartu. Projekt dokonce opustil šéf vývoje. Později ho nahradil Brian Horton, jenž předtím pracoval na Marvel's Wolverine v Insomniac Games.

VELKÉ AMBICE = VELKÉ PROBLÉMY

Před dvěma roky se měl Perfect Dark nadále nacházet v rané fázi vývoje. Na hru měly být kladeny velké nároky. Vizí mělo být, aby se špionážní střílečka, kterou původně vytvořilo Rare pro Nintendo 64, vrátila v nejlepší možné formě a všechny ohromila špičkovou vizuální stránkou, hratelnost a příběhem. Interně byla přirovnávaná k hitům jako Hra o trůny, James Bond či Mission Impossible.

Tyhle velké ambice v průběhu let způsobily řadu problémů. Vedení mělo za ty roky zahodit několik konceptů a spoustu toho přepracovat. Za špatný stav v té době může také dopad pandemie, který nakonec vyústil ve zrušení spolupráce s externím studiem Certain Affinity. Spolutvůrci Halo pomáhali s Perfect Darkem až do začátku roku 2021, ale bývalí zaměstnanci v rozhovorech hovořili o nedostatku odpovědnosti, špatné komunikaci a nízké morálce, což vedlo k rozchodu krátce poté, co se konečně podařilo dát dohromady poměrně vypilovaný proof of concept.

Ve stejné době šéf designu Drew Murray odešel z The Initiative do Insomniac Games, kde se stal hlavním designérem. To mělo odstartovat lavinu propouštění. Jen v roce 2021 mělo odejít 35 zkušených vývojářů a v roce 2022 dalších 12. Bývalí zaměstnanci, kteří byli u toho, uvádějí, že zhruba polovina týmu odešla a v nejhorší době měl počet zaměstnanců klesnout na 30.

The Initiative ale mělo postupně nabrat nové zaměstnance a šéf studia Darrell Gallagher využil své dobré kontakty a domluvil spolupráci s Crystal Dynamics, kde předtím pracoval. Ani to ale zdá se nevyšlo podle představ a není tak divu, že Microsoftu po téměř sedmi letech vývoje došla trpělivost, Perfect Dark zrušil a studio The Initiative zavřel. Vše v rámci nejnovější vlny propouštění. Během té zrušil nějakých 9000 pracovních míst napříč USA a Evropou.

Otázkou zůstává, jak rozhodnutí Microsoftu ovlivní Crystal Dynamics. Vedle vývoje nového dobrodružství Lary Croft v Tomb Raider spolupracovali na vývoji Perfect Darku.

Darrell Gallagher byl sedm let šéfem studia Crystal Dynamics (v době restartu série Tomb Raider), potom dohlížel na vývoj západních her Square Enix a také byl senior viceprezidentem v Activisionu, kde dohlížel na Sekiro: Shadows Die Twice, Call of Duty: Modern Warfare - Remastered, Destiny 2 či Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy.